Schoenenwinkel Scapino kan internetklandizie niet aan
Scapino heeft grote moeite om klanten via de webshop te bedienen. De levering van bestellingen duurt soms wel tien dagen of langer en boze klanten klagen dat het vele weken duurt voor een retourbestelling is afgehandeld.
Delen per e-mail
Volgens Scapino zijn de problemen te wijten aan de naweeën van de topdrukte tijdens de vorstperiode. Het schoenbedrijf geeft toe dat het tot wel drie weken kan duren voordat een retourpakket is verwerkt.
Op de Facebookpagina van het bedrijf regent het klachten. ,,We zijn weer een paar weken verder. Nog steeds NIKS geregeld’’, foetert Brenda van Drongelen. ,,Retour moet al vier weken bij jullie binnen zijn. En ik hoor ook niks van jullie. SCHAN DA LIG!’’ Ze is niet de enige. Honderden kopers van schoenen, sloffen, huispakken en schaatsen doen hun beklag.
Scapino wijt vertragingen nog altijd aan ‘de extreme weersomstandigheden’, terwijl het al dagenlang voelt als lente. Volgens het bedrijf is de klantenservice vanwege de lockdown uitgebreid, maar ontevreden klanten melden dat het bedrijf telefonisch en via e-mail niet of nauwelijks bereikbaar is. Bij de bestellingen kan het volgens Scapino vanwege de ‘extreme drukte’ wel tien dagen duren voordat de schoenen er zijn.
,,Wij herkennen ons niet in ontevreden klanten’’, zegt directeur Adem Doymaz. ,,Op Trustpilot scoren wij 3,8. Ons streven is om boven de 4 te zitten. Als wij naar onze collega’s kijken, scoren zij vele malen lager. De klachten die wij kennen gaan over de telefonische bereikbaarheid van onze klantenservice en retouren. Zodra wij weer open zijn, is dit met 100 procent zekerheid opgelost.’’
Het bedrijf heeft veel tevreden klanten, stelt hij, maar omdat het nu zo druk is, is het aantal klagers hoger dan normaal. Dat zou een vertekend beeld geven.
Omschakeling
Het verhaal van Scapino lijkt op de problemen die Ikea heeft met internetbestellingen. Beide zijn ketens die in normale tijden vooral op de fysieke winkels draaien; omschakelen naar louter online is een helse klus.
Scapino haalt doorgaans 95 procent van de omzet uit de 170 zelfbedieningswinkels. Nu is 98 procent van de verkoop online. De fysieke winkels spelen daarbij een wel grote rol.
Wij herkennen ons niet in ontevreden klanten
Een deel van de bestellingen wordt verstuurd vanuit de Scapino-webwinkel in Helmond, maar ook veel producten komen rechtstreeks uit de winkels zelf. Bij de retourzendingen gaat het vervolgens geregeld fout. Wat uit de winkels komt, moet terug naar een distributiecentrum in Assen en wat uit de webshop komt moet naar Helmond. Scapino rijdt voortdurend heen en weer tussen Drenthe en Brabant om teruggestuurde producten op de juiste plek te krijgen en de afhandeling te verwerken.
Bekijk hier onze video's over de coronacrisis:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Van bomvolle zalen naar bouwplaats: operazanger Martijn maakte door corona bijzondere carrièreswitch
Martijn Cornet, operazanger bij de Amersfoortse Holland Opera, werkte een klein half jaar noodgedwongen in de bouw. ,,Geweldig om te doen, maar wel erg zwaar. ’s Avonds om half negen lag ik compleet gevloerd in bed.” Zijn zangcarrière blijkt beter te combineren met lesgeven op een basisschool. -
werken met een beperking
Romy vond ondanks epilepsie toch een baan: ‘Het kan, durf te dromen’
Een groot aantal Nederlanders met een lichamelijke beperking zit werkloos thuis. Terwijl ze wel graag aan het werk zouden willen. Maar hoe vind je een baan als je slechthorend, chronisch ziek bent of in een rolstoel zit? Veel werkgevers lijken ervoor terug te deinzen. In deze serie vertellen werkenden met een arbeidsbeperking over hun ervaring op de arbeidsmarkt. Vandaag: Romy Reijinga (27). -
PREMIUM
Op avontuur in Nederland: waarom niet? Marieke (30) regelt de meest bijzondere verrassingsweekenden
Al ruim een jaar zijn er nauwelijks tripjes naar het buitenland mogelijk. Ook voor de reislustige Marieke van den Berg (30) gooit de coronacrisis roet in het eten als het gaat over haar reisplannen. Dán maar op avontuur in Nederland, is nu haar motto. -
Salaris
‘Werken in de horeca is leuk, maar je bent altijd de lul’
Hoeveel verdien je? Dat vragen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Marc (21) werkt 40 uur in de week als zelfstandig werkend kok. -
Salaris
‘Het zou een beetje raar zijn als ik met dit salaris niet tevreden was’
Hoeveel verdien je? Dat vragen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Leo (30) werkt als Chief Revenue Officer voor een softwarebedrijf.
-
klachtenregen
Ikea grijpt in na vernietigende kritieken en neemt tijdelijk minder bestellingen aan
Door de ‘ongekend hoge vraag naar producten’ heeft Ikea de drastische beslissing genomen om tijdelijk minder nieuwe bestellingen aan te nemen. De huidige situatie met het coronavirus brengt volgens het woonwarenhuis ‘grote uitdagingen met zich mee’. ‘De klantenservice is drukker dan ooit tevoren. Het spijt ons dat we niet iedereen kunnen helpen zoals we zouden willen’, valt te lezen op de site van Ikea. -
Personeel Makro in onzekerheid over baan: ‘Spanning is om te snijden’
Zo'n driehonderd werknemers bij groothandelsketen Makro verliezen door een reorganisatie hun huidige baan. Makro telt zeventien vestigingen in ons land en wil zijn verkooporganisatie veranderen. De medewerkers die boventallig worden verklaard, kunnen solliciteren op een andere functie binnen het bedrijf. ,,De spanning is om te snijden.’’ -
Vandaag is het Wandel tijdens je Werk-dag: waarom wandelen zo goed voor je is
Vandaag is het Wandel tijdens je Werk-dag. Moet je naar kantoor? Ga de uitdaging aan en leg de afstand lopend af. Alle thuiswerkers worden opgeroepen om dezelfde afstand af te leggen, maar dan vanuit huis. Want lopen is goed voor zowel je fysieke als mentale gezondheid en zorgt er zelfs voor dat je je werk vandaag beter gedaan krijgt, zeggen experts.