Facebook heeft grote plannen: ‘metaversum’ moet alleen al in Europa 10.000 banen opleveren
Facebook heeft grote plannen voor de toekomst. De ontwikkeling van een ‘metaversum’ moet alleen al in Europa tienduizend banen opleveren. Critici vrezen een afleidingsmanoeuvre.
Mark Zuckerberg, de baas van Facebook, heeft het over ‘een groot onderwerp’ en ‘het volgende hoofdstuk van ons bedrijf’. Anderen karakteriseren het als de toekomst van het internet. In een interview met techblog The Verge legt Zuckerberg het concept van het ‘metaversum’ als volgt uit: ,,Je kunt het zien als de opvolger van het mobiele internet. In plaats van te kijken naar content zit je er midden in.”
De naam metaversum (‘metaverse’ in het Engels) is ontleend aan het boek Snow Crash van sciencefictionschrijver Neal Stephenson. Het is een samenstelling van meta en universum, vrij vertaald: iets dat alles omvat. In de visie van Facebook moet het een combinatie worden van de fysieke en de virtuele wereld, die toegankelijk is terwijl je online bent. ,,Het kan nieuwe creatieve, sociale en economische mogelijkheden bieden”, aldus Zuckerberg.
Avatar
Dat klinkt vaag, maar dat komt doordat het hele concept nog heel vaag is. Het meest concreet is nog dat je via een ‘avatar’ (een poppetje van jezelf) naar je werk kunt, mee kunt doen aan vergaderingen, concerten kunt bezoeken, naar de bioscoop kunt gaan, kunt winkelen en kleren aan kunt passen en natuurlijk ook gewoon kunt gamen. Belangrijk is dat je moeiteloos van de ene omgeving naar de andere kunt overstappen. Daarbij moet je dan een soort bril opzetten, zoals die nu al gebruikt wordt in bijvoorbeeld virtual reality-spellen. Facebook is al bezig met de verdere ontwikkeling van deze Oculus-bril.
Volgens Zuckerberg moet zijn metaversum toegankelijk worden via alle verschillende soorten platforms: virtual reality, augmented reality (bijvoorbeeld een normale bril waarop tekst wordt geprojecteerd), de pc, mobiele apparaten en spelcomputers. En, zo benadrukt hij: het metaversum wordt niet ontwikkeld of gecontroleerd door één enkel bedrijf. Zoals Facebook, bijvoorbeeld.
Aandacht afleiden
Critici zien deze formulering, en ook het moment van de bekendmaking, als een manier om de aandacht af te leiden van de storm waarin Facebook al een tijdje verkeert. De invloed van het bedrijf op onder meer de Amerikaanse verkiezingen (door het niet hard genoeg aanpakken van nepnieuws) is inmiddels een bekend verhaal. Deze maand nog verklaarde een klokkenluider, ex-werkneemster Frances Haugen, dat het bedrijf de eigen groei veel belangrijker vindt dan het welzijn van de gebruikers van platforms als Facebook en Instagram.
De technologie die nodig is voor het metaversum is overigens nog lang niet klaar. Zuckerberg schat dat het zeker tien tot vijftien jaar duurt voordat we er echt iets mee kunnen. Wat hem betreft zijn er alleen al in Europa zo’n tienduizend banen te vergeven voor de ontwikkeling ervan. Dat zijn dan met name ‘zeer gespecialiseerde technici’. Investeerders zouden staan te dringen. Niet zozeer omdat ze precies weten wat er gaat komen, maar wel uit angst om het volgende grote project van Mark Zuckerberg te missen.
Bekijk hieronder onze video’s op techgebied:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Waarom het belangrijk is om je apparaten regelmatig te updaten
Je hoort en leest vaak het advies om je apparaten, zoals smartphones, tablets en computers, regelmatig van een update te voorzien. Maar waarom is dat zo belangrijk? -
Apple onthult nieuwe MacBook Pro met dunne randen en meer poorten
Apple heeft een nieuwe versie van de MacBook Pro gepresenteerd. De laptop heeft dunnere schermranden, een snellere Apple-chip en meer poorten aan de zijkanten. -
PREMIUM
Open Huizen Dag: zo prik je door de verkooptrucjes heen
Wil je meerdere huizen die in de buurt te koop staan bekijken? Dat kan op 1 april tijdens de Open Huizen Dag van NVM. Met de tips van Hans André de la Porte van Vereniging Eigen Huis ga je goed voorbereid op huizenjacht. -
PREMIUMCOLUMN
De tijd dat techbedrijven kunnen doen wat ze willen moet voorbij zijn
Özcan Akyol schrijft drie keer per week over wat hem bezighoudt. -
Jonger dan 18 en meer dan een uur op TikTok? Dan heb je pincode nodig
Socialmedia-app TikTok introduceert binnenkort een timer die ervoor zorgt dat jongeren onder de 18 jaar een pincode moeten invoeren als zij de app langer dan een uur gebruiken. Het netwerk doet dit vanwege kritiek dat de app verslavend zou zijn voor jongeren.
-
VodafoneZiggo: Persoonsgegevens van ongeveer 700.000 klanten gelekt
De persoonsgegevens van ongeveer 700.000 klanten van VodafoneZiggo zijn op straat komen te liggen door een datalek. De telecomaanbieder werkt samen met marktonderzoeker Blauw en bij een softwareleverancier van dat bedrijf hebben buitenstaanders toegang gekregen tot persoonlijke data. -
-
-
PREMIUM
‘Ga niet met de hogedrukspuit over het terras met groene aanslag’
Last van algen op tegels, schutting en bloempotten in de tuin? Wacht even met de hogedrukspuit, zegt hovenier Bert Moelee van De Tuinexpert. Hij heeft een betere oplossing. -
PREMIUMEnergierekening
Robert: ‘Afgelopen jaar verbruikten we 21.000 kWh aan stroom en wekten we 18.900 kWh op’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Robert Schrijvers (53) uit Maria Hoop in Limburg.