Volledig scherm
Het logo van de campagne #BBTY dook in het voorjaar overal op in de gemeente Rijssen-Holten. © instagram BBTY0548

‘McDonald’s houdt jongeren niet in Rijssen-Holten’

RIJSSEN-HOLTEN - #BBTY (BringBackTheYouth) mag dan genomineerd zijn voor diverse landelijke prijzen, er worden toch vraagtekens gezet bij het doel van de campagne van de gemeente Rijssen-Holten. Het lijkt er volgens de SGP meer op dat jongeren tevreden worden gehouden met onder meer een McDonald’s. 

„Het doel was toch om ervoor te zorgen dat jongeren hier na hun studie blijven wonen en werken? Met een McDonald’s blijven jongeren hier echt niet om te werken”, zei André Scheppink deze week in de commissie ABZM. „Is het een stukje onvrede, zaken die jongeren nu op dit moment willen hebben? Of gaat het er om hoe we jongeren in een ondernemende stad houden na hun studie?” 

Misverstand

Volgens boegbeeld van de actie burgemeester Arco Hofland is er geen sprake van een wensenlijst van jongeren. „Dat is echt een misverstand. Ik merk dat jongeren vaak denken dat de gemeente allerlei zaken voor ze kan regelen. Dat we allerlei evenementen gaan organiseren, bijvoorbeeld een drive-in bioscoop. Dan sla je echt de plank mis. Dat proberen we jongeren ook duidelijk te maken. Het is mooi dat ik via de live-gesprekken met jongeren op Facebook en Instagram meteen kan aangeven waar we wel en niet over gaan als gemeente.” 

Denktank

Het opzetten van een Denktank is een van de aanbevelingen uit de evaluatie van de campagne. 30 procent van alle jongeren (12 tot en met 25 jaar) heeft tijdens #BBTY een vragenlijst ingevuld. Via deze e-mailadressen hoopt de gemeente inzicht te houden in wat er leeft onder jongeren.