Volledig scherm
Op industrieterrein Kerkdennen is het soms dringen tussen vrachtverkeer en langzaam verkeer. Daarom gaat de snelheid omlaag. © Ruben Schipper

Langzaam wordt de norm op industriegebiedje en in woonwijk Ermelo

De voet gaat meer en meer van het gaspedaal in Ermelo. Op industriegebied Kerkdennen worden de drie wegen volgend jaar ingericht als 30 kilometerweg. En de snelheid op de Julianalaan en Jacob Catslaan gaat niet verhoogd worden naar 50 kilometer per uur.  

Dat laatste besluit van het Ermelose college van B en W is misschien wel de opmerkelijkste. Over die twee wegen woedt namelijk al een jarenlange discussie. Het ene kamp wil de straat graag autoluw houden. Het andere kamp wil dat de doorstroming in het dorp 'eerlijker' verdeeld wordt en pleit juist voor de Julianalaan als vijftig kilometerweg. 

Geen noodzaak

Na onderzoek concludeert de gemeente dat het opwaarderen van de Julianaweg  nauwelijks leidt tot verkeerskundig verbeteringen en dat er geen 'meerwaarde is voor milieu, duurzaamheid en maatschappelijk draagvlak.'  Ook in de Jacob Catslaan ontbreekt de verkeerskundige noodzaak en is de huidige situatie nog minstens tien jaar toereikend. 

Wens gemeenteraad

Het inrichting van Kerkdennen als dertig kilometerzone is een wens van de gemeenteraad. Het aanpassen van de wegen daar (onder meer verkeersborden, kleuraccenten op kruisingen en aanpassen van de uitrit  bij het zwembad) gaat zo'n 100.000 euro kosten en zal in de lente van volgend jaar gebeuren.  

Veluwe