Dit zijn de meest populaire steden in de wereld om te werken
Europeanen werken graag in Amsterdam, maar in Eindhoven daarentegen helemaal niet, blijkt uit onderzoek. Op landelijk niveau wordt Nederland ingehaald door landen als België en Duitsland. ‘Als werkgever hebben we – denk ik – een slecht imago gekregen.’
Delen per e-mail
In het onderzoek, uitgevoerd door databedrijf voor de arbeidsmarkt Intelligence Group, kregen ruim 64.000 mensen uit 28 Europese landen de vraag in welke stad op aarde zij het liefst zouden werken. Amsterdam staat op plek 12 in de wereldranglijst en is daarmee een 'populaire’ stad.
Een goede score, vindt Jeroen van Haaren, stedelijk econoom van de Erasmus Universiteit. ,,De stad is relatief klein in vergelijking met andere internationale steden. Amsterdam is wel een stad met grote bekendheid, een diverse economie met veel voorzieningen en bovenal een goed vestigingsklimaat. Over het algemeen is het in Amsterdam – en eigenlijk heel Nederland – goed geregeld op institutioneel gebied. We worden hier als burgers beschermd door democratisch vastgestelde wetten.’’
Eindhoven
Overige Nederlandse steden blijken een stuk minder aantrekkelijk. De eerstvolgende Nederlandse stad op de lijst is Den Haag (plek 87), gevolgd door Rotterdam (plek 96) en Utrecht (plek 129). Eindhoven is op plek 316 beland. Een lage score, vindt Geert-Jan Waasdorp, oprichter van Intelligence Group. ,,Eindhoven staat bij weinig buitenlanders hoog op het verlanglijstje, omdat het weinig bekendheid geniet. Dat betekent echter niet dat er weinig mensen uit binnen- en buitenland werken. Er zijn heel veel grote partijen gevestigd in Eindhoven, die werknemers uit alle delen van de wereld aannemen, zoals bijvoorbeeld Philips.’’
Eindhoven staat laag op het verlanglijstje. Dat betekent echter niet dat er weinig mensen uit binnen- en buitenland werken
Een mogelijke oorzaak voor de lage plaats van Eindhoven is het imago van het werk dat er te vinden is. De arbeidsmarkt in Eindhoven was jarenlang sterk gespecialiseerd: banen waren er vooral te vinden in de techniek. Van Haaren: ,,Dat is in de afgelopen jaren wel veel minder geworden. Maar, steden zoals Amsterdam en Den Haag hebben nog steeds een breder profiel qua werkgelegenheid, wat het mogelijk aantrekkelijker maakt bij een grotere groep.’’
Londen
De nummer één favoriete stad om te werken blijkt Londen te zijn, op twee New York en op drie Parijs. ,,Dat is niet echt verrassend’’, zegt Waasdorp. ,,Dat zijn historisch gezien wel de meest populaire steden.’’ De grote populariteit van Londen - 25,7 procent zou daar wel willen werken - ligt waarschijnlijk aan het feit dat de steekproef onder Europeanen is gehouden. ,,Europeanen zijn eerder geneigd om naar Londen te gaan dan naar Amerika. Als je kijkt naar de populariteit van landen en steden zijn die landen en steden die dichterbij liggen nu eenmaal het meest geliefd. Dat kan te maken hebben met een gemeenschappelijke taal die gesproken wordt, maar ook met het feit dat je sneller weer thuis bent.’’
Europeanen zijn eerder geneigd om naar Londen te gaan dan naar Amerika
Hij vermoedt dat de resultaten anders waren geweest als een Aziatische steekproef bij het onderzoek was betrokken. ,,Als je de vraag: ‘in welke stad zou je het liefst willen werken’ – ook aan Aziatische mensen zou stellen, dan scoren steden als Hongkong, Singapore en Sydney veel hoger.’’
Populair
Is het eigenlijk gunstig voor steden om een hoog plekje in te nemen op de wereldranglijst? Het antwoord is 'ja', volgens van Haaren. ,,Een aantrekkelijke stad met hoogopgeleid personeel trekt topbedrijven aan. Topbedrijven trekken weer andere topbedrijven aan, wat zorgt voor werkgelegenheid. Dat het dus van belang is voor de groei van een stad, staat vast. Al blijft de vraag: volgen de mensen bedrijven of andersom? Naar mijn mening is het beide; het is iets wat zichzelf versterkt.’’
Waasdorp vindt een hoog plekje op de ranglijst geen doel op zich. ,,Je kunt ook een hele aantrekkelijke regio zijn, zonder dat je bovenaan het lijstje staat. Steden moeten ervoor zorgen dat ze weten waar hun talenten en behoeftes op de internationale arbeidsmarkt liggen. Daar moeten ze vervolgens op inspelen.’’
