Volledig scherm
De KU 11 afgemeerd bij de punterwerf van Jan Schreur. Rechts aan boord Edwin Wietsma van het stichtingsbestuur. © Wilbert Bijzitter

Onderhoudsbeurt voor
laatste Kuunderse punter

De KU 11, de enige overgebleven Kuunderse punter, ondergaat de komende maanden een flinke onderhoudsbeurt. Het in 1912 gebouwde scheepje wordt onder handen genomen op punterwerf Schreur in Giethoorn, waar het na de aankoop door de Stichting Kuinre in Promotie (SKIP) in 1990 ook werd gerestaureerd. 

Jan Schreur en zijn mensen kijken de eikenhouten boot grondig na zodat die in de zomer van 2018 weer met toeristen kan varen door het natuurgebied De Weerribben.

Elektromotor

De belangrijkste ingreep is volgens vader Jan en zoon Jeroen Schreur (de tiende en elfde generatie punterbouwers) het vernieuwen van de elektromotor zodat er met twee snelheden gevaren kan worden. De accu’s, die sinds enkele jaren de dieselmotor hebben vervangen, krijgen een wat andere plek voor een betere stabiliteit van de KU 11. Verder wordt het vlak vernieuwd, worden de in het hout ontstane scheurtjes gedicht, moet het zeil worden gerepareerd en wordt het onderwaterschip helemaal nagekeken. “Het is het een redelijk omvangrijke klus. De boot ligt de hele winter wel op de werf”, zegt Jan Schreur. “Maar dan kunnen ze er ook weer een jaar of vijftien mee vooruit.”

Gered van ondergang

‘Ze’ is het stichtingsbestuur, dat in 1989 de laatste originele varende Kuunderse punter met de aankoop voor een bedrag van 3700 gulden – bijeengebracht dankzij giften en subsidies - redde van de ondergang. “Ook nu zijn we weer druk bezig om geld binnen te halen voor bekostiging van de onderhoudsbeurt”, zegt bestuurslid Edwin Wietsma. “Er is wel gespaard voor het onderhoud maar we hebben het wel over een duizend of twintig. Wat geld van fondsen is broodnodig.”

Voorloper Royal Huisman

De KU 11 is in 1912 als in opdracht van Kok uit Kuinre gebouwd op de werf van Huisman bij Ronduite, de voorloper van het huidige Royal Huisman in Vollenhove. Het ruim negen meter lange scheepje werd gebruikt voor de visserij en was door de geringe diepgang bij uitstek geschikt op de voormalige Zuiderzee. Toen die werd ingepolderd was het gedaan met de visserij in Kuinre en werd de boot verkocht. Na de Tweede Wereldoorlog had de KU 11 maar liefst twaalf verschillende eigenaren in alle delen van het land.

Restauratie

Eind jaren tachtig dook de boot op in Zwartsluis. “Het was de laatste originele Kuunderse punter. De stichting heeft toen het initiatief genomen om de boot te kopen en te redden van de ondergang. Het viel in die tijd precies samen met de plannen om de verbinding tussen de Linde en de Tjonger bij Kuinre weer te herstellen”, kijkt Wietsma terug. Punterwerf Schreur ontfermde zich over de boot en zorgde voor de restauratie. 

Recreatie

Een van de eerste vaartochten was bij de opening van de sluis in Kuinre. De KU 11 wordt sinds die tijd gebruikt voor recreatieve doeleinden en in de vaart gehouden door een groep vrijwilligers. “De boot ligt afgemeerd bij het bezoekerscentrum van Staatsbosbeheer in Ossenzijl en wordt van mei tot en met september gebruikt om toeristen mee door De Weerribben te varen. Als de wind gunstig is gaan de zeilen omhoog en moeten de gasten aan boord meewerken”, zegt Edwin Wietsma. “Dat vinden ze geweldig.” Verder neemt de KU 11 deel aan maritieme evenementen en komt Sinterklaas er mee aan in Kuinre en Ossenzijl.

Kop van Overijssel