Staatssecretaris: iedereen die naar werk fietst krijgt 19 cent per kilometer
Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) wil dat bedrijven werknemers die met de fiets komen 19 cent per kilometer betalen. Haar doel is om '200.000 extra forensen' uit de auto te krijgen.
Om fietsgebruik – ook naar werk – te stimuleren en files en uitstoot te verminderen, wil Van Veldhoven in gesprek met werkgevers over de onbelaste reiskostenvergoeding van 19 cent per kilometer voor fietsers, schrijft ze in haar brief. Die regeling zou op dit moment onvoldoende worden benut. Een vergoeding voor de verreden kilometers zou ook kunnen worden ingezet om de aanschaf van een fiets terug te verdienen. Voor een werknemer die dagelijks tien kilometer heen en terug fietst, levert het bij een vijfdaagse werkweek al 19 euro per week op.
Meer dan de helft van de autoritten naar werk is minder dan 7,5 kilometer en die afstand is volgens Van Veldhoven ook prima op de fiets te overbruggen. Dat is zelfs wenselijk. 'Verdere groei van het fietsgebruik heeft grote maatschappelijke voordelen', schrijft ze aan de Tweede Kamer. 'Het draagt bij aan nationale doelen zoals bereikbaarheid, leefbaarheid, duurzaamheid en gezondheid.'
Investering
Om het fietsen zelf aantrekkelijk te maken, trekt Van Veldhoven een bedrag van 100 miljoen euro uit. Daarmee moeten fietsroutes sneller worden aangelegd en de stallingsmogelijkheden bij stations worden verbeterd. Zo moeten er ook fietsenrekken komen voor bakfietsen, elektrische fietsen en andere fietsen met een afwijkend formaat. De gereserveerde 100 miljoen is overigens maar 40 procent van het totaal aan verwachte projectkosten. De rest moet vanuit de regio’s komen.
Lees de beste artikelen op het gebied van werk en carrière via onze wekelijkse nieuwsbrief!
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
De zin en onzin van een digitaal notitieblok
Ze duiken steeds vaker op, digitale notitieblokken: tablets puur om aantekeningen op te maken. Waarom kan dit handiger zijn dan pen en papier? -
PREMIUMmantelzorg
‘Ik heb het idee dat ze het op mijn werk zien alsof ik twee extra vrije dagen heb’
Werk combineren met de zorg voor een van je ouders of kind, veel Nederlanders doen het. Makkelijk is het allesbehalve. 10 procent van de werkende mantelzorgers denkt na over stoppen met werken. Wat kun je doen om het vol te houden? -
Fietsspecial
Het is te druk op het fietspad! Zo houden we het gezellig
Het fietsgebruik in Nederlandse steden neemt rap toe. En die groei zal doorzetten, verwachten deskundigen. Hoe houden we het gezellig op het fietspad? -
Auto populairste vervoermiddel naar werk, ook voor korte stukjes
Naar het werk gaan we nog steeds het liefst met de auto, zo blijkt uit onderzoek van het CBS. Zelfs voor woon-werkafstanden van minder dan 1 kilometer kiest 9 procent van de Nederlandse forenzen nog voor dit vervoermiddel. -
PREMIUM
Brutale klanten vallen personeelsleden lastig in supermarkt van Ninotchka: ‘Ze willen contact met mij’
Ninotchka de Windt (39), filiaalmanager van de Jumbo en bestuurslid van Rotterdam Pride, is vastbesloten om de wereld te veroveren. ,,Zolang we nog teveel in een witte mannenwereld leven, is er nog veel werk te doen.”
-
PREMIUM
Corona-jobhopper heeft vaak spijt: ‘Stuit op dezelfde problemen’
Corona heeft werknemers wereldwijd aan het denken gezet. Velen namen ontslag. Maar in hun nieuwe baan zijn ze lang niet altijd gelukkiger, blijkt uit onderzoek. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Mag je autorijden met een koptelefoon op?’
‘Ik zie steeds meer mensen met een koptelefoon op achter het stuur van hun auto zitten’, schrijft lezer Hendrik de Groot in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Ik heb het idee dat deze mensen de geluiden van buitenaf missen en daardoor niet goed kunnen reageren bij noodsituaties. Is dit niet verboden?’ -
Nederlandse bedrijven willen dat werknemers vervuilende auto laten staan
Ook het zakelijk reizen moet groener worden, zo vinden 41 Nederlandse bedrijven. Onder meer Philips, Unilever en KPN willen in 2030 hun CO2-uitstoot met de helft hebben verminderd. Werknemers moeten de vervuilende auto laten staan voor duurzamere alternatieven.