Volledig scherm
Raquel Diepeveen van basisschool Esmoreit in Luttenberg doet geconcentreerd de opgaven van de IEP-toets. © Gerard Vrakking

'Toetsen moeten geen struikelblok zijn'

Drie ochtenden zwoegen op de Cito-toets? Mooi niet. Op basisschool Esmoreit in Luttenberg kiezen ze vol overtuiging voor de 'IEP Eindtoets'.

Het mag, dit jaar kunnen scholen behalve voor de Centrale Eindtoets kiezen voor vijf andere eindtoetsen. ,,Het is het goed dat er verschillende toetsen zijn'', zegt directeur van Esmoreit, Edwin Buse. ,,Gelukkig hoeven we Cito niet te volgen. Ik vind de Cito-rekentoets bijvoorbeeld veel te 'talig', veel leeswerk. Met moeilijke opdrachten. De kinderen lopen dan snel tegen hun frustratie op. Dan worden ze bevestigd in de dingen die ze níet kunnen. Bovendien is die toets onoverzichtelijk, met kolommen en verschillende bladen. Daardoor kun je snel een antwoord verkeerd invullen.''

,,Toetsen moeten geen struikelblok zijn. Ze moeten kinderen de mogelijkheid bieden te laten zien wat ze wél kunnen'', zegt Karin Heij, voormalig directeur van Bureau ICE die de IEP Eindtoets heeft ontwikkeld, in een video op de site van het bedrijf. IEP staat voor ICE Eindevaluatie Primair onderwijs.

Groep 8 van de Luttenbergse basisschool zit dinsdag twee uur aan de taaltoets en vandaag twee uur aan de rekentoets. ,,Het sluit veel meer aan bij ons onderwijs'', zegt Buse. ,,Bij de toets beginnen de kinderen met iets makkelijks, onder hun eigen niveau. Daardoor krijgen ze meteen een succeservaring. Vervolgens bouwt het op naar moeilijk. De lay-out van de toets is veel uitnodigender. Vorig jaar zei iemand: 'ik had niet door dat ik met een toets bezig was'. De kinderen werken in toetsboekjes en hoeven antwoorden niet over te nemen op een antwoordblad. En de toets duurt niet te lang.''

Esmoreit doet nu ook in groep 7 een 'IEP'. ,,Dat is nieuw. We doen ook de 'advieswijzer' van 'IEP' vooraf aan de eindtoets. Die geeft een beeld van de talenten van de kinderen, naast taal en rekenen. Het zegt iets over de creativiteit, de manier om dingen aan te pakken, andere talenten. Misschien is een kind wel heel goed in het begeleiden van anderen, dat zoeken we uit. Dat nemen onze leerlingen mee, als ze van school af komen.''

  1. Arbeidsmigranten in Heino vrezen ‘grillige’ parkbeheerder: ‘We hebben geen enkele bescherming’
    PREMIUM

    Arbeidsmi­gran­ten in Heino vrezen ‘grillige’ parkbeheer­der: ‘We hebben geen enkele bescher­ming’

    Niet de slechte huisvestingsomstandigheden, maar het volledig overgeleverd zijn aan de grillen van de beheerder is het grootste probleem op park Old Heino. ,,Als de beheerder het op jou gemunt heeft, loop je het gevaar van het park te worden gestuurd. Hij komt ook onaangekondigd huisjes binnen om controles op bijvoorbeeld drugs uit te voeren. We hebben geen enkele bescherming”, zegt de Poolse parkbewoner Pawel Staśkewicz (33).

Salland