Volledig scherm
© Thinkstock

Fietspad verbindt Radewijk en Wielen

De gemeente Hardenberg wil zo'n 70.000 euro uittrekken voor een nieuw fietspad dat aansluit op het padennetwerk in Duitsland.  Als beide met elkaar verbonden zijn leidt dat tot ‘nieuwe ommetjes’, meldt het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hardenberg.

Het plan om via Radewijk het bestaande fietspadennetwerk in het Vechtdal op de Grafschafter Fietsentour over de grens aan te sluiten zijn niet nieuw, maar nu wil Hardenberg doorzetten. In de vorige coalitieperiode is er tussen die gemeente en het Duitse Laar - dik 2.000 inwoners, Gerhard Trüün is er de burgemeester - de wens uitgesproken om de internationale verbinding tot stand te brengen. Maar om het fietspad tussen Radewijk, Laar en ook het Duitse Wielen daadwerkelijk aan te leggen moet er wel eerst overeenstemming met particulieren gevonden worden. De grond die nodig is voor de fietsverbinding is immers nog niet van de gemeente.

Inmiddels heeft Hardenberg wel overeenstemming met de grondeigenaren bereikt, en als de gemeenteraad straks instemt dan kan het nieuwe pad daadwerkelijk worden aangelegd. De kosten bedragen 70.000 euro, waar eerder van 40.000 euro werd uitgegaan. De extra kosten zitten hem vooral in de uitvoering - een deel van het pad in beton - en de gronden die ten opzichte van jaren terug duurder zijn.

  1. Overijssel koploper in asbestdaken verwijderen. (Maar klaar voor 2025? ‘Onbegonnen werk!’)

    Overijssel koploper in asbestda­ken verwijde­ren. (Maar klaar voor 2025? ‘Onbegonnen werk!’)

    Provincie Overijssel is landelijk koploper in verwijderen van asbestdaken en lijkt daarmee goed op weg om klaar te zijn als het landelijk verbod in 2025 ingaat. Toch hebben regionale bedrijven weinig vertrouwen in het slagen van de missie. Onder meer door ‘hysterische regelgeving’ die ervoor zorgt dat verwijderen vaak onbetaalbaar is. Een onderzoek van Aedes leidt daarbij tot nieuwe inzichten.

Vechtdal