Volledig scherm
Het NS-station in Olst. © Rudi Hofman

Olst-Wijhe wijst dubbel spoor tussen Deventer en Zwolle af

Een verdubbeling van het spoor tussen Deventer en Zwolle is niet in het belang van Olst-Wijhe. Dat stellen burgemeester en wethouders in deze gemeente in antwoord op vragen van de PvdA-fractie. Het college wijst plannen in die richting af.

B en W vrezen dat de gemeente Olst-Wijhe bij een verdubbeling van de spoorlijn minder aantrekkelijk wordt voor mensen en bedrijven die overwegen om zich er te vestigen. Er zullen volgens het college meer sneltreinen voorbijrazen, zonder te stoppen in zowel Olst als Wijhe.

Hulpdiensten

De inwoners zijn dan aangewezen op sprinters en moeten overstappen in Deventer of Zwolle, met extra overlast en tijdverlies tot gevolg. Ook vreest het college dat er meer goederentreinen door Olst en Wijhe denderen als de spoorcapaciteit is uitgebreid. Bovendien zullen overwegen door toename van het verkeer per spoor vaker gesloten zijn, wat nadelig is voor hulpdiensten.

B en W van Olst-Wijhe hebben een verdubbeling van het spoor zelf in 2015 op de agenda gezet in besprekingen met afgevaardigden van de gemeenten Deventer en Zwolle en de provincie Overijssel. Maar uit onderzoek in opdracht van de provincies Overijssel, Gelderland en Noord-Brabant is inmiddels gebleken dat een spoorverdubbeling te weinig oplevert in verhouding tot de te maken kosten. De provincie Overijssel is niet bereid een groot deel van de kosten op te vangen.

Stokpaardje

Verdubbeling van het spoor is een stokpaardje van de PvdA-fracties in Deventer en Zwolle, die tevens de aanleg van een extra station bepleiten (Deventer-Noord en Zwolle-Zuid). De zusterafdeling in Olst-Wijhe oppert dat verdubbeling van het spoor in Olst extra kansen biedt op een tweede overgang of tunnel. Het college weerspreekt dat: er is geen causaal verband.

Salland