Volledig scherm
Meer mensen in Rijssen-Holten, die nu nog van ‘Taxi voor iedereen’ gebruik maken, zouden wellicht ook met TwentsFlex kunnen reizen. © Gemeente Rijssen-Holten

Kritische noot bijstelling ‘Taxi voor iedereen’ in Rijssen en Holten

RIJSSEN-HOLTEN - Het lukt de gemeente Rijssen-Holten niet om een duidelijk beeld te krijgen van de kosten van de proef met ‘Taxi voor iedereen’. Dat beeld blijft hangen na de politieke bespreking van dinsdagavond.

Ondanks kritische opmerkingen over de bijstelling en vraagtekens die nog over blijven, bleek toch een meerderheid van de gemeenteraad voor direct ingrijpen op het beleid. Met onder meer het vaststellen van een inkomensgrens, een vaste bijdrage per rit en verlagen van het aantal kilometers moet de verwachte kostenoverschrijding van 500.000 euro aan het eind van het jaar worden voorkomen. 

Flexbus

‘Taxi voor Iedereen’ werd als pilot ingevoerd als aanvulling op TwentsFlex (flexbus), waarbij elk punt binnen de gemeentegrenzen met die bus tot op 200 meter bereikbaar is.

Lichtpuntje

Door administratieve fouten en een toename van gebruikers dreigt de pilot een financieel monster te worden. Wethouder Beens had in de commissievergadering wat dat betreft nog wel een lichtpuntje: de cijfers tot en met mei laten zien dat het aantal ritten stagneert. „Daar zijn we wat meer over gerust gesteld.”

Pijnpunten

VVD en D66 zijn tegen de voorgestelde bezuinigingsmaatregelen. Die partijen willen wachten met bijstelling tot de evaluatie aan het eind van het jaar. „We hebben geen zicht op de echte pijnpunten omdat cijfers ontbreken. Dit is een noodverband”, zei Reinier Geerligs (VVD). Beens was verbaasd over die houding. „Als iets uit de hand loopt, moet je juist snel ingrijpen.” Hij is het eens met de PvdA om meer te sturen op gebruik van TwentsFlex. „Maar het gaat om openbaar vervoer; je kunt er geen taxi van maken door mensen aan huis op te halen.”