Volledig scherm
De N35 bij Heino. © Gerard Vrakking

Verkeersminister Van Nieuwenhuizen gaat met Overijssel praten over een bredere N35

Minister Cora van Nieuwenhuizen gaat met de provincie Overijssel in gesprek over de verbreding van de N35. Dat schrijft ze in een brief aan de Tweede Kamer.

Samen met de provincie onderzoekt de minister van Infrastructuur en Waterstaat de uitgangspunten voor het ontwerp, de maakbaarheid, haalbaarheid en financiële consequenties van volledige verbreding van de N35. „In vervolg hierop ga ik met de provincie in gesprek over nut en noodzaak van een eventuele verdere opwaardering van de N35 en de bijbehorende financieringsmogelijkheden”, aldus Van Nieuwenhuizen in haar brief.

Prioriteit voor N35

Het is een reactie op de motie van CDA-Kamerlid Maurits von Martels uit Dalfsen, die eind vorig jaar door de Tweede Kamer werd aangenomen. Met de motie kreeg Van Nieuwenhuizen de opdracht om het onderzoek naar verbreding van de N35 te starten. Ook een motie van PVV-Kamerlid Roy van Aalst uit Hengelo kreeg een meerderheid van de Tweede Kamer achter zich. Daarmee kreeg de minister de opdracht prioriteit te geven aan de weg, die als belangrijkste verkeersader van Overijssel wordt gezien.

Knelpunten

De N35 is al op verschillende gedeelten twee keer tweebaans, maar het is de wens van de provincie om de complete weg te verbreden, waardoor een snellere verbinding tussen Twente en Zwolle ontstaat. Voor het gedeelte tussen Nijverdal en Wierden is al over verbreding besloten, de werkzaamheden beginnen waarschijnlijk in 2020, in 2022 moet het klaar zijn. Grote knelpunten zijn nog het traject tussen Nijverdal en Haarle en in het dorp Mariënheem, waar de weg dwars doorheen loopt. 

407 miljoen

De N35 is een rijksweg. Dat betekent dat de landelijke overheid in eerste instantie verantwoordelijk is voor onderhoud en aanpassingen van de weg. De provincie Overijssel heeft echter groot belang bij een goede verbinding tussen Zwolle en Twente. Daarom doet de provincie veel moeite voor verbreding. Uit onderzoek dat in opdracht van de provincie is uitgevoerd blijkt dat volledige verbreding en aanleg van ongelijkvloerse kruisingen 407,7 miljoen euro kost. De provincie is bereid daar een deel van mee te betalen.

Van Nieuwenhuizen zegt in haar brief toe dat ze voor de behandeling van de Voorjaarsnota, waarschijnlijk in juni, de Tweede Kamer informeert over de uitkomsten van het onderzoek dat ze met de provincie doet.

Volledig scherm
Actualisatie Marsroute N35, aanpassingen met de bijbehorende kosten. © Anke Arts
  1. Woningbouwcorporaties willen huurhuizen verduurzamen in plaats van belasting betalen

    Woningbouw­cor­po­ra­ties willen huurhuizen verduurza­men in plaats van belasting betalen

    Woningbouwcorporaties uit de wijde regio hebben in Den Haag geprotesteerd tegen de Verhuurdersheffing. De belasting die het Rijk heft over sociale woningen steken de verhuurders liever in verduurzaming van hun huizen en het om laag brengen van woonlasten van hun huurders. Alleen al in de Stedendriehoek gaat het om 71 miljoen dat geinvesteerd zou kunnen worden in de komende twee jaar. Ook corporaties uit Salland en Zwolle zijn naar Den Haag afgereisd om de eigen plannen te presenteren.
  2. Rechercheur Henrieke (39) raakt gevoelige snaar met haar verhalen: ‘Weet je waar mama nu is?’
    PREMIUM
    video

    Recher­cheur Henrieke (39) raakt gevoelige snaar met haar verhalen: ‘Weet je waar mama nu is?’

    Henrieke Schoonekamp (39) schrijft over de soms inktzwarte schaduwzijde van haar werk als forensisch rechercheur bij de politie in Oost-Nederland. Daarmee raakt ze bij veel mensen een gevoelige snaar. Twintig verhalen zijn nu gebundeld in het boekje Ontsporen, voorlopig alleen voor intern gebruik. ,,De verhalen gaan over wie ik was en wat ik het liefste deed en weer zou doen. Dat is best pijnlijk.’’

Salland