Volledig scherm
Auto's op de rotondes in Dalfsen hebben nu voorrang ten opzichte van fietsers. De gemeente overweegt echter de voorrangssituatie te veranderen. © FFU Press Agency

Rotondes Dalfsen: fietsers of auto's voorrang?

PollDe gemeente Dalfsen overweegt om de voorrangssituatie op de rotonde op de Rondweg ter hoogte van de Kampmansweg te veranderen. Fietsers zouden dan voorrang krijgen ten opzichte van auto's, om zo het onveiligheidsgevoel dat er heerst weg te nemen.  

Er zit echter een kanttekening aan een eventuele verkeersaanpassing: als fietsers bij de Kampmansweg voorrang krijgen, zouden ze dat in principe bij alle rotondes in de gemeente Dalfsen moeten krijgen. En dat zijn er alleen op de Rondweg al vier.

Gerner Marke

De rotonde bij de Kampmansweg wordt al jaren als onveilig ervaren. Iedere ochtend en middag is het er druk, vooral omdat kinderen vanuit woonwijk Gerner Marke de Rondweg moeten oversteken om bij school of huis te komen. Auto's hebben voorrang, maar laten niet zelden fietsende scholieren passeren. Dat zorgt weer voor onduidelijkheid en kinderen die twijfelen of ze nu wel of niet over kunnen. Ernstige ongevallen hebben zich vooralsnog niet voorgedaan, maar die wil de gemeente Dalfsen graag voorblijven. En daarom worden, als het aan het gemeentebestuur ligt, de komende periode twee varianten onderzocht. Een daarvan is om de huidige situatie te optimaliseren. De aansluitende fietspaden worden dan verbreed en de bochten wat flauwer gemaakt. De opstelruimte wordt ook groter en het overzicht verbetert.  

Voorrangssituatie

De tweede verder uitgewerkte variant is dus het veranderen van de voorrangssituatie. Niet onlogisch, blijkt uit gemeentelijk onderzoek, aangezien fietsers in Nederland normaal gesproken binnen de bebouwde kom voorrang krijgen ten opzichte van het overige verkeer. Dalfsen wijkt hier echter vanaf, zoals dat ooit in het gemeentelijk verkeersplan is vastgesteld. Door in Dalfsen de voorrangssituatie om te draaien ontstaat meer duidelijkheid, met name voor het verkeer van buiten de gemeente. In bijvoorbeeld Zwolle is het zo dat fietsers al voorrang hebben op rotondes.

Auto's

Door op de overgang van de Kampmansweg naar de  Wilhelminastraat fietsers voorrang te geven, verplicht Dalfsen zichzelf eigenlijk om dat in elk geval ook op de andere rotondes op de Rondweg te doen. Op de snelste ontsluitingsweg van Dalfsen liggen er nog drie, en dat zou kunnen beteken dat auto's oeverloos op passerende fietsers staan te wachten. Dat valt echter mee, blijkt het uit het gemeentelijk onderzoek. ,,De oversteken zijn niet zodanig druk dat er een constante of onafgebroken stroom van fietsverkeer aanwezig is. Ten opzichte van de bestaande situatie zullen de wachttijden iets toenemen, maar nog altijd ruim onder de grenswaarden liggen." 

Fietsbrug

Met het verder uitzoeken van het mogelijk optimaliseren van de rotonde of het wijzigen van de voorrangssituatie vallen twee eerder geopperde varianten af. De eerste was de huidige situatie in stand houden, de tweede was de bouw van een tunnel of een brug. Die laatste variant is ruimtelijk nauwelijks in te passen. Zo heeft een tunnel zeker honderd meter nodig om te stijgen en te dalen. Bij een fietsbrug is dit zeker tweehonderd meter.  

poll

Welke weggebruiker moet voorrang krijgen op de rotonde Rondweg/Kampmansweg in Dalfsen?

  • Fietsers (51%)
  • Automobilisten (49%)
578 stemmen

Vechtdal

poll

Waar moet de toekomstige woningbouw in Dalfsen komen?

Waar moet de toekomstige woningbouw in Dalfsen komen?

  • Aan de oostzijde van het dorp. (16%)
  • Aan de westzijde van het dorp. (36%)
  • Ten noorden van het dorp. (28%)
  • Liever helemaal geen nieuwbouw meer. (19%)
727 stemmen

poll

Waar moet de toekomstige woningbouw in Dalfsen komen?

Waar moet de toekomstige woningbouw in Dalfsen komen?

  • Aan de oostzijde van het dorp. (16%)
  • Aan de westzijde van het dorp. (36%)
  • Ten noorden van het dorp. (28%)
  • Liever helemaal geen nieuwbouw meer. (19%)
727 stemmen