De spoorwegovergang aan de Oude Allee in Olst.
Volledig scherm
De spoorwegovergang aan de Oude Allee in Olst. © FOTO HISSINK

Spoorwegovergang Oude Allee in Olst blijft behouden, maar wordt wel voor bijna 2 ton beveiligd

Wandelaars, boeren en hulpverleners kunnen gebruik blijven maken van de spoorwegovergang aan de Oude Allee in Olst. De gemeente wil bijna 2 ton investeren om de overgang om te bouwen tot een beveiligde spoorwegovergang. En daar is het dorp blij mee.

De Oude Allee vormt de verbinding tussen Olst en nieuwe fiets- en wandelpaden in de omgeving Hoenlo. Daarom was de gemeente er veel aan gelegen de spoorwegovergang te behouden. Maar omdat die nu onbewaakt is, eist het Rijk een aanpassing. Of de overgang sluiten of beveiligen. Spoorbeheerder ProRail had het liefst voor sluiting gekozen. ,,Dan voorkomen je helemaal ongelukken’’, zegt woordvoerder Aldert Baas. Olst-Wijhe koos echter voor spoorbomen en is bereid daarvoor de portemonnee te trekken.  

Bijna 2 ton

Van de ombouwkosten van zo’n 750.000 euro wil de gemeente zelf bijna 2 ton ophoesten. ,,Goede wandel- en fietsvoorzieningen horen bij onze wens een aantrekkelijke woon- en recreatiegemeente te zijn’’, zegt een gemeentewoordvoerder. ,,En door de overweg open te houden, blijft het dorps-ommetje behouden.’’ Het overige deel van de investering komt op rekening van de provincie Overijssel en het Rijk. 

Quote

Als passanten in gedachten zijn, kan er van alles gebeuren. Maar de overgang afsluiten lijkt me geen goede zaak

Greet van Vilsteren, Voormalig fruitteler

Inwoners zijn blij

Voormalig fruitteler Greet van Vilsteren kijkt vanuit de keuken op de spoorwegovergang uit en noemt de investering een wijs besluit. ,,Veel mensen maken daar gebruik van, ook boeren uit het dorp.’’ Ze is blij dat de overgang, waar in 2011 nog een dodelijk ongeluk met twee inzittenden van een auto plaatsvond, nu beveiligd wordt. ,,Als passanten in gedachten zijn, kan er van alles gebeuren. Maar de overgang afsluiten lijkt me geen goede zaak. Dat zou een aderlating voor het dorp zijn. Ook de bewoners van de aardehuizen maken er veel gebruik van.’’

Onder wie Tessel Hofstede. ,,De Oude Allee is een prachtig weggetje met heel mooie bomen. De bewoners aan de zuidkant van onze aardehuiswijk kijken erop uit. Ik wandel er zelf af en toe, maar ben geen fervent wandelaar, dus ik kom er niet zo vaak. Maar veel buren van mij wel.’’

Het ombouwen van de spoorwegovergang is niet van vandaag op morgen gebeurd. De gemeenteraad moet eerst nog een akkoord geven voor de investering van bijna 50.000 euro. Een woordvoerder laat weten dat het dan nog tot 2024 kan duren voordat de overgang is omgebouwd. ,,We zijn afhankelijk van ProRail. Als ProRail het volgend jaar wil doen, kan het mogelijk eerder uitgevoerd worden.’’

  1. Arbeidsmigranten mogen wonen op boerenerf in Olst
    PREMIUM

    Arbeidsmi­gran­ten mogen wonen op boerenerf in Olst

    Arbeidsmigranten die op het platteland van Olst en omgeving werken, ‘wonen’ vaak in bed and breakfasts. Waar plek is, kunnen ze slapen. Zodra het toeristenseizoen begint, moeten de arbeiders regelmatig verkassen, van b&b naar b&b. Daarom heeft boer Rob Boerkamp aan de gemeente Olst-Wijhe gevraagd of het mogelijk is om een tijdelijke woonunit voor arbeidsmigranten op zijn erf neer te zetten. Boerkamp: ,,Het is voor deze mensen niet fijn als ze de hele tijd moeten verkassen.’’

Salland