Sollicitatie met bijzondere beloning: meteen een vast contract
Consultancybedrijf Capgemini heeft een opvallende manier van vacatures invullen. Kandidaten doorlopen een intens traject en als ze dat met goed gevolg afronden, krijgen ze meteen een contract. Voor onbepaalde tijd.
Delen per e-mail
Capgemini wil hiermee laten zien hoeveel vertrouwen ze in de nieuwe kandidaat hebben, zo schrijft De Ondernemer. ,,Goede kandidaten zijn schaars en wij willen talenten binden aan onze organisatie”, zegt Alexander Kühn, woordvoerder van Consultancy- en IT-bedrijf Capgemini. ,,Zelf ben ik hier ook zo binnengekomen. Onze recruiters vervullen alle functies op deze manier.’’ Ervaren rot of groentje: als een sollicitant blijk geeft van een gezonde intelligentie en motivatie, komt hij of zij in aanmerking voor een baan.
Binnen een week een reactie
Solliciteren begint met een blik op de website, waar de werkzoekende onder de button ‘Carrière’ ziet welke vacatures er in de aanbieding zijn. Staat er iets geschikts bij, dan hoeft hij alleen maar het formuliertje onder aan de vacature in te vullen. ,,Doorgaans krijg je binnen een week een reactie’’, belooft Kühn. ,,Als eerste volgt er dan een telefonisch intakegesprek.’’
Bevalt dat van beide zijden, dan start de echte afvalrace. ,,Dat begint met een online assessment, een psychologische test. Is het resultaat goed, dan wordt de kandidaat uitgenodigd voor een selectiedag. Daar krijg je een persoonlijkheidstest en wat wij een drijfverentest noemen, plus twee gesprekken.’’ En dan is het zover: ,,Geschikte kandidaten geven we meteen een aanbod mee. Ga je daarmee akkoord, dan kun je aan de slag.’’
Vechtmarkt voor IT’ers
Het is een extraatje dat Capgemini in de strijd werpt in de vechtmarkt voor IT’ers. ,,Zo onderscheiden we ons door te tonen dat we voor kandidaten willen gaan. En voor werkzoekenden is het aantrekkelijk als ze direct een vast contract krijgen, bijvoorbeeld om een huis te kopen.’’ Maar zo intensief als de procedure is, zo duur is die natuurlijk ook. En uiteraard zijn er veel afvallers. Is dat het allemaal waard voor Capgemini? ,,We doen het al jaren; ik kwam zelf op die manier in 2007 binnen. Dus ja: het is een succes.’’
Persoonlijke ontwikkeling gaat door
Of een nieuwkomer ook een blijvertje blijkt te zijn, is een ander verhaal. ,,Tegenwoordig halen werknemers zelden meer een gouden horloge met een jubileum, bij geen enkel bedrijf’’, zegt Kühn. Het verlooppercentage bedroeg vorig jaar bij Capgemini wereldwijd 22 procent, tegelijk groeide het aantal medewerkers met 5,8 procent tot 211.300. ,,Om mensen langer aan ons te binden, bieden we veel groeimogelijkheden. Het stopt niet bij de sollicitatie, we willen graag dat je persoonlijke ontwikkeling doorgaat. Capgemini biedt een leven lang leren.’’
Lees de beste artikelen op het gebied van werk en carrière via onze wekelijkse nieuwsbrief!
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Wat doet een...
Angela is pedagogisch medewerker: ‘Je bent eerder een halve ouder dan een oppas’
Wie ons banenlandschap bekijkt, ziet bijzondere functies voorbijkomen. Een field service engineer, een lab technician of een assemblagemedewerker: we hebben ze blijkbaar hard nodig, maar waarvoor en waarom? In deze serie vertelt elke week iemand over zijn of haar beroep. Vandaag: Angela Esbach (29), pedagogisch medewerker bij Un1ek onderwijs en opvang in Vlaardingen. -
PREMIUM
Hoezo crisis? Deze sportschool groeit juist dankzij corona: ‘Ondernemers merken dat fitheid loont’
Eenderde van de klanten van sportscholen loopt weg nu de deuren dicht zijn tijdens de tweede lockdown. Mindset Studios groeit juist tegen de stroom in. Het Meernse bedrijf sloeg een grote internationale klant aan de haak. Dankzij corona. -
De impact van thuiswerken op je brein: ‘We worden er gewoon niet blij van’
Thuiswerken is here to stay. Veel bedrijven zijn van plan om hun kantoren in de toekomst minder te gaan gebruiken. Maar is al dat thuiswerken eigenlijk wel goed voor ons brein? -
wat doet een...
Agnes is productmanager loempia's: ‘We maken er 5 miljoen per week’
Wie ons banenlandschap bekijkt, ziet bijzondere functies voorbijkomen. Een field service engineer, een lab technician of een assemblagemedewerker: we hebben ze blijkbaar hard nodig, maar waarvoor en waarom? In deze serie vertelt elke week iemand over zijn of haar beroep. Vandaag: Agnes van der Niet (38) internationaal productmanager bij snackproducent Goodlife Foods. -
Salaris
Anja (51): ‘Toen ik in loondienst werkte had ik een leuk salaris, maar niet zo leuk als nu’
Hoeveel verdien je? Dat vragen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: payroll-professional Anja (51), sinds een jaar zzp’er.
-
Corona stelt nieuwe eisen aan managers: ‘Autoritaire type is door het ijs gezakt’
De autoritaire, controlerende en op status gerichte manager is passé, zegt het Nederlands Instituut van Psychologen op basis van een nieuw rapport. Leidinggeven op afstand vergt inlevingsvermogen en betrokkenheid, ziet professor Mark van Vugt van de Vrije Universiteit, één van de onderzoekers. -
PREMIUM
Ondernemer Thomas (21) weet precies wat Nederland nú wil kopen: ‘Als kind had ik al handeltjes’
Eerst kwam er een run op mondkapjes en deze zomer wilde iedereen een webcam. Voor Thomas Prinsen (21) uit Leusden is het de uitdaging om het gouden product te vinden én groot in te kopen. ,,Als kind verkocht ik al waterballonnen op het schoolplein.” -
Vast contract, eigen huis en gezin: twintiger bereikt mijlpalen steeds later
Twintigers hebben steeds later een vaste baan, maar ook andere zogenoemde mijlpalen bereiken ze later dan jongeren van tien jaar geleden. Dat blijkt uit cijfers van het CBS. De helft van de 24-jarigen had in 2008 een vast contract, in 2018 had pas op 27-jarige de helft een vaste baan.