Volledig scherm
Inhalende of passerende wielrenners zorgen geregeld voor wrevel op fietspaden. © anp

Onderzoek naar apart fietspad voor toerfietsers in Overijssel

In Overijssel komt mogelijk een apart fietspad voor toerfietsers. Daarmee moet de wrevel over wielrenners op fietspaden worden verminderd. Daarnaast werkt de toerfietsersbond NTFU aan een 'fietspadcode'. Een gedragsrichtlijn voor fietspadgebruikers.

De overvolle fietspaden in Nederland leiden in toenemende mate tot ongelukken. Er zijn meer mensen onderweg en de snelheden van de onderlinge gebruikers loopt fors uiteen. Ook leidt het gebruik van de smartphone op de fiets tot extra ongevallen. Als het aan Holtenaar Theo de Rooij ligt komt er daarom in Overijssel een aparte fietsroute voor snelle fietsers. 

De oud-wielrenner en technisch-directeur van de Rabobank wielerploeg, werkt aan dit idee binnen het project '365 dagen fietsen in  Overijssel'. Volgens De Rooij zijn er de laatste jaren steeds meer 'fietsproducten' bijgekomen. ,,Het gaat van snorscooter tot elektrische fiets en scootmobiel. Die gaan niet altijd goed samen.''

Fietspadcode

Tegelijk gaat de toerfietsersbond NTFU volgende maand aan tafel met onder andere de ANWB en de Fietsersbond om tot een 'fietspadcode' te komen. De gedragsaanwijzingen komen op borden langs drukke fietsroutes te staan.  De werktitel van het project is 'geef elkaar de ruimte'. De fietspadcode moet begin volgend jaar klaar zijn, zodat de borden in de lente van 2018 geplaatst kunnen worden.

De ANWB noemt het 'geen onlogische gedachte om verkeersstromen op het fietspad te scheiden' in snellere en langzamere fietsers, laat woordvoerder Ad Vonk weten. ,,De paden zijn niet breed genoeg om al het fietsverkeer te handelen.''

Deventer