TUI trekt zich terug en wil toch geen doorstart met D-reizen
TUI trekt zich terug als potentiële koper van D-reizen. De touroperator, met 130 eigen reisbureaus, zegt bij nader inzien toch geen toevoegde waarde te zien in het reisbedrijf. Ondanks de terugtrekking heeft Vakbond FNV er vertrouwen in dat D-reizen een doorstart zal maken. ,,Er is veel animo.”
De belangstelling in de overname van delen van D-reizen is groot, lieten de curatoren onlangs weten. Een van de gegadigden was TUI, marktleider in de Nederlandse sector. Maar die interesse lijkt snel verdwenen na een eerste inventarisatie en analyse. De touroperator heeft daarop besloten om niet verder te gaan in het biedingsproces van de boedel. ,,Wij hebben geconcludeerd dat de boedel voor TUI geen toegevoegde waarde blijkt te hebben", klinkt het.
De touroperator blijft wel in gesprek met de curatoren: TUI is een grote schuldeiser in het faillissement van D-Reizen. Hoe groot de schade is, wil woordvoerster Petra Kok niet kwijt.
Failliet
D-reizen, met 285 reisbureaus en ruim 1100 medewerkers een van de grootste reisorganisaties van Nederland, werd drie weken geleden failliet verklaard. Door de coronacrisis kwamen er nauwelijks inkomsten binnen, waardoor het bedrijf in financiële problemen kwam. Ook de vertraging van het voucherfonds leidde tot een onoverkomelijke situatie.
Bestuurder Marlies Possel van vakbond FNV heeft er ondanks de terugtrekking van TUI vertrouwen in dat D-reizen een doorstart zal maken. ,,Er is veel animo voor een doorstart”, vult ze aan. Behalve TUI hebben partijen als Prijsvrij Vakanties en Hillman Travel zich bij de curatoren gemeld met de wens om met een deel van de reisbureaus verder te gaan.
De curatoren verwachten binnenkort bekend te maken of het daadwerkelijk tot een doorstart komt. Diezelfde curatoren doen ook nog onderzoek naar de twee voormalige eigenaren. Net voor het faillissement zouden die de merken D-reizen en D reizen (dus zonder koppelteken) buiten de boedel hebben geplaatst. Of de terugtrekking van TUI daar iets mee te maken heeft, is niet duidelijk.
Toekomst
Onduidelijk is ook - als het tot een doorstart komt - wat dit betekent voor de ruim 1100 medewerkers. ,,Dat zal afhankelijk zijn van welke partij het wordt en wat diens plannen zijn”, reageert Possel van FNV. Daarmee zijn spannende tijden aangebroken voor het personeel. Feitelijk zijn de werknemers tot 19 mei in dienst bij D-reizen, daarna zijn zij aangewezen op een ww-uitkering.
Volgens de FNV-bestuurder heeft een aantal medewerkers de reisbranche al verlaten en wil een deel zich laten omscholen naar zorgmedewerker of leerkracht. Alle werknemers krijgen vanuit het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, de vakbonden, het UWV en de werkgever hulp bij het vinden van werk.
Recent bleek dat reisorganisaties vorig jaar jaar stevig het mes hebben gezet in hun personeelsbestand. Bijna een kwart van de banen is al geschrapt en de ontslagrondes gaan door, aldus stichting Reiswerk, een samenwerkingsverband van werkgevers en werknemers in reisbranche.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMaltijd blijven plakken
Al jaren op fanreis naar Benidorm: ‘Voorrecht om John De Bever een week lang te horen zingen’
Veel Nederlanders zoeken het avontuur tijdens de vakantie. Weer anderen houden liever vast aan het vertrouwde. In aflevering 5 van deze zomerrubriek Tonny en Cas Leemeijer, die tien keer naar Benidorm reisden met John de Bevers ‘fanreis’. -
PREMIUM
Is er toekomst voor traditionele reisbureaus? ‘Goed advies alleen maar belangrijker geworden’
Het aantal reisbureaus is al jaren tanende en met het faillissement van D-reizen dreigen nog eens 285 reisbureaus uit het straatbeeld te verdwijnen. Is er nog toekomst voor het traditionele reisbureau? TUI, dat interesse heeft in een overname van (delen van) D-reizen, is ervan overtuigd. ,,Een goed reisadvies is in coronatijd alleen maar belangrijker geworden.” -
PREMIUM
Altijd maar reizen voor je werk, is dat nou wel zo leuk? ‘Moest wel eens een verjaardag van mijn kind missen’
Elke dag na je werk naar huis, dat is niet voor iedereen de realiteit. Deze drie Nederlanders waren soms vaker onderweg dan thuis. Hoe is het om veel te reizen voor je baan en hoe gaat het thuisfront daarmee om? -
PREMIUM
Campers zijn populair deze zomer: ‘Als er ergens een coronahaard uitbreekt, ben je zo weg’
Ondanks alle onzekerheid of we deze zomer naar het buitenland kunnen, wagen steeds meer mensen het erop. Het aantal boekingen neemt de laatste tijd toe, blijkt uit een rondgang. Met de camper op pad of met de auto naar een vakantiehuis in Frankrijk lijkt in trek. ,,Mensen willen vooral in hun eigen bubbel blijven.’’ -
Einde voucherdrama lijkt in zicht voor Corendon-klanten: uitbetalingen begonnen
Corendon is begonnen met het uitbetalen van vakantievouchers. De reisorganisatie, de nummer drie van de Nederlandse reisbranche, moest hier halverwege maart al mee beginnen, maar had toen onvoldoende geld in kas.
-
Zo deel je zo min mogelijk persoonlijke data met Facebook
Steeds meer mensen maken zich zorgen over wat Facebook met hun persoonlijke data doet. Met onderstaande tips hou je zoveel mogelijk informatie privé. -
Tachtig procent van de Europese automobilisten kent dit waarschuwingssymbool niet
Waarschuwingssymbolen in de auto die aangeven dat er iets mis is, kunnen in de loop van de tijd veranderen, vooral wanneer de techniek aan boord verandert. De opkomst van hybrides en elektrische auto's kan voor een hoop verwarring zorgen. -
Oproep: valt jouw reis deze zomer in het water door problemen op Schiphol?
De redactie van het AD is naarstig op zoek naar mensen die deze zomer hun reis in het water zien vallen zien door de perikelen op Schiphol en die daarover in de krant (met naam en toenaam) willen vertellen.