Rommelige werkplek schoon krijgen én houden: ‘Geen pennenbakjes vol lege pennen op je bureau’
Rondslingerende papiertjes, achtergebleven broodkruimels en ingedroogde koffievlekken. Bij het (thuis)werken wordt je bureau al snel een rommeltje. Voor internationale ‘Ruim-je-bureau-op-dag’ geven schoonmaker John Heuckeroth en opruimcoach Marianne Bodenstaff tips voor een schone en geordende werkplek.
Een nette werkplek is ook een hygiënisch schone werkplek. Dit is het stappenplan van schoonmaker John Heukeroth:
1. Maak ruimte vrij
Voordat je begint met schoonmaken is het belangrijk om eerst alles in je werkkamer op te ruimen. ,,Dan kan je goed bij alle moeilijke hoekjes’’, vertelt Heuckeroth. ,,Zorg ervoor dat je zoveel mogelijk ruimte vrij maakt. Dus verplaats papieren, losse boeken en kleine ladekasten even naar de gang of de logeerkamer.’’
2. Pak stof en etensresten aan
Voordat je met een sopje aan de gang gaat, adviseert Heuckeroth om eerst alles in de werkkamer te droogreinigen. ,,Haal een stofzuiger of swiffer door de kamer. En verwijder al het stof dat je ziet met een doekje.’’
Ook is het slim om het toetsenbord onder handen te nemen. ,,Houd hem op de kop en tik drie keer op de achterkant. Dan zijn de kruimels zo verdwenen.’’ Haal er daarna een vochtig (desinfecterend) doekje over, zodat ook de toetsen weer schoon zijn. ,,Veel mensen vergeten dit. Maar het is echt heel hygiënisch om dagelijks je toetsenbord schoon te maken. Zeker als je bedenkt waar je vingers overal zijn geweest’’, vertelt de schoonmaker.
3. Ga vlekken te lijf met een microvezeldoekje
Als alles stofvrij is, kan de echte schoonmaak beginnen. ,,Alleen water en een microvezeldoekje zijn voldoende’’, vertelt Heuckeroth. ,,Zeep of bleek is helemaal niet nodig. Tenzij je de koffievlek met geen mogelijkheid uit je tafelblad krijgt.’’
Zeep kan volgens de schoonmaker soms leiden tot allergische reacties en de geur kan eventueel afleiden van het werk. ,,Met alleen water en het licht schurende microvezeldoekje krijg je het schoon genoeg. Zeker als je al het vuil regelmatig weghaalt. Maar als je zeep wil gebruiken, sta je daar natuurlijk vrij in.’’
4. Vergeet je apparatuur niet
Als alles schoon is, adviseert Heuckeroth om nog even snel een vochtig doekje over het beeldscherm en de muis te halen. Zodat alles écht stofvrij is. En dan mogen alle spullen weer terug de werkkamer in.
Houd alleen spullen op je bureau die je vaak gebruikt. Dus geen vol pennenbakje met lege pennen
Nu je werkplek weer helemaal schoon is, wil je het ook zo houden. Dit zijn de tips van opruimcoach Marianne Bodenstaff van Huishouden Op Orde:
1. Houd het geordend
Iedereen heeft spullen op zijn bureau staan die hij of zij niet gebruikt, denk aan een schaar of een lege pen. Bodenstaff adviseert om hier eens kritisch naar te kijken. ,,Houd alleen spullen op je bureau die je vaak gebruikt. Dus geen vol pennenbakje met allemaal lege pennen. Eén pen is voldoende.’’ De rest - van de werkende pennen - bewaar je in een bureaulade of in de kast.
2. Leg alles meteen weer terug op de goede plek
En mocht je bijvoorbeeld die schaar wel nodig hebben, laat hem dan na gebruik niet op het bureau slingeren. ,,Ruim het direct op. Want een vol bureau is een vol hoofd’’, zegt Bodenstaff. Het kan helpen om alle spullen een vaste plaats te geven en dit consequent vol te houden. ,,Dan leg je ze vanzelf weer terug op de juiste plek.’’
3. Investeer in goede mappen
Orde is het belangrijkste om een werkplek netjes te houden. De opruimcoach adviseert dus ook om te investeren in goede mappen. ,,Het liefst tijdschriftmappen, want die kun je labelen.’’ Zo kan je duidelijk onderscheid maken tussen de administratie, presentatieteksten en privé-kopietjes.
