Actiegroepen lanceren stemwijzer over Lelystad Airport: ‘Stem vooral niet op de VVD’
Wie geen laagvliegroutes van Lelystad Airport over de regio wil, kan volgens HoogOverijssel het beste terecht bij de ChristenUnie, GroenLinks, de SP of de Partij voor de Dieren. Een stem op de VVD wordt met klem afgeraden. De actiegroep heeft een stemwijzer opgesteld voor twijfelende kiezers.
Uit deze kieswijzer blijkt tevens dat veel nieuwe partijen als Volt en Code Oranje zich expliciet uitspreken tegen de opening van het omstreden vliegveld. D66 en de Partij van de Arbeid stellen voorwaarden aan ‘Lelystad’, maar zijn volgens de actiegroep niet helder in een afwijzing. Een stem op de PvdA is volgens de kieswijzer ‘niet verstandig’ als je tegen laagvliegen bent.
Dat geldt in mindere mate voor D66. ,,We zijn niet principieel tegen die luchthaven”, zegt D66-Kamerlid Jan Paternotte vandaag in deze krant. ,,Maar dan moet het wél een overloopluchthaven van Schiphol zijn, waarbij de vliegtuigen snel opstijgen en niet recht over de huizen vliegen. Het mag geen Ryanair-pretpark worden.’’
De kieswijzer van de actiegroepen raadt een stem op de VVD ‘met klem’ af. Het CDA spreekt zich volgens HoogOverijssel regionaal weliswaar tegen ‘Lelystad’ uit, ‘maar heeft in de praktijk weinig ondernomen om burgers te beschermen tegen de schadelijke effecten van laagvliegen’ aldus de actiegroep. De PVV spreekt zich niet uit over luchtvaart.
Burgerbeweging
HoogOverijssel is één van de Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen (SATL). Deze burgerbeweging voert tot 17 maart campagne om kiezers te laten weten hoe de politieke partijen op dit moment tegenover Lelystad Airport staan.
Het is heel belangrijk dat je weet wat je kiest, zodat we straks niet allemaal in de herrie zitten
Volgens de actiegroep weten veel mensen niet welke partijen vóór en welke tegen de uitbreiding van het geplaagde vliegveld zijn. ,,Daarom hebben we een handig overzicht gemaakt, met een toelichting per partij’’, zegt Dalfsenaar Leon Adegeest van HoogOverijssel. ,,Het is heel belangrijk dat je weet wat je kiest, zodat we straks niet allemaal in de herrie zitten.’’
Sterren
De kieswijzer laat volgens HoogOverijssel zien dat ‘in alle hoeken van het politieke spectrum partijen zijn die zich ferm opstellen tegen laagvliegen en opening van een nieuw vliegveld Lelystad Airport’. Niet alleen de standpunten zijn vergeleken. Ook de manier waarop partijen zich de laatste jaren in de Tweede Kamer hebben bemoeid met het dossier is gewaardeerd. Zo verdiende Kamerlid Eppo Bruins van de ChristenUnie bijvoorbeeld vier sterren, terwijl Mustafa Amhaouch van het CDA slechts één ster krijgt.
De VVD - die zich profileert als voorstander van het vliegveld - krijgt nul sterren. In januari ondernam VVD-minister Cora van Nieuwenhuizen nog een laatste poging om het vliegveld geopend te krijgen. Coalitiepartners D66 en de ChristenUnie blokkeerden dat.
Realisme
De samenwerkende actiegroepen stellen vast dat steeds meer partijen zich tegen de opening van Lelystad Airport keren. ,,Deze tijd met een corona- en klimaatcrisis vraagt om realisme’’, zegt Adegeest. ,,Wij willen we het woonplezier van miljoenen Nederlanders niet opgeven voor een overbodig nieuw vliegveld en een continue stroom van laagvliegende vliegtuigen.’’
De kieswijzer is te vinden op stemhoger.nl
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Klanten waarderen Keolis met hoog rapportcijfer (ondanks de pechbussen)
Vervoersbedrijf Keolis krijgt ondanks de aanhoudende problemen met de 259 elektrische bussen in Gelderland en Overijssel een hogere waardering van klanten dan twee jaar geleden. Het rapportcijfer gaat van 7,9 naar 8,1. Dat blijkt uit de OV-Klantenbarometer die kennisplatform CROW publiceert. -
PREMIUM9
Extreme prijsstijgingen in de bouw: ‘Deze derde klap gaat aannemers de kop kosten’
Bouwprojecten en aannemers in Oost-Nederland kunnen door de oorlog in Oekraïne in de knel komen. De prijzen voor bouwmaterialen schoten door corona en materialentekorten al omhoog. Daar komen de gevolgen van de oorlog en stijgende energieprijzen bovenop, zeggen Hans van Norel van Bouwend Nederland Regio Oost en Jelle Weever van MKB Nederland Regio Zwolle. -
5
Thermostaat 2 graden lager zetten? Een op de vijf Nederlanders peinst er niet over
Hoge energieprijzen of niet, een op de vijf Nederlanders peinst er niet over om de thermostaat een paar graden lager te zetten. 80 procent doet dat wel, maar daar moet dan (financieel) wel wat tegenover staan. -
PREMIUM6
Reiziger lijkt de winnaar met nieuwe vervoerder EBS: ‘Ze beloven nogal wat’
De reiziger lijkt de winnaar bij de nieuwe aanbesteding van het openbaar vervoer in de regio, zegt expert hedendaagse mobiliteit Han van de Wal. Als EBS in december het stuur overneemt van Keolis, zal de reiziger het verschil merken. Toch zijn er ook twijfels, bijvoorbeeld bij reizigersorganisatie Rocov: ,,We zijn niet negatief, maar hebben nog wat wensen.” -
De zin en onzin van een digitaal notitieblok
Ze duiken steeds vaker op, digitale notitieblokken: tablets puur om aantekeningen op te maken. Waarom kan dit handiger zijn dan pen en papier?
-
PREMIUM9
Duizenden euro’s verschil in energierekening: hier betaal je het meest (en het minst)
De hoogste energierekening in de regio valt op de mat bij huishoudens in Staphorst. Daar betaalt een doorsnee gezin 5600 euro. ,,Staphorst heeft in potentie nog wel wat besparingsmogelijkheden”, constateert hoogleraar woningmarkt Peter Boelhouwer. -
PREMIUMmantelzorg
‘Ik heb het idee dat ze het op mijn werk zien alsof ik twee extra vrije dagen heb’
Werk combineren met de zorg voor een van je ouders of kind, veel Nederlanders doen het. Makkelijk is het allesbehalve. 10 procent van de werkende mantelzorgers denkt na over stoppen met werken. Wat kun je doen om het vol te houden? -
VRAAG & ANTWOORD
‘Mag je autorijden met een koptelefoon op?’
‘Ik zie steeds meer mensen met een koptelefoon op achter het stuur van hun auto zitten’, schrijft lezer Hendrik de Groot in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Ik heb het idee dat deze mensen de geluiden van buitenaf missen en daardoor niet goed kunnen reageren bij noodsituaties. Is dit niet verboden?’