De nieuwe waterstofbus van Solaris met op het dak de tank van 1560 liter die in het dak is verwerkt. In Nederland rijden op dit moment al een paar honderd waterstofbussen, maar dat kan nu alleen nog uit met forse subsidie.
Volledig scherm
PREMIUM
De nieuwe waterstofbus van Solaris met op het dak de tank van 1560 liter die in het dak is verwerkt. In Nederland rijden op dit moment al een paar honderd waterstofbussen, maar dat kan nu alleen nog uit met forse subsidie. © Solaris

Waterstofbus al bijna goedkoper dan diesel, zegt deze expert: ‘Binnensteden kunnen enorm profiteren’

Waterstofbussen zijn in 2023 al goedkoper dan dieselbussen in het openbaar vervoer. Adviseur hedendaagse mobiliteit Han van der Wal verwacht een doorbraak van de nieuwe, schone techniek. Op de OV Expo 2021 presenteerde hij de uitkomsten van zijn onderzoek, dat hij baseerde op een vloot zoals in IJssel-Vecht.

9 reacties

  • Eric Walch

    2 maanden geleden
    Als wij een leverzekerheid van elektriciteit willen hebben, moeten we zoveel productie capaciteit hebben dat er ook in dalmomenten genoeg geproduceerd wordt. Dus in piekmomenten is er overcapaciteit. Langdurige opslag als waterstof is veel gunstiger dan in accu's. Op den duur wordt waterstof dus veel goedkoper dan het nu is. Nu is de prijs van waterstofauto's nog een probleem, maar die gaat zeker dalen en dan zal de gebruiker liever waterstof tanken dan wachten tot een accu vol is.
  • Chris Kruiper

    2 maanden geleden
    @Coos Paulusma. Er wordt al een waterstofpark aangelegd ver op zee met behulp van hele hoge windmolens. Als je de waterstof in een auto "verbrand" als lpg, dan heb je helemaal niet zoveel energie verlies. Het park dat op zee wordt aangelegd moet ergens tussen de 3,5 en 5 miljoen huishoudens van stroom kunnen voorzien.
  • Coos Paulusma

    2 maanden geleden
    Waterstof produceren kost veel elektrische energie. Waterstof weer omzetten in vermogen geeft weer veel energieverlies. Kan meneer Van der Wal eens onderzoek doen naar de hoeveelheid windturbines en zonneweiden, die extra nodig zijn om al die verloren energie op te kunnen wekken? En hoeveel vierkante kilometer kostbare grond dat moet gaan kosten?
  • Harm Platz Platz

    2 maanden geleden
    Een dieselbus kost tussen de € 175.000 en € 200.000. Een waterstofbus de helft? Droom maar lekker verder. Een waterstof tankstation kost € 10 miljoen. Produceren van waterstof kost enorm veel energie. Het pompen in de bus kost ook veel energie (800 bar).
  • gerald van grootheest

    2 maanden geleden
    google: waterstofladder en iedereen snapt dat waterstof eerst naar Tatasteel enzo moet, Bussen kunnen prima electrisch en er is geen case te maken voor het veel duurdere waterstof (gemakshalve vertellen ze er niet bij wat het enorme prijsverschil tussen waterstof en electrisch is per km) Wil je weten wat de status is van waterstof en vervoer? kijk dan op gaspedaal-punt-nl daar staan inmiddels 30% van alle in NL verkochte waterstofauto's te koop...