Eerste testritten elektrische trein Zwolle-Wierden

videoElektrische treinen rijden deze week voor het eerst op het spoor tussen Zwolle en Wierden. Syntus, onderdeel van het Franse vervoersbedrijf Keolis, voert in de nachten van 16 op 17 augustus en van 17 op 18 augustus testritten uit. 

Volledig scherm
De comfortabele stoelen zijn in de hele trein verstelbaar. © Keolis Nederland

Daarbij worden de Stadler-treinen 'Flirt3' beproefd voor de toelating van dit type treinmaterieel op het Nederlandse spoor, en wordt het ATB-systeem (automatische treinbeïnvloeding) getest. Dat systeem waarschuwt machinisten als een spoorwegsein hen opdraagt snelheid te minderen.

Keolis Nederland, het huidige Syntus, rijdt vanaf 10 december 2017 met de eerste elektrische trein tussen Zwolle en Enschede. De nieuwe Flirt-treinen zijn comfortabeler dan de huidige verouderde wagons van de NS. Keolis wil reizigers voldoende capaciteit in de treinen bieden, met in de gehele trein eersteklas stoelen met verstelbare zitting, oplaadmogelijkheden voor mobiel en laptop, wifi via het 4G-netwerk en altijd zicht op informatieschermen. Ook beschikt de trein over zonneschermen en een toilet.

Voorbereidingen

Het circa 40 kilometer lange traject tussen van Zwolle via Heino en Raalte richting Wierden is in 2016, in opdracht van de provincie Overijssel, door ProRail voorzien van 800 masten en bovenleiding. Op delen van de lijn is de beveiliging aangepast, waardoor de snelheid van de trein daar omhoog kan van 100 naar 140 kilometer per uur.

Met de elektrificatie van de spoorlijn, waar nu nog dieseltreinen rijden, bespaart de provincie Overijssel op de aanschaf-, onderhoud- en brandstofkosten. Elektrische treinen zijn ook stiller, sneller en minder vervuilend dan diesels.

Volledig scherm
De Flirt3-trein biedt de reizigers veel extra comfort op de spoorlijn Zwolle-Wierden. © Keolis Nederland

Salland