Nederland
In een vergelijkbare analyse van vorig jaar keek Intelligence Group naar de populariteit van verschillende landen op werkgebied. Nederland eindigt op een vijftiende plek, en scoort daarmee lager dan buurlanden België (12) en Duitsland (3). Een teleurstellend resultaat, aldus Waasdorp. ,,Nederland stond altijd bekend als tolerant land, maar als werkgever hebben we – denk ik – een slecht imago gekregen, met name voor Poolse werknemers. Duitsland is door de opstelling van Angela Merkel tegenover immigranten juist in tolerantie gestegen.’’
Volgens econoom Van Haaren moet je Nederland niet met België en Duitsland willen vergelijken. ,,Het is lastig om precies vast te stellen waarom onze buren het beter doen. België heeft met de vestiging van de Europese Unie in Brussel natuurlijk wel een groot internationaal voordeel. Dat trekt namelijk internationale bedrijven aan die baat bij hebben bij de nabij gelegen vestiging.’’ Duitsland is vergeleken met Nederland simpelweg een maatje te groot. ,,Duitsland is de motor van de Europese economie. Daar vindt zoveel meer productie en consumptie plaats.’’
De Verenigde Staten is het meest populaire land om te werken, gevolgd door Canada op twee. Wat niet verrassend is, volgens Waasdorp. ,,Daar zijn grote, bekende steden, die historisch gezien veel bekendheid genieten.’’
Iedereen is een merk. Dat geldt voor landen, maar ook mensen. We willen stiekem allemaal weten wat de ander van ons vindt. Al ben je zelf degene met de touwtjes in handen: je kunt je op een bepaalde manier presenteren en een imago aanmeten. Zie hieronder hoe je dat doet.
Lees de beste artikelen op het gebied van werk en carrière via onze wekelijkse nieuwsbrief!
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Verkort de zomervakantie, vinden veel werkende ouders
Werkende ouders willen dat de zomervakantie wordt ingekort naar vier weken, omdat zij moeite hebben met het regelen van opvang voor hun kinderen. Ook het CDA pleit voor meer ruimte voor scholen om langer les te geven in de zomervakantie, zodat kinderen geen kennis verliezen. -
Dit zijn de goede voornemens van werkend Nederland
Een nieuw jaar betekent nieuwe goede voornemens. Ook op werkgebied vinden Nederlanders genoeg zaken om in 2021 beter aan te pakken, blijkt uit onderzoek van Nationale Vacaturebank en Intermediair. Meer tijd vrijmaken voor familie staat op één. -
PREMIUM
‘Langere lockdown zou nieuwe klap zijn voor ondernemers’
Winkeliers, aanbieders van vakantieparken en horecaondernemers zien de bui al hangen. Een mogelijke verlenging of aanscherping van de lockdown zou ze niet echt verbazen, maar een nieuwe klap is het wel. -
PREMIUM
Thuiswerken met vijf kinderen: ‘Soms zet ik bewust even die grote koptelefoon op’
Hallo thuisonderwijs, daar gaan we weer! We kijken binnen bij de familie Cornet uit Werkendam, waar het met vijf kinderen even puzzelen is om iedereen bij de les te houden. Hun beste tips: hou je ‘normale’ ritme aan en schrijf je frustraties eruit op het toilet. -
Schrikbarend veel laaggeletterden in schoonmaakbranche, bouw en industrie
Een groot deel van de medewerkers in de schoonmaakbranche, bouw en industrie is laaggeletterd, aldus een rapport van Stichting Lezen & Schrijven. Hoe groot is het probleem precies en wat kun je er als bedrijf aan doen?
-
Salaris Matthijs: ‘Met een beetje bluffen kom je aardig ver, heb ik gemerkt’
Hoeveel verdien je? Dat vragen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Financieel analist Matthijs (30) werkt voor een bank en zit in het team tegen witwassen en fraude. Hij werkt tussen de 36 en 40 uur per week. -
In de knel door schoolsluiting: CNV wil meer vrije dagen voor werkenden met kinderen
Vooral alleenstaande ouders worden hard geraakt door de schoolsluiting. Vakbond CNV wil dat deze ouders extra vrije dagen kunnen opnemen, te betalen uit een nieuw op te richten calamiteitenfonds. -
Baan kwijt door corona Oud-collega’s en klanten hielpen Jan-Willem zoeken naar nieuwe baan: ‘Machtig mooi’
Het ene na het andere bedrijf maakt bekend mensen te moeten ontslaan. Reden: corona. Er zijn minder vluchten, minder treinreizen, minder vakanties, minder festivals, en ga zo maar door. Jan-Willem Küper (50) uit Holten was consultancy manager. Twee weken voor hij met zijn nieuwe baan zou beginnen, kreeg hij te horen dat het vanwege de coronacrisis niet doorging. Zijn netwerk schoot hem te hulp.