Het bedrijf van je dromen gevonden? Stuur een Valentijnsbrief
Stel je hebt je droombedrijf gevonden, maar er staat geen vacature open. Dan is Valentijnsdag het moment om de stoute schoenen aan te trekken en via een ‘liefdesbrief’ te laten weten dat je de werkgever stiekem heel leuk vindt.
Delen per e-mail
De Valentijnsbrievenactie is een initiatief van JobOn, een online community voor werkzoekenden. Op vrijdag - Valentijnsdag - krijgen zo'n 100 Nederlandse werkzoekenden tijdens een workshop de kans om een liefdesbrief te schrijven aan de baas van hun dromen.
,,Er zijn heel veel vacatures en veel gegadigden, dan moet je wel opvallen met je brief”, zegt Nynke de Vries, een van de initiatiefnemers. Daarom probeert JobOn via workshops deelnemers op een ludieke manier in contact te brengen met hun ideale werkgever. ,,Het is een workshop sollicitatiebrieven schrijven met een knipoog, de deelnemers gebruiken roze papier en een pen. Ook stimuleren we ze om de brief persoonlijk langs te brengen.”
Voorbereiding
Ingrid Hakkert is trainer bij de workshop in Zwolle. De expert op het gebied van sollicitatiebrieven schrijven is van mening dat elke brief eigenlijk een liefdesbrief moet zijn. ,,Door een goede brief te schrijven waarin je aangeeft waarom je graag bij die werkgever wilt werken, heb je al een goede voorbereiding te pakken”, zegt Hakkert.
Valentijnsdag is de uitgelezen kans om die brief te schrijven, ook al zijn er misschien geen vacatures. ,,De dag van de liefde is het moment om het lef te hebben om te zeggen dat je iemand leuk vindt, ongeacht of er een functie open staat bij dat bedrijf.” De Vries: ,,De meeste mensen vinden een baan via hun netwerk. Je wil dat een werkgever aan jou denkt zodra die functie vrij komt.”
Deelnemers worden aangemoedigd om de werkgever op koffiedate te vragen, om elkaar beter te leren kennen. ,,Het moet een gelijkwaardig gesprek worden en daar helpt zo’n koffieafspraakje bij”, zegt Hakkert.
Je wil dat een werkgever aan jou denkt zodra die functie vrij komt
Relatie
Het vinden van de ideale werkgever en het creëren van de perfecte match is ontzettend belangrijk vinden zowel De Vries als Hakkert. ,,Een relatie aangaan met je nieuwe werk is hetzelfde als een liefdesrelatie. Die moet wel goed zijn”, zegt De Vries. Maar hoe bepaal je of een bedrijf goed bij je past? Je moet het juiste gevoel bij de werkgever hebben. De waarden van het bedrijf moeten passen bij je eigen waarden, legt Hakkert uit.
Een relatie aangaan met je nieuwe werk is hetzelfde als een liefdesrelatie
Voor sommigen is brood op de plank krijgen een heel belangrijke randvoorwaarde, soms belangrijker dan de perfecte match. De Vries: ,,Toch zou geld niet de enige drijfveer moeten zijn. Een ideale match levert op de lange termijn een duurzamere relatie op.” Het is daarom soms beter om niet meteen de eerste de beste kans te grijpen, zeggen de twee. Je wordt waarschijnlijk toch niet uitgenodigd als je niet het juiste gevoel hebt. De Vries: ,,Je moet wel achter je brief staan, een werkgever leest het zeker terug in de brief als dat niet het geval is.”
Een goed netwerk levert je meer baankansen op. Coach Charlotte van 't Wout geeft netwerktips:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Waarom je eens met je collega’s zou moeten schilderen, koken of fotograferen
Na zó lang thuiswerken snak je zelfs naar die ene irritante collega. Gewoon om even te babbelen over iets anders dan werk. Maar hoe houd je sociaal contact met collega’s als zoveel mogelijk thuiswerken de norm is? Trainer en auteur Mirjam Wiersma helpt je de onderlinge band warm te houden. Deze week: deel je talent. -
Dit is waarom we zo graag de gedachte van de ander invullen
Gedragspsycholoog Chantal van der Leest bekijkt onze gedragingen op de werkvloer: wie of wat bepaalt onze dagelijkse beslissingen? Vandaag: gedachtenlezen. -
Bij dit Nederlandse bedrijf krijgt iedereen een baan. Zonder sollicitatie
Een sollicitatiebrief is niet nodig. Ook een cv of verklaring van goed gedrag hoeven werkzoekenden bij dit bedrijf niet in te leveren. Iedereen die zijn naam op een lijst zet, krijgt een baan bij internetbedrijf MamaLoes. -
Steffan (34): ‘Ik zou het dubbele kunnen verdienen’
Hoeveel verdien je? Dat vragen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Steffan (34) werkt 26,5 uur per week als communicatiemedewerker voor een kunstinstelling. -
PREMIUM
Pandemie raakt starters hard: ‘Aan begin van lockdown had ik niet eens een bureau thuis’
Als starter sta je normaal al voor uitdagingen genoeg, maar zeker als je tijdens een pandemie voor het eerst aan de bak moet zien te komen. VCP Young Professionals, de jongerenorganisatie van vakbond VCP, vroeg onlangs aandacht voor deze groep werkenden, die tussen wal en schip dreigt te vallen. Drie starters op de arbeidsmarkt vertellen over hun ervaringen van het afgelopen jaar. ,,Uiteindelijk bracht ik zestien uur per dag in dezelfde ruimte door.’’
-
PREMIUMVIDEO
Ibrahim (25) wil jongeren inspireren: ‘Ik heb nooit gedacht dat ik iets níet kan’
Jongeren met een niet-westerse achtergrond kunnen het ver schoppen als ze zelf óók meer in kansen denken. Ibrahim Jabri uit Utrecht wil met zijn drie bachelor- en drie masterdiploma’s een inspiratiebron zijn. ,,Ik heb nooit gedacht dat ik iets níet kan.’’ -
Open sollicitatie is de gok waard, maar leg wel uit waarom
Het bedrijf van je dromen heeft geen passende baan voor je. Toch ga je ervoor. Mailtje de deur uit. Wie niet waagt, wie niet wint. Maar hoe groot is de kans van slagen bij zo'n open sollicitatie? -
Zo houdt je menstruatie je niet meer tegen op je werk
Het werkritme van negen tot vijf, vijf dagen per week, past dat eigenlijk wel bij ons natuurlijke ritme? Volgens deze twee experts zijn we productiever als we beter leren luisteren naar onze persoonlijke cyclus. De menstruatiecyclus, bijvoorbeeld.