Mijn collega’s zijn altijd te laat, zo zorg je dat iedereen op tijd komt
Neuropsycholoog Chantal van der Leest bekijkt onze gedragingen op de werkvloer: wie of wat bepaalt onze dagelijkse beslissingen? Vandaag: laatkomers
Maak je een afspraak met me, dan ben ik er op tijd. (Of niet, maar dan ligt dat niet aan mij, maar aan de situatie. Maar dat is weer een andere denkfout.)
Toch zit ik vaak in een uitgestorven vergaderzaal vertwijfeld naar de klok te staren en pluis ik wanhopig mijn agenda na of de afspraak misschien is verzet. Mijn collega’s zijn namelijk steevast (veel) te laat. En dan heb ik het nog niet over de afspraken die - ‘sorry sorry’ - straal vergeten worden.
Zonde van het geld, tel al die personeelskosten maar eens op van mensen die zitten te wachten op die laatkomers. En dat maal misschien wel tientallen vergaderingen per week.
Boetes
Door een geldprijs op sociaal gedrag te zetten, is op tijd komen een kille rekensom
Hoe los je dit op? Als nuchtere manager zou je kunnen overwegen om laatkomers een boete te laten betalen. Elke keer dat je te laat bent, gaat er vijf euro van je salaris. En dat is nog coulant.
Nooit doen, zeggen gedragseconomen. Want door een geldprijs op sociaal gedrag te zetten, is op tijd komen ineens geen kwestie meer van fatsoen, maar een kille rekensom. Een laatkomer kan beredeneren: Ach, ik ben nou eenmaal een laatkomer, dus er gaat 100 euro van mijn salaris, maar dat heb ik er wel voor over. Kun je niet eens meer boos worden als zo iemand rijkelijk laat aanschuift. ‘Wat is het probleem? Ik betaal er toch voor?’ Marktnormen nemen dan de sociale normen over.
Eenzelfde denkwijze hebben mensen die boetes krijgen voor te hard rijden of door rood rijden. Ze zien dit gewoon als noodzakelijke kosten die bij hun rijstijl horen. Terwijl het ook gewoon niet zo ‘netjes’ is om gevaarlijke verkeerssituaties te creëren.
Sociale norm
De crux zit hem dus in het veranderen van de sociale norm. Ik heb wel eens ergens gewerkt waar een collega op een dag gewoon besloot dat iedereen bij haar afspraken op tijd moest zijn. Kwam je te laat, dan kreeg je dat te horen. Ook ik heb wel eens een flinke uitbrander van haar gehad. Erg oneerlijk, want het was natuurlijk niet mijn schuld, maar het lag aan een andere vergadering die uitliep. Maar toch zorgde ik ervoor dat het niet nog een keer gebeurde. Net als mijn collega’s. Opgelost in één bedrijf, nu nog doorvoeren in heel Nederland.
Lees de beste artikelen op het gebied van werk en carrière via onze wekelijkse nieuwsbrief!
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
AUTOTEST
Test Hyundai Kona Electric: kleine SUV met grote kwaliteiten
Om de snel groeiende concurrentie weer aan te kunnen, kreeg de Hyundai Kona een opfrisbeurt. Zeker de elektrische versie verdient een plekje op de shortlist. Tenzij je veel spullen of grote passagiers wilt meenemen. -
PREMIUM
Oude tv wegbrengen naar de kringloop? Dan moet je je straks laten registreren: ‘Zit hier niet op te wachten’
Eigenaren van antiekwinkels, kringlopen en tweedehandswinkels zitten met de handen in het haar. Zij moeten als het aan het kabinet ligt duizenden schilderijen, lepels, televisies en juwelen stuk voor stuk digitaal registreren. Ondoenlijk, stellen handelaren. -
onderzoek9
Personeel in zorg, horeca en retail denkt aan opstappen: ‘Alleen meer salaris geven is niet genoeg’
Avonddiensten, nachtdiensten of opeens 's middags invallen. In de zorg of in de horeca is dit de normaalste zaak van de wereld. Toch overweegt vier op de tien werknemers hun baan op te zeggen. Niet alleen het veeleisende werkschema, maar ook te veel werkstress en te weinig doorgroeimogelijkheden worden als reden genoemd om op zoek te gaan naar ander werk. -
17
Dermatoloog Soe Janssens: ‘Zonnebrandcrème kan echt ónmogelijk je huidcellen aantasten’
Na een waarschuwing van de Consumentenbond over een drietal zonnebrandcrèmes is er ophef ontstaan over het krijgen van huidkanker door deze crèmes. Dermatoloog Soe Janssens van het Antoni van Leeuwenhoek schept duidelijkheid over de huidziekte en beantwoordt vijf vragen. -
Uitzichtloze baan? Dit is waarom je haar toch niet opzegt
Neuropsycholoog Chantal van der Leest bekijkt onze gedragingen op de werkvloer: wie of wat bepaalt onze dagelijkse beslissingen? Vandaag: ‘regret avoidance’.
-
Energierekening
Jan (68): 'Energierekening omlaag brengen om rond te komen tijdens mijn pensioen’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Jan Zonneveld (68) uit Rotterdam. -
Dit is waarom we keuzestress hebben (en liever helemaal niet kiezen)
Neuropsycholoog Chantal van der Leest bekijkt onze gedragingen op de werkvloer: wie of wat bepaalt onze dagelijkse beslissingen? Vandaag: de standaardkeuze -
Dit is waarom goede voornemens zo lastig zijn
Neuropsycholoog Chantal van der Leest bekijkt onze gedragingen op de werkvloer: wie of wat bepaalt onze dagelijkse beslissingen? Vandaag: snelle winst boven toekomstplannen