Volledig scherm
De catastrofe rond het Kamperlijntje is compleet. De spoorverbinding tussen Zwolle en Kampen op stoom krijgen kost enkele jaren en tientallen miljoenen euro's. Foto Freddy Schinkel © Foto Freddy Schinkel

Staatssecretaris geen partij in debacle Kamperlijntje

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) zegt geen partij te zijn bij het oplossen van de problemen rond het Kamperlijntje. Dit schrijft ze als antwoord op schriftelijke vragen van kamerleden Ziengs (VVD) en Van der Graaf (CU).

Ze stelt dat de opdrachtgevers voor het Kamperlijntje, de provincie Overijssel en de gemeenten Zwolle en Kampen, samen met ProRail een oplossing moeten zoeken. ,,Het gaat om werkzaamheden door ProRail in opdracht van decentrale overheden.''

De trein tussen Zwolle en Kampen kan voorlopig niet stoppen bij het gloednieuwe station Stadshagen, omdat de bodem onder de lijn te slap is voor een snelheid van 140 kilometer per uur. Daardoor mag de trein niet harder dan honderd kilometer per uur en is er te weinig tijd voor een tussenstop.

De staatssecretaris stelt dat ze geen formele rol heeft. ,,Ik ben dus ook niet betrokken bij de ontwikkeling en afweging van mogelijke maatregelen voor oplossingen, maar ik roep partijen op om met elkaar in gesprek te blijven over een oplossing voor de reizigers.’’