Rumag-baas: Arjen Lubach pleegt karaktermoord op ons
UpdateRumag is geschrokken van de uitzending van Zondag met Lubach gisteravond. Dat laat het bedrijf weten in een verklaring. In zijn programma trok Arjen Lubach voor het oog van 1,7 miljoen kijkers fel van leer tegen Rumag en stelde hij dat de organisatie een slaatje wil slaan uit de coronacrisis. ,,Hij heeft karaktermoord gepleegd op een publieke zender”, reageert Thijs van der Heide, ceo van Rumag.
Arjen Lubach ging gisteravond in Zondag Met Lubach fel tekeer tegen Rumag. Het Nederlandse bedrijf, dat online veel bereik heeft met grappig bedoelde teksten met puntjes tussen de woorden, probeert volgens hem te profiteren van de coronacrisis en geld te verdienen met T-shirts die worden verkocht voor een goed doel. Daarom begon hij een tegencampagne en lanceerde hij een shirt waarvan de opbrengsten ook naar het Rode Kruis gaan. De aflevering werd door 1,7 miljoen mensen bekeken en de video op YouTube is binnen een dag al meer dan een half miljoen keer bekeken.
,,We schrokken van de inhoud. Maar nog meer van het feit dat een veelkoppige redactie nooit de moeite heeft genomen hun claims bij Rumag te checken’’, stelt het bedrijf in een verklaring. ,,Want we herkennen ons absoluut niet in wat wordt beweerd. Bovenal willen we benadrukken dat in deze kwetsbare tijd onze aandacht vooral uitgaat naar de coronaslachtoffers en de mensen die onze samenleving draaiende houden.”
Thijs van der Heide, ceo van Rumag, vult aan: ,,Juist in een periode als deze, waarin bedrijven omvallen en heel veel werknemers thuiszitten, zijn we juist iets goeds aan het doen voor Nederland. En nu probeert hij ons zelfs in deze tijd kapot te maken. Hij doet hier een poging tot karaktermoord op een publieke zender. Dan balen wij van onze belastingcenten.”
Lees verder onder het item van Zondag met Lubach.
Jonge achterban
Rumag somt in het statement enkele cijfers op: met de actie voor het Rode Kruis is 100.000 euro opgehaald en in 2018 werd bijna 150.000 euro opgehaald voor het Prinses Maxima Centrum. ,,Dit doen wij door onze jonge achterban te activeren en te laten doneren. Met groot succes en iets waar we trots op zijn. We verdienen hier NIETS aan.” Ook zegt het bedrijf zijn netwerk in te hebben gezet om de #blijfthuis-boodschap naar heel Nederland te communiceren.
Dat het bedrijf geld zou willen verdienen door middel van bezorgkosten, is volgens Rumag onjuist. ,,De bezorgkosten bestaan uit 5,64 euro inclusief btw en 1,07 euro voor het verpakkingsmateriaal. Na iedere actie maken wij de balans op en wanneer er na de kosten nog geld over is, maken wij ook dit restant over aan het Rode Kruis. Dit hebben we meerdere keren benoemd.” Van der Heide vult aan: ,,Het uitzetten van de verzendkosten op de reguliere producten was een tijdelijke actie, omdat meerdere webshops dat in deze crisisperiode doen. Als we dit aan hadden laten staan op de coronacollectie, dan hadden we tienduizend keer de verzendkosten uit eigen zak moeten betalen.”
De mondkapjes met teksten als ‘krijg de corona’, die het bedrijf eerder aanbood, plaatst Rumag ‘in een ander tijdsbeeld’. Van der Heide: ,,Toen onderschatte het RIVM corona ook nog. Er zijn twee mondkapjes die we nu ook niet meer op de markt zouden brengen.”
Ook van een andere eerdere uiting wil het bedrijf afstand nemen. ,,In deze verwarrende en emotionele tijd willen wij ons met terugwerkende kracht distantiëren van onze eerdere uitingen waarin we termen als ‘grafbek’ en ‘ga naar buiten en lik aan een knop’ hebben gebruikt. We hadden niet in de emotie moeten reageren en betreuren het als wij mensen hebben gekwetst.”
Rumag is inmiddels gestopt met de verkoop van ‘coronakleren’ voor het Rode Kruis.
De redactie van Zondag met Lubach laat in een statement weten zich niet te kunnen vinden in het verweer van Rumag.
,,Zondag met Lubach is een comedyprogramma, waarin we op satirische wijze onze visie geven op actuele onderwerpen. We baseren onze verhalen daarbij op bestaande journalistieke uitingen en openbare bronnen, waaruit we citeren.
In het item over Rumag hebben we ons voor een reactie van Rumag gebaseerd op hun eigen uitspraken - met bronvermelding - in een artikel van Quote. Deze (naar wij aannemen door Rumag gecontroleerde en gelezen) uitspraken komen niet overeen met het statement dat zij vanmiddag naar buiten hebben gebracht.
