Volledig scherm
Klanten van kabelaanbieder Ziggo zouden weer beeld moeten hebben en kunnen telefoneren © ANP XTRA

Grote storing bij Ziggo opgelost: meeste tv-kijkers hebben weer beeld

De grote storing bij Ziggo die afgelopen weekend optrad, is voorbij. Klanten van televisie-, internet- en telefoonaanbieder Ziggo zouden in de loop van de ochtend weer probleemloos gebruik kunnen maken van On Demand en Replay TV.

De kabelaar kampte sinds zondag met een forse storing ten gevolge van een stroomstoring in een van de datacenters, waardoor voornamelijk kijkers in de regio’s Den Haag en Amsterdam op zwart gingen. Op meldingssite Allestoringen.nl regende het klachten en ook het Twitterkanaal van Ziggo moest het ontgelden. De klantenservice was vrijwel onbereikbaar.

Door de stroomonderbreking raakte ‘voor televisie essentiële apparatuur’ beschadigd. Tot overmaat van ramp konden Ziggo-klanten die hun kabelmodem of Horizonbox resetten daarna helemaal geen tv meer kijken. Ook was telefoneren niet meer mogelijk. Pogingen om het euvel te verhelpen bleven in eerste instantie vruchteloos.

Apparatuur vervangen

Er werd een team van experts ingezet om de problemen te tackelen. De verwachting was dat Ziggogebruikers vroeg in de avond weer beeld zouden hebben. Woordvoerder Richard Mes liet gisterenavond weten: ,,De defecte apparatuur is vervangen, sinds 20.00 uur brengen we de On Demand-service gefaseerd in de lucht. Uiterlijk dinsdagochtend werkt het weer voor alle klanten.’’

Kijkers die het slachtoffer van de storing werden, worden door Ziggo niet ‘generiek’ gecompenseerd, aldus de woordvoerder. ,,TV-kijken kon wel via de website Ziggogo.nl en de Ziggo Go app.’’ Het aantal storingsmeldingen op Allestoringen is vanochtend beduidend lager dan gisteren. Voor wie ook vandaag nog geen tv heeft: ,,De klantenservice is vandaag weer gewoon bereikbaar’’, meldt Ziggo.

  1. Man verliest één miljoen euro met bankpasfraude: ‘hij stuurde z'n pasje op’

    Man verliest één miljoen euro met bankpas­frau­de: ‘hij stuurde z'n pasje op’

    Een man uit het noorden van Nederland is begin september slachtoffer geworden van de grootste ‘phishingzaak’ in Europa: cybercriminelen plukten in één nacht tijd maar liefst één miljoen euro van zijn bankrekening. De man had zijn bankpas opgestuurd om in te wisselen voor een nieuwe. Het slachtoffer moet nog maar afwachten of hij het geroofde geld terugkrijgt. ‘Dit is een heel opmerkelijke zaak'.
  2. Apple MacBook Pro 16" review: Meer MacBook voor minder
    Review

    Apple MacBook Pro 16" review: Meer MacBook voor minder

    Als er een laptop is die de gemoederen kan laten oplopen, dan is het wel de MacBook Pro van Apple. In 2016 was er reden genoeg voor discussie, want Apple had het ontwerp van zijn duurste laptop behoorlijk aangepast. Niet iedereen was even blij met die wijzigingen en vooral het nieuwe toetsenbord kwam Apple op behoorlijk veel kritiek te staan, niet in de laatste plaats omdat het toetsmechanisme gevoelig was voor stof en vuil, waardoor toetsen konden blijven hangen.
  3. Apple AirPods Pro: vooruitgang om voor te sparen
    Review

    Apple AirPods Pro: vooruit­gang om voor te sparen

    Het is nu bijna drie jaar geleden dat Apple de eerste AirPods uitbracht. De draadloze bluetoothoordopjes hebben veel positiviteit gebracht, maar ook negativiteit, zou je kunnen zeggen. Positief in de zin van het product zelf. Hoewel er zeker wat aan te merken valt op de eerste en tweede generatie AirPods, was de combinatie van geluid, comfort en gebruiksgemak wat ons betreft onovertroffen. Het waren ook toen al niet de allerbeste dopjes wat geluidskwaliteit betreft en ze pasten ook niet bij iedereen even goed in de oren bijvoorbeeld, maar voor veruit de meesten zijn de AirPods ook nu nog ideaal.