Volledig scherm
© Teake Dijkstra

Catharinakerk Harderwijk op missie via Facebook

De Katholieke Sint Catharinakerk in Harderwijk komt naar je toe deze zomer! Via een gelikte campagne op sociale media wil de kerk het katholieke geloof onder de aandacht van een breder (jonger) publiek brengen.  

De campagne wordt uitgevoerd door twee parochieleden: een softwarespecialist en een student godsdienstwetenschappen aan de KU in het Belgische Leuven. Via de sociale media proberen ze op een luchtige manier het geloof uit te leggen. In tekst en in beeld. Bijvoorbeeld over de religieuze achtergronden van feestdagen als Kerstmis, Pasen en Pinksteren, waarbij mensen tegenwoordig vaak totaal andere associaties hebben (eten, eieren, Pinkpop). Of over typisch katholieke gebeurtenissen als Eerste Communie, de Mis en het Heilig Vormsel. 

Filiaal van de paus

Het eerste filmpje is inmiddels gemaakt en staat op de Facebookpagina van de kerk. Dat gaat over de Stilteruimte van de kerk, die het hele jaar geopend is. Opvallend daarbij is het informele taalgebruik en de aanspreekvorm in ‘je’ en ‘jij'. Bijvoorbeeld in de slotzin: ,,Wil je de hele kerk bekijken? Elke zondag is dit filiaal van de paus geopend’’.   

De Harderwijkse kerk wil met de campagne - die in elk geval twee jaar gaat duren -  niet alleen de eigen achterban van circa 1200 katholieken aanspreken, maar ook 'sympathisanten’ en andere gelovigen. 

In samenwerking met indebuurt Randmeren

Veluwe