Deense recensiegigant haalt uit naar Bol.com: ‘Wij zijn niet onbetrouwbaar’
Webwinkel Bol.com toont sinds kort niet langer de drie sterrenrating van recensiegigant Trustpilot op de homepage. De beoordeling zou onbetrouwbaar zijn. Het Deense bedrijf is boos en bestrijdt het door Bol geschetste beeld.
Delen per e-mail
De kritiek van Nederlands grootste webwinkel is aangekomen in Kopenhagen, waar het wereldwijde hoofdkantoor van Trustpilot is gevestigd. Volgens Bol.com kan iedereen - klant of niet - meermaals achter elkaar beoordelingen op het Deense reviewplatform achterlaten. ,,Daarnaast werden er vaak recensies achtergelaten over Zwarte Piet, wat helemaal niets met onze dienstverlening te maken had.”
Bol, dat voortaan de vijf sterren rating van Google toont, stelde verder niet de enige te zijn met kritiek op Trustpilot en wees op berichtgeving in internationale media, zoals recent in zakenkrant The Financial Times.
Trustpilot, dat in 2007 werd opgericht en waarop inmiddels 100 miljoen reviews te vinden zijn, is not amused. Het Deense bedrijf stelt dat Bol.com een totaal onjuist beeld schetst van de kwaliteit en werkwijze. Een recensie die niet is gebaseerd op een werkelijke aankoop of verleende service ‘vormt een inbreuk op onze richtlijnen,’ stelt Annemiek Mohr Wilson, woordvoerster Benelux en Scandinavië. Bol kan in zo'n geval de recensie rapporteren. ,,Als we deze dan in strijd met onze regels achten, verwijderen we deze.”
‘Alleen nieuwste recensie telt’
Hetzelfde geldt voor negatieve recensies die helemaal niets met Bol te maken hebben. ,,We begrijpen dat het frustrerend kan zijn om reviews te ontvangen die niets te maken hebben met klantenservice en daarom kunnen bedrijven reviews rapporteren bij ons integriteitsteam. Dan stellen wij een onderzoek in en wordt de recensie in het uiterste geval verwijderd.”Dat verwijderen is geen loos dreigement: vorige week meldde Trustpilot nog in 2020 ruim 2,2 miljoen valse reviews te hebben verwijderd.
Trustpilot bevestigt dat het mogelijk is om meerdere beoordelingen over één webwinkel of partij te schrijven, zoals Bol.com stelt. ,,Dat doen we omdat we erkennen dat dingen kunnen veranderen gedurende de klantreis.” Er is echter een belangrijke mits: ,,We nemen alleen de meest recente recensie mee bij het beoordelen van de TrustScore (de rating, red) van een bedrijf.”
Trustpilot, dat binnenkort naar de beurs hoopt te gaan, wijst nog fijntjes op het onderzoek van de Consumentenbond uit 2019 waar het Deense platform niet slecht uitsprong. De meeste door onderzoekers geplaatste neprecensies werden door Trustpilot herkend en eruit gefilterd.
Geavanceerde algoritmes
,,Kort samengevat gebruiken wij een sterke combinatie van toegewijde medewerkers en slimme technologie om ons platform te beschermen”, schrijft woordvoerster Mohr Wilson. ,,Onze speciaal toegesneden fraudedetectie-software herkent automatisch verdachte recensies en verwijdert nepbeoordelingen. We hebben er jaren over gedaan om de geavanceerde algoritmes en kunstmatige intelligentie te ontwikkelen en te verfijnen die aan de basis daarvan liggen. We investeren nog steeds fors op dat terrein. Onze software wordt ondersteund door getrainde experts die meldingen van misbruik onderzoeken.”
Van de hierboven al genoemde 2,2 miljoen verwijderde recensies in 2020 werd 70 procent gewist via de intelligente software en 30 procent handmatig, stelt Trustpilot.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Update
‘Gegevens van meer dan 500 miljoen gebruikers Facebook opnieuw gelekt’
Persoonlijke gegevens van 533 miljoen Facebookgebruikers zijn vandaag opnieuw online gelekt op een hackersforum. Dat schrijft persbureau Bloomberg. Het gaat om telefoonnummers, volledige namen, locatiegegevens, emailadressen en andere persoonsinformatie die al in 2019 werden buitgemaakt. Die data kunnen misbruikt worden om fraude mee te plegen, waarschuwen experts. -
Waarom telefoons inmiddels meer dan 1800 euro kosten
Vroeger was niet alles beter, maar een telefoon kostte tien jaar geleden in elk geval geen maandloon. Toch bestaan er steeds meer smartphones waar je meer dan 1500 euro voor betaalt. Hoe komt dat? En is het nog de moeite waard om die meerprijs te betalen? -
‘Huawei kon mobiele gesprekken KPN onbeperkt meeluisteren, ook van de minister-president’
Het Chinese technologiebedrijf Huawei had vanuit China ongeautoriseerde toegang tot de kern van het mobiele netwerk van KPN. Het kon onbeperkt telefoongesprekken meeluisteren en had in strijd met de wet toegang tot tapinformatie. Huawei schond daarmee afspraken met KPN. Dat blijkt volgens de Volkskrant uit een geheim intern rapport van KPN uit 2010, dat in handen is van de krant. -
Review: deze Netflix-concurrent werkt alleen op de duurste tv’s van Sony
De nieuwe streamingdienst Bravia Core biedt veel mooiere beelden dan Netflix en Disney+, maar wel voor een pittige instapprijs: hij werkt alleen op tv’s waarvan de prijzen in de duizenden euro’s lopen. -
Zo werkt de Avond4daagse-app voor kinderen
Omdat het tijdens de lockdown niet mogelijk is de Avond4daagse traditiegetrouw te organiseren, is gekozen voor een alternatief: iedere gegadigde kan vanaf een thuisadres meelopen via een speciale app. Zo werkt dat.
-
PREMIUMvideo
Hoe Bol.com ineens vijf sterren van klanten krijgt: ‘Ze kiezen voor een getal dat hen beter aanstaat’
Webwinkel Bol.com toont sinds kort op zijn homepage royale klantbeoordelingen, stukken beter dan de jaren daarvoor. De oorzaak blijkt geen plotse toename van superenthousiaste klanten, maar een andere recensiepartner. -
Friese school geraakt door ddos-aanvallen van eigen leerlingen
Leerlingen van de Friese school CSG Comenius Mariënburg hebben ddos-aanvallen uitgevoerd op hun eigen school. Met een ddos-aanval (distributed denial of service) proberen mensen, doorgaans cybercriminelen, een website, server of dienst onbereikbaar te maken. -
Verkopen webwinkel bol.com flink omhoog door opmars thuiswinkelen
De verkopen bij bol.com zijn vorig jaar met ruim de helft gestegen. Consumenten kochten voor 4,3 miljard euro bij de webwinkel, aldus moederbedrijf Ahold Delhaize. Dat was ruim meer dan het doel dat de onderneming voor bol.com had gesteld.