In het artikel van Quote werd door een woordvoerder van Rumag beaamd dat een deel van de opbrengst van de shirts wordt gebruikt om het bedrijf draaiende te houden. Eveneens werd een berekening van twee door Quote opgevoerde textielexperts over productie- en verzendkosten door de woordvoerder van Rumag bevestigd. Dit is de informatie die wij -nogmaals, met bronvermelding- hebben gebruikt in onze uitzending. Niks nieuws, kortom.
Dat Rumag is ‘geschrokken’ van de inhoud van ons verhaal lijkt ons sterk. Gelijksoortige kritiek werd afgelopen week al dagenlang geuit op diverse social media. Rumags reactie toen was dat mensen ‘knopjes van zebrapaden moesten gaan likken’ en ‘hun smoel moesten houden’. We vinden het fijn om te lezen dat Rumag zich daar nu ‘van distantieert’.
Rumag stelt ‘volgens de regels van het wereldwijde web te spelen’. Dat die regels kennelijk betekenen dat je grappen van anderen mag stelen, vertalen en onder eigen naam kunt publiceren is ons niet bekend. Daarnaast staat het haaks op ons idee van creativiteit, hoeveel puntjes je er ook tussen zet.
Bekijk hier alle video's over het coronavirus:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
update
Lubach begint actie tegen ‘aan corona verdienend’ Rumag: ‘Triestste merk van de eeuw’
Arjen Lubach is voor het oog van 1,7 miljoen kijkers gisteravond in Zondag Met Lubach fel tekeergegaan tegen Rumag. Het Nederlandse bedrijf, dat online veel bereik heeft met grappig bedoelde teksten met puntjes tussen de woorden, probeert volgens Lubach een slaatje te slaan uit de coronacrisis en geld te verdienen met T-shirts die worden verkocht voor een goed doel. Rumag is teleurgesteld in de makers van het programma. -
PREMIUM
Rookmelder is vanaf 1 juli verplicht op élke woonlaag: hier moet je op letten
Waar rook is, is behalve vuur hopelijk ook een brandmelder. Op elke verdieping van het huis, want dat moet vanaf 1 juli in álle Nederlandse woningen. -
Victoria Koblenko: 'Songfestival speelde gigantische rol in mijn leven'
Het Eurovisie Songfestival heeft een ‘gigantische rol’ in het leven van Victoria Koblenko gespeeld, deelt de actrice van Oekraïense komaf in haar Instagram Stories. Hoewel Koblenko dit schrijft naar aanleiding van het 66e Eurovisie Songfestival, dat in de nacht van zaterdag op zondag tot een einde kwam en werd gewonnen door Oekraïne, doelt de actrice op een andere editie van de muziekwedstrijd. -
Zo kun je goedkoper tanken tijdens een lange rit
Ook al probeer je nog zo goed om brandstof te besparen, tijdens een langere rit is het onvermijdelijk dat je een keer moet tanken, en de prijzen van benzine en diesel liegen er niet om. Zo kun je goedkoper tanken. -
PREMIUMGeld & Geluk
Astrid kwam met niets uit scheiding: ‘Kon binnen jaar auto van 15.000 euro kopen’
In deze rubriek vragen we lezers naar hun relatie tussen geld en geluk. Astrid wil dat haar kinderen elke week één euro sparen. ,,Zo lief: toen hun oma via WhatsApp was opgelicht, haalden ze hun spaarpot leeg.”
-
Doctor Strange-actrice krijgt 8 jaar cel voor kindermisbruik
Doctor Strange-actrice Zara Phythian krijgt een celstraf van acht jaar voor het seksueel misbruiken van een meisje. Haar man, Victor Marke, moet daarvoor veertien jaar de bak in. Het koppel werd vorige week in de rechtbank van Nottingham schuldig bevonden. -
Ed Sheeran betaalde mee aan medische kosten The Wanted-zanger Tom Parker
Ed Sheeran betaalde mee aan de medische kosten van The Wanted-zanger Tom Parker, die in maart overleed aan de gevolgen van hersenkanker. Dat meldt The Sun, die de nog uit te komen memoires van Parker heeft ingezien. -
14
Koninklijke familie rouwt om overleden zoon (19) van beste vriend: ‘Sfeer zal nooit meer hetzelfde zijn’
De koninklijke familie is diep geraakt door het overlijden van de zoon van een van de beste vrienden van koning Willem-Alexander. In een rouwadvertentie in NRC staat de familie stil bij het verlies van Jan de Beaufort, die onlangs op 19-jarige leeftijd overleed. ‘Zonder jou zal de sfeer nooit meer hetzelfde zijn.’