Volledig scherm
Raalte kruispunt Bos N35 richting Beaphar © Gerard Vrakking

Pleidooi voor fietsviaduct óver
in plaats van -tunnel ónder N35

Een parkachtig plateau in Raalte als oversteekplaats voor voetgangers en fietsers over de N35, tussen Kruispunt Bos en de hoge brug bij Beaphar. Dat plan presenteert BurgerBelangen op maandag 13 november in de raadspleinsessie als alternatief voor een fietstunnel onder de rijksweg door.  

Met de aanleg van een viaduct over de N35 worden er volgens BurgerBelangen meerdere problemen tegelijk opgelost. Niet alleen kunnen er goede fietsverbindingen worden aangelegd tussen Raalte en Raalte-Noord, maar ook wordt de N35 als hinderlijke barrière aan het oog onttrokken. In plaats daarvan een parkje met bankjes en verlichting, waar het prettig toeven moet kunnen zijn. Als de plannen doorgaan, zou de rijksweg volgens BurgerBelangen niet of nauwelijks verdiept hoeven te worden.

Stijgingspercentage

Een viaduct over de N35 is volgens B en W niet wenselijk, omdat fietsers dan een stijgingspercentage van 4,5 procent voor de kiezen krijgen. BurgerBelangen spreekt dat tegen. De partij heeft een weg- en waterbouwkundige in de arm genomen van wie zij de naam niet nader bekend maakt. Deze zou hebben becijferd dat het stijgingspercentage hooguit 2,74 procent zal bedragen. De optie van een viaduct over de N35 moet daarom volgens BurgerBelangen nader bestudeerd worden, opdat gemeenteraad en college ook dit alternatief kunnen meewegen.

Mandaat

B en W mogen een definitief besluit nemen over de fietsverbindingen tussen Raalte Centrum en Raalte Noord. Zij hebben daartoe een mandaat gekregen van de gemeenteraad. Het college wil een tunnel laten aanleggen onder zowel de N35 als de spoorlijn door. De gemeenteraad wordt vandaag in de raadpleinsessie om advies gevraagd, waarna het definitieve oordeel geveld zal worden.

Gezichtsveld

De gemeenteraad heeft in 2006 unaniem bepaald dat de N35 verdiept moet worden aangelegd. BurgerBelangen wijst erop dat dit niet meer mogelijk is wanneer er onder de weg een fietstunnel wordt aangelegd. Dan krijgt de hinderlijke storing van het gezichtsveld een permanent karakter, die nog wordt versterkt als de N35 wordt verbreed tot een dubbele tweebaans stroomweg.

Volgens het college behoort verdieping van de N35 niet tot de mogelijkheden. BurgerBelangen denkt daar anders over. ,,Deze stelling bleek slechts gebaseerd op uitspraken door medewerkers van Rijkswaterstaat. Bij navraag bleek dat deze optie op geen enkel moment is uitgewerkt.''

Salland