Kleine ondernemer? Dit bepaalt of klanten een prijsverhoging accepteren
Gedragspsycholoog Chantal van der Leest bekijkt onze gedragingen op de werkvloer: wie of wat bepaalt onze dagelijkse beslissingen? Vandaag: gerechtigheid
Delen per e-mail
Deze column typ ik nog met een coronakapsel en grote kans dat u dit ook leest met een coronakapsel. Als de kappers slim zijn, dacht ik, dan vragen ze voor die eerste stroom klanten van de komende twee weken gewoon de dubbele prijs. Marktwerking, nietwaar? Een grote vraag drijft de prijs op. Meteen op dinsdag als eerste aan de beurt? Dat is dan 100 euro, graag!
Toch moet je als ondernemer uitkijken met zomaar je prijzen verhogen, ontdekten decennia terug wereldberoemde psychologen Daniel Kahneman en Amos Tversky. Zij waren benieuwd hoe rationeel mensen blijven bij prijsverhogingen. Ze vertelden mensen over een bouwmarkt die sneeuwscheppen verkoopt voor 15 dollar. De dag na een grote sneeuwstorm hangt er ineens een prijskaartje van 20 dollar aan. Wat vinden mensen hiervan? 82 procent van de mensen vond het erg oneerlijk.
We hebben allemaal een hekel aan verlies en op het moment dat een bedrijf probeert rijk te worden over onze rug - en ons dus in feite een verlies aandoet - dan vinden we dit heel naar. Zó naar dat we dit niet zomaar laten gebeuren. We nemen wraak, ontdekten Kahneman en Tversky. Uit hun onderzoek bleek dat mensen als straf minder gingen kopen bij de winstmakende winkel. Gemiddeld kochten ze 15 procent minder aan waren dan normaal, omgerekend zo’n 90 dollar.
Genotscentra
Zelfs als we zelf geen slachtoffer zijn en alleen maar hóren dat een bedrijf iemand pootje heeft gelapt, dan doen we ook mee met de wraakactie. Wij mensen vinden het zo belangrijk dat de wereld eerlijk is; er zijn zelfs aanwijzingen dat op zo’n moment ons bestraffende gedrag de genotscentra in de hersenen stimuleert. Heerlijk, gerechtigheid!
Kortom, misbruik maken van de situatie om er zelf rijker van te worden, dat kun je als ondernemer maar beter uit je hoofd laten. Toch zijn er situaties waarin het geoorloofd is om je prijzen te verhogen. Mensen vinden het acceptabel dat wanneer een bedrijf zelf verlieslijdend is, dat het ons ook een beetje verlies aandoet. De gemiddelde kapper zal flink geleden hebben onder de afgelopen lockdown, dus je kan beredeneren dat klanten best te vermurwen zijn om extra te betalen. Maar hoeveel extra en geldt dat voor alle kappers en alle klanten? Het blijft een risicovolle gok.
Meer weten over onze hersenen op de werkplek? Lees dan ook Chantals boek Ons feilbare denken op het werk: over denkfouten op de werkvloer (2018).
De eerste dag dat kapper Urmy Mijnals weer aan de slag mocht, zat haar salon meteen volgeboekt. Toch zal de financiële schade die haar bedrijf liep door de lockdown-sluiting niet snel ingelopen zijn:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Help, ik zoek een aannemer! Maanden wachttijd tot aanpak van die uitbouw of tuin
Als één beroepsgroep garen spint bij de coronacrisis, dan is het wel de groep ‘handige mannen en vrouwen’ in Den Haag en omstreken: aannemers, stukadoors, metselaars en lood-gieters. De planning zit zó vol, dat potentiële klanten soms maanden moeten wachten tot hun uitbouw of tuin wordt aangepakt. -
Zo zorg je dat collega’s hun afspraken wél nakomen
Gedragspsycholoog Chantal van der Leest bekijkt onze gedragingen op de werkvloer: wie of wat bepaalt onze dagelijkse beslissingen? Vandaag: afspraken nakomen. -
Wat doet een...
Natali (32) maakt animatievideo’s: ‘Als kind was verhaaltjes verzinnen mijn grootste bezigheid’
Wie ons banenlandschap bekijkt, ziet bijzondere functies voorbijkomen. Een field service engineer, een lab technician of een assemblagemedewerker: we hebben ze blijkbaar hard nodig, maar waarvoor en waarom? In deze serie vertelt elke week iemand over zijn of haar beroep. Vandaag: Natali Voorthuis (32) is zelfstandig animator. -
Dit is waarom we zo graag de gedachte van de ander invullen
Gedragspsycholoog Chantal van der Leest bekijkt onze gedragingen op de werkvloer: wie of wat bepaalt onze dagelijkse beslissingen? Vandaag: gedachtenlezen. -
Imagoschade op de werkvloer: schuld bekennen of niet?
Na een leugen over de formatie heeft de reputatie van premier Rutte een flinke deuk opgelopen. Soortgelijke incidenten doen zich natuurlijk ook op het werk voor; iemand maakt een fout (klein of groot), liegt daarover en het komt uit. Hoe gaan we om met blunders, en moet je eigenlijk schuld bekennen? Experts vertellen.
-
‘Bij mooi weer krijgen we vaak te horen dat we een lekker baantje hebben’
Velen van ons zitten al een jaar lang thuis in plaats van op kantoor. We hoeven niet meer de deur uit om naar het werk te gaan en blijven soms hele dagen binnen. Daar worden we niet gezonder of gelukkiger van. Remco en Youri kennen dit probleem niet. Zij hebben een echte ‘buitenbaan' en zitten veel met hun vingers in het groen. -
1
Bouwbedrijf uit Flevoland en manager (64) volledig overhoop na coronaruzie, rechter maakt gehakt van bedrijf
Door het onvoldoende naleven van de coronarichtlijnen moet een bouwbedrijf in Flevoland diep in de buidel tasten. Een ervaren werknemer met een prominente functie krijgt ruim 200.000 euro aan salaris, pensioenschade en ontslagvergoedingen uitbetaald, nadat een slepend arbeidsconflict over de omgang met het coronavirus voor de rechter kwam. -
PREMIUMJoost mag 't weten
Wat te beginnen met die immer klagende collega?
Wijsheid komt met de jaren. Omdat acteur Joost Prinsen (78) een eind op weg is, beantwoordt hij jullie vragen.