Volledig scherm
Bussen van Breng in de file op de rotonde Groene Weide in Malburgen-Oost als gevolg van het verkeersinfarct veroorzaakt door werkzaaamheden aan A325 en N325. © De Gelderlander

Reiziger bus uit door toenemend verkeer

Het busvervoer in Gelderland wordt onaantrekkelijk voor reizigers. Door toenemend verkeer, werkzaamheden en de aanleg van drempels wordt de reistijd van trajecten steeds langer. Daarmee worden reizigers de auto ingejaagd.

Daarvoor vreest de regionale reizigersorganisatie ROCOV in een brandbrief die maandag aan alle Gelderse gemeenten is gestuurd. ‘Op steeds meer lijnen zien vervoerbedrijven zich genoodzaakt de rijtijden te verlengen vanwege een slechtere doorstroming van de bussen', schrijft ROCOV in een brandbrief aan de Gelderse gemeenten. Daarnaast verslechteren aansluitingen bij busstations en is op sommige lijnen de frequentie verlaagt. 

Neerwaartse spiraal

Hierdoor dreigt een neerwaartse spiraal: het busvervoer wordt onaantrekkelijker buiten de vrijliggende busbanen, waardoor reizigers afhaken en voor de auto kiezen. Hierdoor wordt de doorstroming nog slechter. De belangrijkste oorzaken zijn het toenemend autoverkeer, wegwerkzaamheden op busroutes en de aanleg van drempels en andere maatregelen die de snelheid afremmen.

,,Gemeenten versterken de positie van wandelaars en fietsers in het verkeer. Dat is prima. Maar dat gaat niet alleen ten koste van de auto, maar ook van het busvervoer’’, zegt ROCOV-voorzitter Johan Kruithof, die gemeenten oproept meer oog te hebben voor het busvervoer. Hij baseert zich op klachten van reizigers en documenten van de busvervoerders in de regio, Breng, Keolis en Arriva.

Vervoerders herkennen beeld

,,Het autoverkeer neemt toe, waardoor het steeds drukker wordt op de weg. Onze bussen hebben daar ook last van’’, bevestigt een woordvoerster van Keolis die vooral op en rond de Veluwe rijdt. Deze problemen doen zich volgens haar in het hele gebied voor. 

Naast de jaarlijkse aanpassing van de dienstregeling in december, moet er daardoor ook tussentijds rijtijden aangepast worden, aldus Arriva (Rivierenland en Achterhoek). ,,We herkennen het beeld dat ROCOV in haar brief beschrijft van het busvervoer in Gelderland.’’

Landelijk gebied

Bij Breng, dat in de regio Arnhem/Nijmegen het busvervoer organiseert, zijn twee medewerkers fulltime actief met overleg met wegbeheerders. ,,Daardoor kunnen we vroegtijdig overleggen en problemen voorkomen’’, zegt een woordvoerder, die wijst op het voordeel van de grote steden waar Breng actief is. ,,Daar kun je vaak makkelijker een snelle omleidingsroute bedenken. In landelijke gebied loop je sneller vertraging op.’’