Volledig scherm
© REUTERS

Amerikaanse start-up verzamelde Instagram-Stories en locatie van miljoenen gebruikers

Door een combinatie van een beveiligingsfout en te laks toezicht bij Instagram, heeft een marketingbedrijf uit San Francisco massaal de locatiegegevens en verhalen van gebruikers verzameld en opgeslagen. De firma, Hyp3r, was een officiële “Facebook Marketing Partner”, maar het platform heeft die samenwerking nu stopgezet na de onthullingen door de financiële nieuwssite Business Insider.

Hyp3r gebruikte en analyseerde de gegevens van publieke Instagram-profielen op basis van locatiegegevens. Foto’s en video’s die vanaf een bepaalde locatie werden gedeeld, linkte het bedrijf automatisch aan profielfoto’s, profielgegevens en het aantal volgers. Het sloeg al die informatie - ook verhalen die normaal gezien maar 24 uur te bekijken zijn op Istagram-profielen - voor onbepaalde duur op. Van profielen die afgeschermd waren, verzamelde Hyp3r geen gegevens.

‘Meest waardevolle klanten in de wereld’

Hoeveel data de marketeer exact opslorpte, is niet duidelijk. Het bedrijf zei zelf eerder wel al over ,,een unieke dataset van honderden miljoenen van de meest waardevolle klanten in de wereld” te beschikken.

Volgens de getuigenissen van meerdere ex-werknemers van Hyp3r aan Business Insider verzamelde het bedrijf meer dan 90 procent van zijn data via Instagram en zou het meer dan een miljoen posts per maand opslaan. Zo bouwt het op basis van onder meer beeldherkenningssoftware gedetailleerde profielen op van mensen op basis van bewegingen, gewoonten en koopgedrag.

Gericht adverteren

De verzamelde data gebruikt Hyp3r in een tool die het aan bedrijven verkoopt. Met die tool kunnen zijn klanten op basis van exacte locatiegegevens en de gekende voorkeuren van mensen snel en gericht adverteren.

,,Hyp3rs werkwijze werd niet goedgekeurd en schendt onze gedragslijn”, reageert een woordvoerder van Instagram aan Business Insider. ,,Daarom hebben we hen van ons platform verwijderd. We hebben ook wijzigingen doorgevoerd die zouden moeten voorkomen dat andere bedrijven op deze manier publieke gegevens sprokkelen.” Het fotoplatform heeft Hyp3r aangeschreven om het aan te manen zijn activiteiten stop te zetten.

Conform de privacyregels

De CEO van Hyp3r, Carlos Garcia, zegt zelf dat het bedrijf niets misdeed. Het bedrijf handelt ,,conform de privacyregels en gebruiksvoorwaarden van het sociaal netwerk. We bekijken geen content of informatie die niet publiek toegankelijk is.”

  1. Man verliest één miljoen euro met bankpasfraude: ‘hij stuurde z'n pasje op’

    Man verliest één miljoen euro met bankpas­frau­de: ‘hij stuurde z'n pasje op’

    Een man uit het noorden van Nederland is begin september slachtoffer geworden van de grootste ‘phishingzaak’ in Europa: cybercriminelen plukten in één nacht tijd maar liefst één miljoen euro van zijn bankrekening. De man had zijn bankpas opgestuurd om in te wisselen voor een nieuwe. Het slachtoffer moet nog maar afwachten of hij het geroofde geld terugkrijgt. ‘Dit is een heel opmerkelijke zaak'.
  2. Apple MacBook Pro 16" review: Meer MacBook voor minder
    Review

    Apple MacBook Pro 16" review: Meer MacBook voor minder

    Als er een laptop is die de gemoederen kan laten oplopen, dan is het wel de MacBook Pro van Apple. In 2016 was er reden genoeg voor discussie, want Apple had het ontwerp van zijn duurste laptop behoorlijk aangepast. Niet iedereen was even blij met die wijzigingen en vooral het nieuwe toetsenbord kwam Apple op behoorlijk veel kritiek te staan, niet in de laatste plaats omdat het toetsmechanisme gevoelig was voor stof en vuil, waardoor toetsen konden blijven hangen.
  3. Apple AirPods Pro: vooruitgang om voor te sparen
    Review

    Apple AirPods Pro: vooruit­gang om voor te sparen

    Het is nu bijna drie jaar geleden dat Apple de eerste AirPods uitbracht. De draadloze bluetoothoordopjes hebben veel positiviteit gebracht, maar ook negativiteit, zou je kunnen zeggen. Positief in de zin van het product zelf. Hoewel er zeker wat aan te merken valt op de eerste en tweede generatie AirPods, was de combinatie van geluid, comfort en gebruiksgemak wat ons betreft onovertroffen. Het waren ook toen al niet de allerbeste dopjes wat geluidskwaliteit betreft en ze pasten ook niet bij iedereen even goed in de oren bijvoorbeeld, maar voor veruit de meesten zijn de AirPods ook nu nog ideaal.