Volledig scherm
© ANP Kippa

John de Mol: Niet RTL maar Facebook is concurrent Talpa

UpdateMediamagnaat John de Mol is niet van plan RTL-sterren als zijn zus Linda te ‘roven’ voor zijn SBS-zenders. Ook niet nu hij die volledig in handen heeft. ,,Als ik zie dat Linda 2 miljoen kijkers scoort bij RTL, ben ik juist blij.''

Toen John de Mol eerder dit jaar SBS (met SBS 6, Net 5, Veronica en SBS 9) volledig in handen kreeg na het uitkopen van mede-aandeelhouder Sanoma, werd in tv-land druk gespeculeerd. Zou de mediagigant op rooftocht gaan bij RTL om zijn eigen zendergroep te versterken? Onzin, beweert De Mol.

,,Ik zie RTL en SBS allang niet meer als concurrenten. Die kunnen prima naast elkaar bestaan. Ze leven ook in dezelfde reclamewereld.’’ Dus een overstap van zijn zus Linda en een verhuizing van een programma als Ik Hou van Holland - een formule uit De Mols eigen Talpa-stal - gaat niet gebeuren? ,,Daar ben ik totaal niet mee bezig.’’

,,Ik heb twee petten. Dat geef ik eerlijk toe’’, vervolgt De Mol. ,,Als ik zie dat Linda meer dan 2 miljoen kijkers scoort, ben ik hartstikke blij. Want het is een Talpa-programma, dus daar heb ik óók voordeel bij. Nee, de echte concurrenten zitten in het buitenland: Facebook en Google. Ik vind het onthutsend om te zien hoe het nieuwe kabinet passief toeziet dat buitenlandse partijen ons de kaas van het brood eten. Ik erger mij daar groen en geel aan.’’

Kruisbestuiving

Volledig scherm
© ANP Kippa

Mede om die reden kondigde De Mol vandaag tijdens een presentatie voor zakenrelaties aan dat hij al zijn mediamerken zal bundelen in één bedrijf: Talpa Network. Het gaat daarbij niet alleen om de SBS-zenders, maar ook om radiostations als Radio 538, Veronica en Sky Radio. Tussen al die takken van zijn imperium gaat meer kruisbestuiving plaatsvinden. SBS 6 en Radio 538 gaan bijvoorbeeld samen de Olympische Winterspelen achter de schermen verslaan.

Ook zet Talpa Network meer in op crossmediale projecten. Hart van Nederland krijgt een eigen online-nieuwsplatform. En in samenwerking met de KNVB lanceert De Mols bedrijf binnenkort het platform Voetbal TV dat de ambitie heeft jaarlijks 80.000 amateurwedstrijden live te streamen. Talpa Network neemt ook het e-commercebedrijf Emesa over, vooral bekend van de populaire website Vakantieveilingen. De Mol hoopt zo de advertentiemogelijkheden te vergroten.

Met deze investeringen zet de mediamagnaat nieuwe stappen om zijn imperium verder uit te breiden. Eerder dit jaar strandde een verwoede poging om de Telegraaf Media Groep (TMG) over te nemen. De Mol: ,,Iedereen weet dat ik wel meer tegenslagen heb gehad. En mensen die me kennen weten dat ik dan mijn mouwen opstroop, de rug recht houd en weer moedig doorga.’’

De presentatie vandaag in het Amsterdamse DeLaMar Theater bevatte meer, vooral SBS-gerelateerd, nieuws. Zo keert Peter R. de Vries terug als presentator van een nieuw programma: De Raadkamer, waarin hij met verschillende experts praat over misdaad en strafrecht. De eerste aflevering is half februari te zien op SBS 6. De Vries blijft ook werkzaam voor RTL Boulevard.

Nick & Simon The Dream verhuist met de zangers mee van NPO naar SBS. De excentrieke Frank en Rogier uit het succesvolle programma Steenrijk Straatarm krijgen een eigen serie en er komt een Nederlandse versie van de internationale gameshow-hit The Wall. Verder zal meer geld worden geïnvesteerd in drama van eigen bodem op Net 5, een zender die al jarenlang kampt met matige kijkcijfers.

John de Mol kondigde daarnaast aan dat buitenlandse mediabedrijven voortaan de kans krijgen hun nieuwe tv-programma’s op een van de SBS-zenders te testen. Dit op voorwaarde dat Talpa Network mede-eigenaar wordt. ,,Talpa bouwt zo aan een nieuw businessmodel.’’

Volledig scherm
© ANP Kippa