Volledig scherm
© AP

Pijnlijk: ‘Hololens’-demonstratie loopt volledig in de soep

Tijdens een demonstratie van de augmented reality-bril Hololens van Microsoft kon je een speld horen vallen. Wat een speciale presentatie moest worden van de eerste maanlanding met de Apollo 11 in augmented reality, liep uit op een leeg, stil scherm.

Augmented reality

Met augmented reality (AR) is het mogelijk om in (live-)beelden van de echte wereld computerelementen toe te voegen. Zo kunnen er bijvoorbeeld 3D-objecten worden toegevoegd aan beelden van de echte wereld om informatie of een spelelement toe te voegen. Met een AR-bril als de Hololens worden de computerobjecten vermengd met het echte beeld. 

Apollo 11

De presentatie werd gedaan tijdens de jaarlijkse Microsoft-conferentie Built. Voor de presentatie werd John Knoll van Lucasfilm, het productiebedrijf achter onder andere de Star Warsfilms, opgetrommeld. Hij werd bijgestaan door Andy Chaikin, de schrijver van A Man on the Moon, dat gedetailleerd het verhaal vertelt van de bemanning van de Apollo 11.

Unreal Engine

Er zou worden getoond hoe de animaties van de gamesoftware van Unreal Engine eruit zien in de AR-bril. Die software wordt - naast de Unreal-serie zelf - onder meer gebruikt in games als Fortnite, PlayerUnknown's Battlegrounds en Gears of War. Maar na de aankondiging van wat er allemaal mogelijk is, bleef het pijnlijk stil. 

Tekst gaat verder onder video

Lange stilte

Na tien seconden werd de stilte doorbroken. ,,Nou, het lijkt er op dat het doen van een live-demonstratie moeilijker is dan een maanlanding maken.” Daarop volgt nog een bedankje aan het publiek en een ongemakkelijk lachje en vervolgens benen de twee van het podium af.

Microsoft heeft nog wel beelden van een repetitie online gezet waarin het wél goed gaat.