Bas gaat viraal na faillissement van zijn bedrijf: ‘Maar met likes kan ik geen brood kopen’
Begin 2020 was het grote succes niet ver weg voor het bedrijf van Bas, tot er in maart een probleem opdoemde: corona. Na er werkelijk alles aan gedaan te hebben om het hoofd boven water te houden, zat er in december voor Bas niets anders op dan het bedrijf failliet te verklaren. Nadat hij het nieuws deelt op LinkedIn, verbluft hij duizenden mensen met zijn positiviteit. ,,Ik geloof in vallen en opstaan. Morgen is er weer een mooie dag.’’
Delen per e-mail
Bas is ex-baas van het vier jaar oude bedrijf Go Lemon, dat mensen de mogelijkheid biedt om Apple-producten te leasen. Het was een gat in de markt, maar toen een grote investeerder in juni 2020 besloot om toch niet met het bedrijf in zee te gaan vanwege corona, stond Bas ineens met lege handen. ,,Dit was een startschot en het enige wat ik nu kon doen, was een andere investeerder zoeken. Als dat niet zou lukken, waren we failliet’’, vertelt Bas.
Hij deed er alles aan om zijn bedrijf overeind te houden. ,,Ik heb alles en iedereen gesproken. Van grote tot kleine investeerders, wie maar naar mijn verhaal wilde luisteren.’’ Ook heeft Bas in deze periode afscheid moeten nemen van zijn personeel. ,,Op den duur heb ik het helemaal teruggebracht tot één parttimer en ‘me, myself and I’. Maar het mocht niet baten en uiteindelijk heeft Bas besloten om zelf zijn faillissement in te dienen.
De tekst gaat verder onder de foto.
Viraal op LinkedIn
Toen hij zijn curator sprak, kreeg hij het advies om niets over het faillissement te posten op social media. ,,Hoewel ik heel open en transparant ben, hield ik me hieraan.’’ Maar uiteindelijk pikte de pers het op. Na toestemming van zijn curator, besloot Bas om een goudeerlijk bericht te plaatsen op LinkedIn. En dat leidde tot duizenden likes en reacties.
De mensen waren vooral te spreken over de positiviteit van Bas. ,,Ik geloof heel erg in vallen en opstaan. Er is geen enkele reden om ook maar te bedenken dat het niet goed zal komen. Je moet daarvoor wel eerst zelf aan de slag. Morgen is weer een mooie dag. Ik vind dat heel veel mensen zo zouden moeten denken.’’
Toekomst
Ook over zijn toekomst is Bas positief. ,,Ik heb geen plan b, want mijn plan was Go Lemon. Een ding is zeker, ook ik moet weer verder. Met likes kan ik geen brood kopen’’, grapt Bas. Behalve hulp uit zijn bestaande netwerk heeft Bas naar aanleiding van zijn succesvolle bericht nu nóg meer kansen gekregen voor ‘alles, variërend van een baan tot samen een bedrijf starten’. Bas: ,,Ik heb afscheid genomen van Go Lemon en ben klaar om door te gaan. Liever vandaag, dan morgen.’’
Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met The Best Social Media.
Bekijk onze trending nieuwsvideo’s in onderstaande playlist:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMaan de stok
Zoetermeers vrouwenbolwerk behoort tot snelst groeiende bedrijven: ‘Tijd van man in Mart Smeetstrui is voorbij’
Een vrouwenbolwerk in Zoetermeer behoort tot de snelst groeiende bedrijven van Nederland. Er staan kaarsen op tafel. ,,Wij vinden soft skills belangrijk. Niet of je bent afgestudeerd.’’ Wij gingen bij GOODZO langs voor de rubriek Aan De Stok. -
PREMIUM
Hoe bereik je als vrouw de top? ‘In mijn beginjaren heb ik er veel voor opgeofferd’
In de top van het bedrijfsleven is de witte man nog altijd oververtegenwoordigd. Hoe kom je daar als vrouw tussen? Directeur Vera Kops van Lewis en Mei Ling Tan van House of Einstein vertellen over hun keuzes, ons ouderwetse schoolsysteem en fulltime werken. ,,Hoeveel uren je werkt, zegt niets over je kwaliteiten.” -
PREMIUMVerkiezingen
Grote partijen willen minimumloon omhoog: ‘Mensen moeten ervan kunnen leven’
De groeiende kloof tussen rijk en arm moet worden verkleind, vinden alle partijen. Vooral mensen op het minimum moeten meer verdienen. GroenLinks-Kamerlid Paul Smeulders pleit voor een forse verhoging van het minimumloon. Hilde Palland, Kamerlid voor het CDA, ziet andere mogelijkheden. -
Schoenenwinkel Scapino kan internetklandizie niet aan
Scapino heeft grote moeite om klanten via de webshop te bedienen. De levering van bestellingen duurt soms wel tien dagen of langer en boze klanten klagen dat het vele weken duurt voor een retourbestelling is afgehandeld. -
Zo helpt Google werknemers de coronacrisis door: ‘Focus op veerkracht’
De coronacrisis bezorgt werknemers wereldwijd uitdagingen. Hoe kun je hen het beste helpen? Misschien kunnen we wat leren van topsporters, dacht Lauren Whitt van Google. Zelf sportte ze op hoog niveau en verdiepte ze zich in mentale weerbaarheid en sport. Deze kennis zet ze bij Google in om het personeel mentaal fit te houden.
-
Escaperoom helpt 50-plussers met online solliciteren: ‘Geen angst meer voor een laptop’
Voor veel mensen is vergaderen via een Teams-meeting al ‘het nieuwe normaal’. Maar wat als je op zoek bent naar een passende vacature als je al een tijdje buiten het arbeidsproces staat? Om die doelgroep te helpen heeft JobOn het FutureLab50+ gelanceerd. ,,Nu kan ik veel gerichter zoeken naar een functie in een richting die ik interessant vind.’’ -
PREMIUMVrouwendag
Vrouwen in ‘mannenberoepen’: ‘Een klant schrok dat we geen kerels waren’
Ook anno 2021 worden vrouwen in ‘mannenberoepen’ vaak nog vreemd aangekeken. Vier vrouwen vertellen over hun ervaringen. ,,Ik had eerlijk gezegd gedacht dat we in Nederland iets geëmancipeerder waren.’’ -
Zo maak je in de eerste sollicitatieronde al indruk
Solliciteren tijdens een pandemie is lastig. Veel branches liggen stil en het aantal vacatures loopt terug. Daarom geven we je samen met Intermediair wekelijks tips om ook tijdens de coronacrisis het beste uit je sollicitaties te halen. Deze week: hoe val je op, nog vóórdat het aankomt op assessments en sollicitatiegesprekken?