September 2019: Cees Leusink werkt in de botterwerf aan de EB15.
Volledig scherm
PREMIUM
September 2019: Cees Leusink werkt in de botterwerf aan de EB15. © Archief Henri van der Beek

Cees stak duizenden uren in de restauratie van botter EB15 in Elburg: ‘Nu nog breeuwen en hij is waterdicht’

Na zo’n 2,5 jaar schaven, timmeren, schuren, buigen en branden is het einde in zicht. De restauratie van de Elburger botter EB15 nadert zijn voltooiing. Vrijdag staat de Botterstichting stil bij dat heuglijke moment. Leermeester Cees Leusink werkte vrijwel dagelijks aan het vaartuig. ,,Ik ben wel trots, maar loop daar niet mee te koop.’’

0 reacties

  1. Elburger en Harderwijker botters kunnen weer varen mét gasten (en dankzij de zuinige penningmeester)
    PREMIUM

    Elburger en Harderwij­ker botters kunnen weer varen mét gasten (en dankzij de zuinige penning­mees­ter)

    Meerdere keren luidden de Botterstichting Elburg en Harderwijk de noodklok: afgelopen jaar kwam er geen euro binnen en van de toegezegde 15 miljoen euro voor varend erfgoed zagen de stichtingen niets. Vanaf 12 juni hijst de Elburgse stichting de zeilen weer voor tochten met gasten. Is het eind van de financiële malaise in zicht? Agaath de Weerd, secretaris van de Botterstichting Elburg, vertelt.
  2. ‘Mag ik rechts inhalen op de snelweg als anderen onnodig links rijden?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Mag ik rechts inhalen op de snelweg als anderen onnodig links rijden?’

    ‘Op de route Eindhoven-Schiphol bestaat een groot deel van de snelweg uit vijf rijstroken’, aldus lezer Tuscar Leiseboer in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Vaak rijden er auto’s op de vierde of zelfs vijfde rijstrook terwijl er meer dan genoeg ruimte is op de eerste drie. Als ik op de eerste strook rijd en zo’n auto in wil halen, moet ik dan helemaal naar de vijfde (meest linker) strook als er iemand op de vierde rijdt?’