Facebook wil advertenties verbieden die oproepen om niet te gaan stemmen
Facebook gaat advertenties die oproepen om niet te gaan stemmen verwijderen. Dat heeft het bedrijf bekendgemaakt in de aanloop naar de presidentsverkiezingen in de Verenigde Staten volgend jaar. Het sociale medium gaat de richtlijn vanaf de herfst handhaven.
Daarnaast is ook een taskforce opgericht, om beïnvloeding van de verkiezing te voorkomen. Het nieuwe beleid moet nog wel beter worden uitgewerkt, laat operationeel directeur Sheryl Sandberg weten. Waarschijnlijk geldt het beleid, als het wordt ingevoerd, voorlopig alleen in de Verenigde Staten. Advertenties van politieke campagnes of normale berichten worden niet verwijderd als ze oproepen om niet te stemmen.
Sinds bekend werd dat buitenlandse overheden en politieke campagnevoerders massaal hebben geprobeerd kiezers te beïnvloeden bij de presidentsrace van 2016, is dat een groot hoofdpijndossier voor topman Mark Zuckerberg. ,,We hebben niet genoeg gedaan om misbruik te voorkomen”, zei hij dit voorjaar voor commissies met kritische politici in de VS en de EU. Al met al zouden 150 miljoen Amerikanen via Facebook geconfronteerd zijn met de buitenlandse propaganda.
Sindsdien probeert Facebook proactief om inmenging in de verkiezingen vanuit het buitenland te voorkomen en wordt strenger opgetreden tegen berichten die verkeerde informatie verspreiden over stemmethodes en stemlocaties. Het aantal controleurs is verdubbeld van 10.000 naar 20.000, en ook is de digitale detectie van haat- en nepberichten verbeterd.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
De rentes gaan weer omhoog, wat betekent dat voor ons spaargeld?
De tijd van negatieve rentes lijkt voorbij. Wereldwijd moet weer betaald worden voor geleend geld. Wie profiteert daarvan en wie betaalt de rekening? Vier vragen over de stijgende rente. -
Facebook ontdekt nepaccounts voor volgende Amerikaanse verkiezingen
Facebook is op het spoor gekomen van een gecoördineerde campagne om door nepaccounts de aanstaande Amerikaanse midtermverkiezingen in november te beïnvloeden. -
Plak jij nog tekst met control-V? Dat kan slimmer
We kopiëren en plakken honderden keren per dag op onze computers, maar door het net even anders te doen kan het ons een stuk makkelijker af gaan. -
Facebookpolitie draait overuren: verkiezingen test voor Zuckerberg
Ook voor Mark Zuckerberg staat er veel op het spel deze Amerikaanse verkiezingen. Lukt het zijn ‘Facebookpolitie’ om kiezersmanipulatie via nepnieuws uit te bannen? ,,Het roer moet drastisch om.” -
Musk verkocht 4,4 miljoen euro Tesla-aandelen, vermoedelijk voor Twitter-deal
Tesla-topman Elon Musk heeft dinsdag en woensdag iets meer dan 4,4 miljoen euro Tesla-aandelen verkocht, dat laat hij weten via een verklaring. De verkoop is er waarschijnlijk gekomen om zijn aankoop van Twitter te helpen financieren. Uit documenten die werden neergelegd bij de Amerikaanse beurswaakhond SEC blijkt dat die verkoop Musk ongeveer 4 miljard dollar (3,8 miljard euro) heeft opgebracht.
-
VRAAG & ANTWOORD
‘Mag je autorijden met een koptelefoon op?’
‘Ik zie steeds meer mensen met een koptelefoon op achter het stuur van hun auto zitten’, schrijft lezer Hendrik de Groot in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Ik heb het idee dat deze mensen de geluiden van buitenaf missen en daardoor niet goed kunnen reageren bij noodsituaties. Is dit niet verboden?’ -
Facebook: In 2020 minder steun in verkiezingen VS
Facebook zal bij de toekomstige presidentsverkiezingen geen direct aanwezige ondersteuning meer geven, zoals het bedrijf heeft gedaan gedaan bij de campagne van Donald Trump in 2016. -
De zin en onzin van een digitaal notitieblok
Ze duiken steeds vaker op, digitale notitieblokken: tablets puur om aantekeningen op te maken. Waarom kan dit handiger zijn dan pen en papier?