Fraudehelpdesk waarschuwt voor oplichting onder naam van de Fraudehelpdesk
De Fraudehelpdesk is de plek om gevallen van, of pogingen tot oplichting te melden. De site die in 2011 werd opgericht in opdracht van de toenmalige minister van Justitie, Hirsch Ballin, biedt fraudeslachtoffers de helpende hand en maakt mensen alert op actuele risico's. Maar wat als de fraudeurs opereren onder naam van de helpdesk zelf? Ook dan klinkt er een waarschuwing, zoals nu.
,,Wij ontvangen meldingen van mensen die telefonisch benaderd worden uit naam van de Fraudehelpdesk. De beller geeft expliciet aan te bellen namens de Fraudehelpdesk’’, leest het op de website van de helpdesk. Eerder vandaag werd de oplichtingsmethode via Twitter gecommuniceerd. Het potentiële slachtoffer wordt door de beller gewaarschuwd voor een ‘digitale bedreiging’ of ‘fraude’ en gemaand zijn geld ‘veilig te stellen’.
‘Hoe?’, is de logische vraag. Daarvoor hebben de hulpvaardige oplichters een oplossing bedacht. De pecunia moet worden overgemaakt naar een zogenaamde ‘kluisrekening’, een ‘veilige rekening, of een variant daarop. Logischerwijs betreft het hier rekeningen die een stuk minder ‘veilig’ zijn dan de naam doet vermoeden. In sommige gevallen willen de redders in nood het geld zelf wel overmaken en vragen om inloggegevens.
Verbreek de verbinding
De snoodaards raden hun slachtoffers zelfs aan om op de website van Fraudehelpdesk te kijken voor meer informatie. Om te voorkomen dat mensen bellen met de dienst wordt er buiten de openingstijden van de helpdesk gebeld, zodat deze telefonisch niet bereikbaar is via het algemene nummer. Die sluitingstijd is meteen ook tekst en uitleg bij het feit dat de oplichters bellen met een afwijkend nummer, zo blijkt.
,,Fraudeurs kunnen zich telefonisch heel overtuigend voordoen als medewerkers van uw bank’’, schrijft de helpdesk elders op de site. ,,Ze bellen bijvoorbeeld met een eng verhaal over de veiligheid van uw rekening en vragen u bijvoorbeeld uw geld naar een ‘veilige rekening’ te verplaatsen. Onthoud dat banken u nooit met een dergelijk bericht zullen bellen en dat u op geen enkele manier moet handelen op basis van zo’n verhaal.’’
Maak er melding van
‘Word je gebeld door deze sluwe lieden, verbreek dan de verbinding’, is het korte maar krachtige advies. ‘Ook als het telefoontje van Fraudehelpdesk lijkt te komen.’ De helpdesk heeft helemaal geen inzage in bankgegevens. In eerdere gevallen van oplichting, via e-mail, sms of WhatsApp, hebben banken ook aangegeven nooit om inloggegevens of andere persoonlijke codes te vragen. Evenmin wordt gevraagd om geld over te maken.
Ben je benaderd door de oplichters - of zelfs in een vorm van oplichting of phishing getuind - maak er dan melding van, meldt de site Veiliginternetten.nl. Bij de bank, maar ook bij een site als Fraudehelpdesk. Ook wordt geadviseerd om, mocht je gereageerd hebben op een duister telefoontje, e-mail of appje, bankcodes en wachtwoorden te veranderen. Voorkomen is beter dan genezen, dus ophangen of wegklikken.
Bekijk onze trending nieuwsvideo’s in onderstaande playlist:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Dit zijn de vijf nieuwste phishingtrucs en dít kun je ertegen doen
Internetfraudeurs lichten mensen op door ze te lokken met valse links in e-mails, sms’jes en malafide telefoontjes. Willem Janssens, expert cybersecurity, weet hoe je die herkent. -
Met deze tool zie jij op welke toeslag of welk potje geld je recht hebt
Zorgtoeslag, huurtoeslag, bijzondere bijstand. Er zijn veel potjes met geld maar mensen weten ze vaak niet te vinden. Om die reden lanceren schuldhulporganisaties Geldfit en VoorzieningenWijzer nu een online Potjes-check. Zo kun je zelf raadplegen op welke voorzieningen je recht hebt. -
Jonger dan 18 en meer dan een uur op TikTok? Dan heb je pincode nodig
Socialmedia-app TikTok introduceert binnenkort een timer die ervoor zorgt dat jongeren onder de 18 jaar een pincode moeten invoeren als zij de app langer dan een uur gebruiken. Het netwerk doet dit vanwege kritiek dat de app verslavend zou zijn voor jongeren. -
PREMIUMhuisarts vertelt
‘Vroeger keken we ’s avonds samen naar Disney+, maar nu wil ze niet meer’
Voor onze rubriek Huisarts Vertelt schrijft Rutger Verhoeff wekelijks over patiënten die hem raken. Deze week behandelt hij een patiënt met ernstige buikklachten. -
Drie tips om je oude tablet een tweede leven te geven
Zo’n tablet is in eerste instantie hartstikke handig, maar ze worden ook langzamer naarmate ze ouder worden en zwaardere software moet gebruiken. Maar geen paniek: zelfs dan zijn er nieuwe bestemmingen voor je gadget te verzinnen. We zetten er drie op een rij.
-
PREMIUM
Huis vol ongebruikte aankopen? Zo voorkom je nutteloze uitgaven
Weinig geld hebben en toch flink uitgeven. Sommige mensen hebben een gat in hun hand. Waarom is het voor hen zo moeilijk om financieel pas op de plaats te maken? -
-
-
Wat is de beste e-reader? En hoeveel kost zo’n digitale bibliotheek? Check hier dé aanraders van dit moment
Een e-reader is een must-have voor boekenwurmen die weinig ruimte hebben om veel boeken te stapelen. Ook qua duurzaamheid (papier- en energieverbruik) kan zo'n toestel tellen. Expert Eric van Ballegoie van technologiesite Tweakers onderwierp verschillende e-readers aan een vergelijkingstest en tipt drie modellen, per budget en type gebruiker. -
C2000 / Met video2
Noodknop politie al 20 jaar een ict-nachtmerrie: ‘Al ruim 1 miljard euro uitgegeven’
Duizenden klachten van agenten, meerdere officiële meldingen bij de Arbeidsinspectie en talloze storingen op cruciale momenten. Het communicatiesysteem van de hulpdiensten C2000 is al twintig jaar een van de grootste hoofdpijndossiers van de overheid. Een project dat al ruim een miljard euro heeft gekost. En het einde is nog niet in zicht, vreest Michiel Steltman, directeur van stichting Digitale Infrastructuur Nederland. ,,Er is iets drastisch mis met onze manier van besturen.”