Volledig scherm
PREMIUM
Directeur Sven Metsemakers van Capellenborg: ,,Door thema's eerder bespreekbaar te maken in de klas, krijgen leerlingen een sterkere persoonlijkheid en kunnen problemen wellicht worden voorkomen.'' © Gerard Vrakking

Lessen in levenskunst op Capellenborg

Eenzaamheid onder leerlingen, hun seksuele geaardheid, pesterijen, vriendschappen. Thema's als deze kunnen aan bod komen in de lessen 'Think op school', waarmee de scholengemeenschap Capellenborg in Wijhe na de herfstvakantie begint. De school haakt aan bij het Zwolse project Think, dat een professionele trainer levert om met de mentor de groepsgesprekken van leerlingen te begeleiden.

Kan Capellenborg die gesprekken in de klas zelf niet voeren?

Schooldirecteur Sven Metsemakers: ,,Voor de gesprekken is het belangrijk te weten wat iemand bij het thema voelt, wat zijn of haar gedachte erbij is, wat nodig is om het gedrag eventueel te veranderen. Docenten zijn er over het algemeen niet voor opgeleid om die gedachte en het gevoel duidelijk te krijgen. We willen ook niet dat de mentor met de handen in het haar zit. Vandaar die professionele trainer.''

Salland