Volledig scherm
PREMIUM
Herre Dijkema, directeur van VisitVeluwe: ,,De Veluwe heeft immers veel meer te bieden dan alleen de geijkte bestemmingen. Een voorbeeld daarvan is de IJsselvallei - ja, ook dat gebied hoort bij de Veluwe.'' © Henri van der Beek

‘We moeten voorkomen dat inwoners van de Veluwe het toerisme zat worden’

De Veluwe staat weer op één. In 2019 was de regio opnieuw de populairste vakantiebestemming onder Nederlanders. VisitVeluwe, die vorige maand haar 5-jarig jubileum vierde, had zich geen beter verjaardagscadeau kunnen wensen. Directeur Herre Dijkema (45) richt zijn blik intussen alweer op de toekomst, maar staart zich daarbij niet blind op groei. ,,We moeten voorkomen dat Veluwenaren het toerisme zat worden.’’

Toen VisitVeluwe vijf jaar geleden het stokje overnam van het Veluws Bureau voor Toerisme (VBT), dat in de zomer van 2014 ter ziele was gegaan, was het optimisme ver te zoeken. Dat was op dat moment ook niet gek. Gemeenten en bedrijven koesterden nare herinneringen aan hun samenwerking met het VBT. De organisatie werd sinds haar oprichting in 2010 achtervolgd door financiële tegenvallers en er was ergernis over de rol die zij vervulde. In plaats van toeristen naar de Veluwe te lokken, richtte het VBT zich vooral op vakantiegangers die er al waren. 

In samenwerking met indebuurt Randmeren

Veluwe