Google verwijderde vorig jaar drie miljoen nepprofielen van bedrijven
Google heeft vorig jaar ruim drie miljoen nepprofielen van bedrijven verwijderd van het bekende onderdeel Maps. De zoekgigant maakt dat bekend nadat The Wall Street Journal publiceerde over fraude op Maps. Bedrijven zouden nepprofielen plaatsen om te doen alsof ze dichtbij een klant zitten.
Volgens Google is meer dan 90 procent van de nepprofielen verwijderd voordat gebruikers van Maps deze konden zien. De zoekreus zegt dat 85 procent van de profielen is verwijderd met behulp van interne systemen. Naar aanleiding van meldingen van gebruikers zijn er ruim 250.000 bedrijfsprofielen verwijderd. Google zegt meer dan 150.000 accounts geblokkeerd te hebben die misbruik maakten van Maps. Dat is een stijging van 50 procent ten opzichte van een jaar eerder.
Google geeft de cijfers nadat The Wall Street Journal een artikel publiceerde over fraude op Maps. De krant beschrijft daarin dat bijvoorbeeld loodgietersbedrijven meerdere locaties registeren, om bij zoektochten op het web tevoorschijn te komen als een bedrijf dat in de buurt van de klant zit. Ook zijn er frauduleuze bedrijven die de naam van een bestaand bedrijf inpikken en daar hun eigen telefoonnummer bijplaatsen, om klanten te winnen van concurrenten.
Volgens onderzoek van The Wall Street Journal resulteerde een zoekopdracht naar een loodgieter in een deel van New York in dertien valse adressen bij de eerste twintig resultaten. Bovendien was maar twee van de twintig bedrijven bereid om op het betreffende adres een afspraak te maken. Als bedrijven hun locatie op de kaart zetten, zijn ze verplicht om klanten ook op dat adres te ontvangen.
De problemen met fraude op Google Maps zouden de afgelopen tijd zijn toegenomen, omdat Google meer gebruik is gaan maken van advertenties op het platform. Door advertenties in te kopen verschijnen bedrijven bovenaan de lijst bij zoekopdrachten. Tegen betaling kunnen frauduleuze bedrijven op die manier naar boven komen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
VS loven beloning tot 10 miljoen dollar uit voor aanhouding Russische NotPetya-hackers
Het Amerikaans ministerie van Buitenlandse Zaken heeft dinsdag een beloning tot 10 miljoen dollar (bijna 9,4 miljoen euro) uitgeloofd voor informatie die kan leiden tot de aanhouding van zes beruchte Russische hackers. Deze zouden in opdracht van de Russische militaire inlichtingendienst (GROe) onder meer de gijzelsoftware NotPetya hebben verspreid. -
Energierekening
Jan (68): 'Energierekening omlaag brengen om rond te komen tijdens mijn pensioen’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Jan Zonneveld (68) uit Rotterdam. -
Europees akkoord over strengere regels voor techreuzen moet consument beter beschermen
De EU-lidstaten, de Europese Commissie en het Europees Parlement zijn het in de nacht van vrijdag op zaterdag eens geworden over definitieve, strengere wetgeving die de macht van grote internetbedrijven moet beperken en consumenten beter moet beschermen. -
AUTOTEST
Test Hyundai Kona Electric: kleine SUV met grote kwaliteiten
Om de snel groeiende concurrentie weer aan te kunnen, kreeg de Hyundai Kona een opfrisbeurt. Zeker de elektrische versie verdient een plekje op de shortlist. Tenzij je veel spullen of grote passagiers wilt meenemen. -
PREMIUM
Trapt je vader, oma of vriendin in WhatsAppfraude? Test het!
Test je ouders, opa en oma, buurman, zus of vriend om te zien of zij in WhatsAppfraude trappen, om zo te waarschuwen voor oplichters. Dat is het idee achter de speciale website whatsappfraude.echt-nep.nl van verschillende gemeenten.
-
17
Dermatoloog Soe Janssens: ‘Zonnebrandcrème kan echt ónmogelijk je huidcellen aantasten’
Na een waarschuwing van de Consumentenbond over een drietal zonnebrandcrèmes is er ophef ontstaan over het krijgen van huidkanker door deze crèmes. Dermatoloog Soe Janssens van het Antoni van Leeuwenhoek schept duidelijkheid over de huidziekte en beantwoordt vijf vragen. -
YouTube laat kijkers direct make-up uitproberen via augmented reality
YouTube heeft in samenwerking met MAC Cosmetics een nieuwe functie toegevoegd aan advertenties op het videoplatform. Door middel van augmented reality (AR) kunnen kijkers meteen zien hoe een kleur lipstick hem of haar staat door het product virtueel via de camera op de lippen te smeren. -
‘YouTube denkt na over verwijderen van alle kindervideo's’
YouTube doet volop onderzoek naar de mogelijkheden rond kinderveiligheid op het platform. Een van de opties die de top van het platform in dat kader overweegt is het verwijderen van alle kindervideo's, om ze vervolgens onder te brengen in een speciale YouTube Kids-app.