Volledig scherm
Leerlingen van de basisschool Kwintijn in Raalte kieperen zand in een cementbak om specie te maken. © Gerard Vrakking

Kwintijn Raalte laat leerlingen zelf specie maken

Basisschool Kwintijn in Raalte geeft sinds vorige week onderwijs volgens de zogeheten Jeelo-methode. Kort samengevat: leren door in de praktijk te ontdekken, in plaats van alleen maar theorie uit een boekje in je hoofd stampen. ,,Ze zitten vol verhalen als ze nu thuis komen.’’

Een stoere bouwhelm heeft-ie al op, de zesjarige Thijn Jonkman. Met enkele klasgenoten van de basisschool Kwintijn in Raalte verdiept hij zich in het maken van specie. Niet met stof uit een boekje, of via een presentatie op een scherm. Nee, er staan gewoon twee grote cementbakken en er ligt een heuse zak cement in de klas, die tot bouwlokaal is omgetoverd.

Gebruiksaanwijzing

Tja, hoe maak je nou specie? De juf adviseert de tekst op de achterkant van de zak cement te lezen. Het vingertje van Thijn loopt langs de gebruiksaanwijzing. ,,Ah’’, roept de jonge Raaltenaar uit groep 3, ,,we hebben water nodig. Een liter.’’ Om vervolgens elders in de school een leeg literpak fruitsap te vinden en te vullen met water.

Directeur San Bronk van Kwintijn slaat het werk van de bouwers-in-de-dop goedkeurend toe. ’Bouw je eigen product’ is het thema waarmee de hele brede basisschool aan de slag is. Groep 1/2 werkt met potten en pannen, groep 3/4 richt zich op het bouwen van een huis, groep 5/6 toont haar creativiteit bij het ontwerpen van meubels en mode, en groep 7/8 mag zelfs een eigen product bedenken.

Levendiger

Sinds vorige week biedt de Raalter basisschool de leerlingen Jeelo-onderwijs. ,,We werkten al wel met thema’s’’, zegt directeur Bronk, ,,zoals een ontdekkingsreis, verkeersveiligheid, noem maar op. Als je met een thema werkt, wordt het levendiger voor de kinderen. Dan blijft wat ze leren, beter bij hen hangen dan wanneer ze het uit een boekje leren.’’

In Jeelo-onderwijs ziet Kwintijn een uitgelezen manier om het thematisch leren te versterken. Om te leren in de echte wereld. ,,Neem weer het project met het cement. Als je ze daarover de ene week vertelt, zijn ze het de volgende week kwijt. Kunnen ze zelf van cement specie maken, dan beklijft dat beter.’’

Straatnamen

Nog niet alles kan Kwintijn in een Jeelo-verpakking aanbieden. Rekenen en Engels bijvoorbeeld, evenals het leren schrijven. ,,Waarom zou je zinloos letters schrijven in een schrift? Het is voor kinderen bijvoorbeeld veel leuker om naar straten te gaan en straatnamen te leren schrijven.’’

Na een week met Jeelo-onderwijs zijn de eerste ervaringen bij Kwintijn positief. ,,De leerkrachten zien dat leerlingen veel meer betrokken en gemotiveerd zijn. Dat de Jeelo-methode tot betere prestaties leidt, daar ben ik van overtuigd.’’

Ouders

Ouders van kinderen op Kwintijn zijn volgens Bronk enthousiast. ,,Dan hoor ik over kinderen die eerder thuis weinig vertelden over hun dag op school, hoe ze zijn veranderd. Ze zitten vol verhalen als ze nu thuis komen. Mooi hè?’’

Wat is Jeelo-onderwijs?

Jeelo staat voor Je Eigen LeerOmgeving. Bij deze onderwijsmethode wordt ervan uitgegaan dat leerlingen meer leren als zij op onderzoek uitgaan in de echte wereld. Door leerdoelen te koppelen aan thematisch werken in de praktijk, zijn leerlingen meer gemotiveerd, meer betrokken, en blijft het geleerde beter hangen.

Deze methode omvat twaalf projecten en zes uitdagingen. Die uitdagingen zijn: wees baas over je eigen ontwikkeling; zorg goed voor jezelf; zorg goed voor anderen; zorg goed voor onze planeet; gebruik informatie veilig en betrouwbaar; werk duurzaam samen.

Maatwerk

Evenals bij andere onderwijsvormen wordt de ontwikkeling van het kind bijgehouden in een leerlingvolgsysteem. Zo kan een leerkracht ook maatwerk leveren. Wat heeft de een aan extra's nodig, wat de ander. Leerlingen kunnen ook zelf aangeven wat ze willen leren.

Een groot aantal scholen in Nederland werkt al met de Jeelo-methode. In deze regio is Kwintijn niet de enige school met deze aanpak. Ook De Scheperstee in Warnsveld en De Rietgors in Leuvenheim hanteren deze onderwijsvorm.

Salland