Dit zijn de goede voornemens van werkend Nederland
Een nieuw jaar betekent nieuwe goede voornemens. Ook op werkgebied vinden Nederlanders genoeg zaken om in 2021 beter aan te pakken, blijkt uit onderzoek van Nationale Vacaturebank en Intermediair. Meer tijd vrijmaken voor familie staat op één.
Het onderzoek is in samenwerking met Motivaction uitgevoerd onder ruim 650 respondenten. Zij werden ondervraagd naar de aspecten van hun werk- en privéleven die zij in het nieuwe jaar willen verbeteren. Het meest wil men investeren in het aanhalen van sociale contact. Meer aandacht besteden aan familie is het meest genoemd met 37 procent. Meer aandacht voor vrienden wordt door 26 procent van de ondervraagden genoemd.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Toch denkt werkend Nederland niet alleen aan de ander. Ook aan het eigen welzijn wil men komend jaar aandacht besteden. Het tweede meest genoemde goede voornemen is met 32 procent het verminderen van stress. Ook is 18 procent van plan een training of cursus te doen. Meest genoemde reden daarvoor (75 procent) is om in ontwikkeling te blijven. Bijleren om de positie op de arbeidsmarkt te versterken is voor 37 procent de grootste motivator.
Verstandig, zegt sollicitatie-expert en recruiter Jesse Geul: ,,Je blijven ontwikkelen is in deze tijd extra belangrijk geworden om mee te kunnen komen met de ontwikkelingen in de markt, om te laten zien dat je over aanpassingsvermogen beschikt én je ambitie te tonen.’’ Opleidingen alleen zijn echter niet genoeg, benadrukt hij. ,,Praktijkervaring is minstens zo belangrijk. Je kunt een extra master hebben, maar als je kunt laten zien dat je intern allerlei projecten in je huidige functie hebt opgepakt, weegt dat minstens net zo zwaar.’’
Je blijven ontwikkelen is in deze tijd extra belangrijk geworden om mee te kunnen komen met de ontwikkelingen in de markt
Op zoek gaan naar een nieuwe baan zien we in 2021 echter niet zitten: 75 procent verwacht volgend jaar niet van werkgever te wisselen. Het merendeel dat niet wil wisselen van baan - 69 procent - is simpelweg tevreden met de huidige functie. Bijna een kwart (23 procent) geeft als reden dat ze hun vaste contract niet kwijt willen.
Bekijk hier alle video’s van AD Werk:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Samen slapen met je baby of kind: ‘Als je zoon van 16 verdrietig is, waarom niet?’
Veel ouders doen het: met hun baby in bed slapen. Uit gewoonte, voor de gezelligheid en vooral ook uit gemak. Toch wordt het afgeraden door de JGZ, VeiligheidNL en internationale organisaties. Pedagoog Philippe Noens geeft zijn professionele mening: ,,Er bestaat geen hard, wetenschappelijk bewijs tégen, noch vóór samen slapen.” -
PREMIUM
Student Annemarijn (20) krijgt eigen kledinglijn, slechts paar maanden na start van stage
Het gebeurt zelden dat een stagiair direct een eigen kledinglijn mag ontwerpen, maar Annemarijn Verboom kreeg het voor elkaar. Begin dit jaar klopte ze aan bij een Utrechts bedrijf voor een ‘oriëntatie op het werkveld’. Nu lanceert ze al een collectie t-shirts en sweaters met bijzondere prints. De jonge ontwerpster kijkt verder dan uiterlijk vertoon. Met haar kledij wil ze een boodschap geven. -
Dit is wat bruidsparen dit jaar gemiddeld uitgeven aan hun huwelijk
Gemiddeld geven bruidsparen dit jaar ruim 16.000 euro uit aan hun huwelijk. Dat is 2000 euro meer dan voor corona. We hebben weer zin in een feestje, maar: trouwen is ook duurder geworden. Leveranciers worden steeds vaker gedwongen de gestegen kosten door te berekenen. -
Wat doet een...
Lisa (27) is Head of People & Change: ‘Je moet kunnen bedenken wat medewerkers én klanten nodig hebben’
Wie ons banenlandschap bekijkt, ziet bijzondere functies voorbijkomen. Een field service engineer, een lab technician of een assemblagemedewerker: we hebben ze blijkbaar hard nodig, maar waarvoor en waarom? In deze serie vertelt elke week iemand over zijn of haar beroep. Vandaag Lisa de Schepper (27), Head of People & Change bij Sunweb Group in Rotterdam. -
PREMIUMpersoneelstekort
Wanhopige werkgevers trekken álles uit de kast, maar helpen die lokkertjes?
Een flinke startbonus, kans op een minuut gratis winkelen of een e-bike: bedrijven zetten steeds meer lokkertjes in om tóch aan personeel te komen. Maar helpen zulke trekkers wel?
-
Waarom zoenen gezond is: ‘Bij een zoen gaan 1 miljard bacteriën van de ene naar de andere mond’
Vandaag is het Wereld Kusdag. Gezondheidsjournalist Tijn Elferink schreef het boek Kusje erop, de waarheid achter 70 gezondheidsmythes. Wat is er waar van: ‘zoen in het rond, dan word je gezond?’ -
Deel werkenden kan sinds corona meer zichzelf zijn op het werk
We werken al driekwart jaar onder vreemde omstandigheden. Tijd om tegen het eind van het jaar de balans eens op te maken. Want hebben we het eigenlijk nog wel naar ons zin op het werk? Voelen we ons nog wel thuis én veilig binnen het bedrijf en het team? De coronacrisis lijkt een positief effect te hebben, laat nieuw onderzoek van Intermediair en Nationale Vacaturebank zien. -
PREMIUM
Draag jij een nieuwe collega aan? Dan krijg je bij dit bedrijf een vakantie naar Ibiza cadeau
Werkgevers belonen werknemers steeds vaker om nieuw personeel aan te trekken. Zo’n wervingsbonus of aandraagbonus is inmiddels een algemeen begrip. Tomatenteler Schenkeveld wint echter de originaliteitsprijs. Wie in zijn eigen kennissenkring een nieuwe collega vindt, krijgt een vakantie naar Ibiza.