,,Als de map vol is, ga je vanzelf kijken of er niet iets weg kan.’’ Zo voorkom je dat er overal losse papiertjes liggen. ,,En vervang post-its door notitieboekjes waarin je je to-do-lijst opschrijft. Dit is overzichtelijker en zo raak je nooit een aantekening kwijt’’, zegt Bodenstaff.
Lees ook bij Intermediair: Ruim je bureau op volgens de Marie Kondo-methode
Dagelijks herhalen
Iedereen die bovenstaande tips heeft opgevolgd zit nu in een nette én schone werkkamer. Maar dan zal je zien dat je bureau na de lunch alweer vol ligt met broodkruimels. Houd er een routine op na, dan zal je zien dat je werkplek altijd schoon blijft.
Bodenstaff adviseert om aan het einde van elke werkdag 10 minuten te reserveren om je bureau op te ruimen en alles schoon te maken. ,,Stofzuig de kamer en haal een vochtig doekje over het bureau. Dan kan je de volgende dag weer fris beginnen.’’ Daarnaast geeft Heuckeroth nog de tip om het direct schoon te maken als iets vuil wordt. ,,Je wil niet uren naar broodkruimels of een koffievlek kijken. Pak wat water en binnen een paar seconden is het weer schoon.’’
Dit artikel is eerder gepubliceerd en aangepast aan de actualiteit.
Bekijk hier al onze video’s over werk en carrière:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM7
Waarom het loont om toch even het eerste loonstrookje van 2023 te checken
Het eerste salaris van 2023 staat op je rekening. Waarschijnlijk zie je een hoger nettosalaris dan vorig jaar, want veel werkenden in loondienst gaan er dit jaar op vooruit. Maar dat is niet het enige wat dit jaar anders kan zijn. Experts leggen het uit. -
PREMIUMmet video
Zij doen waar een ander voor terugdeinst: ‘Hoe viezer de klus, hoe meer eer van je werk’
Schimmel onder je vloer, drijvende drollen of een tapijt vol bloed? Geen paniek. Deze mannen scheppen de putjes uit, schrapen de stront van de muren en stomen het braaksel uit je auto. -
Beter Eten
Maca-poeder zou wonderen doen in de slaapkamer, maar ‘sekskroket’ werkt misschien beter
In de rubriek Beter Eten schrijft gezondheidsjournalist Tijn Elferink over wat hem opvalt op het gebied van eten en drinken. Een Peruaans poedertje zou zorgen voor een boost van je libido. Waarom je een spannende avond toch beter met een sekskroket kunt beginnen. -
Waarom je lekkerder werkt achter een opgeruimd bureau
Gedragspsycholoog Chantal van der Leest bekijkt onze gedragingen op de werkvloer: wie of wat bepaalt onze dagelijkse beslissingen? Vandaag: de invloed van rommel -
Mae (23) haalde hbo-diploma ondanks alle negatieve adviezen van leraren: ‘Ik was te lief voor de havo’
De 23-jarige Mae kreeg op de basisschool te horen dat ze te lief was voor de havo en werd naar de mavo gestuurd. Zelfs na het behalen van haar havo-diploma bleef die uitspraak haar nog lang achtervolgen. Inmiddels heeft ze een hbo-diploma in de pocket en runt ze haar eigen bedrijf. ,,Ik ben uiteindelijk dankbaar hoe dit allemaal is gelopen, want ik heb er één heel belangrijke les van geleerd: laat nooit iemand jouw zwakke punten bepalen.”
-
Veranderen wordt ons moeilijk gemaakt: ‘Heel wat partijen profiteren van onze slechte gewoontes’
Gedragspsycholoog Chantal van der Leest bekijkt onze gedragingen op de werkvloer: wie of wat bepaalt onze dagelijkse beslissingen? Vandaag: is gedragsverandering echt zo lastig? -
-
-
‘Als we toch mensen verdelen in hokjes, laten we dan ons best doen om álle relevante hokjes te noemen’
Psycholoog Thijs Launspach is psycholoog en stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: hoeveel vinkjes kan jij aankruisen? -
Is mijn voorschotbedrag wel of niet aangepast naar het prijsplafond?
De overheid heeft besloten consumenten op weg te helpen met de hoge energieprijzen. Begin dit jaar is daarom het prijsplafond ingegaan, waardoor je een maximaal tarief betaalt voor energie. Betekent dit dat het voorschotbedrag nu ook is aangepast? Twee experts leggen uit hoe het zit.