Foto van het oude station in Bergentheim
Volledig scherm
Foto van het oude station in Bergentheim © Collectie Historische Vereniging Hardenberg eo

Geen aanleiding om station Bergentheim op korte termijn te heropenen

Er is nog geen directe aanleiding om het station Bergentheim te heropenen. De provincie Overijssel en de gemeente Hardenberg hebben de haalbaarheid van het plan onderzocht en de conclusie getrokken dat de heropening nu niet realistisch is. Er zitten te grote financiële gevolgen aan en het is nu nog niet in te passen in de dienstregeling. Plaatselijk Belang geeft echter niet op en blijft geloven dat het station ooit heropend wordt. 

Quote

Het hoeft ook geen groot station te zijn, een halte is al voldoende. Bergent­heim heeft 3500 inwoners, het probleem moet gewoon opgelost worden

Gerrit Slot, voorzitter Plaatselijk Belang Bergentheim

Hardenberg heeft er bij de provincie op aangedrongen om de haalbaarheid van de heropening van station Bergentheim, dat in 1975 werd gesloten, te onderzoeken. Volgens de gemeente is de heropening van groot belang zijn voor de leefbaarheid van Bergentheim. De huidige buslijn vindt de gemeente niet voldoende. De conclusie van het uitgevoerde onderzoek liegt er echter niet om: het is niet zomaar in te passen in de dienstregeling en het heeft grote financiële gevolgen. En dat kan volgens de gemeente oplopen tot 25 miljoen.

Lange termijn

25 miljoen? Gerrit Slot, voorzitter van Plaatselijk Belang Bergentheim, vindt dat een ‘onzinnig’ bedrag. ,,Tja, oplopen tot... Dat hoeft natuurlijk niet. Het hoeft ook geen groot station te zijn, een halte is al voldoende. Bergentheim heeft als kern 3500 inwoners en slecht openbaar vervoer, het probleem moet gewoon opgelost worden.’’ Slot is al jaren aan het lobbyen voor de heropening van het station. Eerder startte Plaatselijk Belang al een posteractie. ,,Het is niet onmogelijk, niks is onmogelijk. Maar we begrijpen dat het nu moeilijk te realiseren is. Als de spoorverbinding tussen Almelo en Mariënberg geëlektrificeerd is, zijn er wel degelijk mogelijkheden voor de realisatie van een station in Bergentheim. Wij gaan er vanuit dat het op lange termijn goed mogelijk is.’’ 

Reizigers

De prognose van het mogelijk aantal reizigers dat gebruik zou maken van het nieuwe station wordt nu geschat op 80 tot 190 per dag. Een nieuw station wordt pas levensvatbaar als er minimaal duizend nieuwe in- en uitstappers zijn. Daarnaast past de stop op station Bergentheim niet in de huidige dienstregeling. Er zouden dan eerst passeersporen aangelegd moeten worden, of een ander station moet worden overgeslagen. Ook moeten nieuwe stations aan strengere eisen voldoen dan bestaande stations. De bestaande spoorwegovergang zou vervangen moeten worden, die kosten kunnen dan volgens de gemeente oplopen tot 25 miljoen euro. 

‘Mobiliteitshub’

De gemeente en de provincie gaan nu gezamenlijk kijken hoe de stationslocatie een centrale rol kan spelen. Ze willen een zogeheten mobiliteitshub realiseren: een plek waar verschillende vormen van vervoer samenkomen. Het gaat dan om een bushalte, wachtvoorzieningen, fiets-  en autovoorzieningen. Ook denken ze aan laadmogelijkheden voor elektrische auto's en een pick-up point voor pakketjes en boodschappen.  Door een ‘mobiliteitshub’ te realiseren, wordt de stap naar een treinstation kleiner, aldus de gemeente. 

Vechtdal