Start je ’s ochtends moeilijk op? ‘Dit werkt beter dan vier koppen espresso’
We worden bestookt met adviezen om productiever en gelukkiger aan het werk te gaan. Maar wat helpt er nu echt? Auteur Mirjam Wiersma experimenteerde een jaar lang met uitkomsten uit onderzoek en tips uit bestsellers. Hier deelt ze een mini-experiment waar ook jij aan mee kan doen. Vandaag: de ‘cool challenge’
Delen per e-mail
De wekker gaat, je laat hem te vaak snoozen. Je sleept je je bed uit. Na een lange douche en een snelle espresso vertrek je met een moe gevoel naar je werk. Daar regel je als eerste je volgende oppeppende koffie. Herkenbaar? Dan ben jij vast ook op zoek naar meer energie.
Volgens het Nederlandse onderzoek Cool Challenge doet een koude douche aan het begin van je dag precies dat: je energie geven. Het doet trouwens ook nog wat voor je humeur. Koud douchen draagt bij aan een optimistische stemming. En dan is er nóg een positief effect. De onderzoekers zagen een daling van 29 procent in het ziekteverzuim.
Koud douchen draagt bij aan een optimistische stemming
Een koude douche geeft je dus én meer energie én boost je humeur én brengt je ziekteverzuim omlaag. Toch is het niet voor iedereen handig: voor hartpatiënten en ouderen kan de boost te sterk zijn. Op mij maakten de drie effecten indruk; reden genoeg om het zelf uit te proberen. Voor jou misschien ook?
Mini-experiment ‘cool challenge’
Durf je het aan, koud douchen? Hier is het recept:
1. Stap ’s ochtends vroeg onder de douche
2. Draai aan het einde van je douchesessie in één keer de kraan op koud (20 graden)
3. Hou dat 2 tot 3 minuten vol.
Effect
Oh, wat zag ik tegen deze actie op: direct na het opstaan een koude douche. Op zich al vervelend genoeg, maar dan verdwijnt er ook nog iets waar ik erg aan gehecht ben: mijn normale startmomentje in een warm bed met een verse, heerlijk ruikende espresso en een lekker boek.
En het is afzien als ik de temperatuur ineens terugschroef. Mijn lijf schrikt en mijn adem hapert. Alles stokt, maar ik zet door en het wordt beter. Het lukt om weer te ademen, mijn lijf draait gewoon door. Het is allemaal ook verbluffend snel weer voorbij. En dat klopt natuurlijk ook wel: twee of drie minuten is niet lang.
Kristalhelder
De douche uitzetten geeft mijn ego een opkikker: dat heb ik toch maar even gedaan. Wow, dat voelt goed! Normaal is mijn dag op dit moment nog niet eens echt begonnen. Maar er is meer. Als de douche uitgaat krijg ik een kristalhelder gevoel in mijn hoofd; alsof opstijgende bubbels alles helder en fris maken. Ik krijg echt zin om aan de dag te beginnen. Als een ander mens stap ik onder de douche vandaan. Met zin in een dag waarin ík het verschil ga maken.
Als de douche uitgaat krijg ik een kristalhelder gevoel in mijn hoofd; alsof opstijgende bubbels alles helder en fris maken
Anders dan bij het drinken van koffie zijn er geen bijwerkingen zoals trillende handen, slecht slapen of een cafeïneverslaving. Voor mij voelt het daarom beter dan de 4 espresso’s waar ik de dag altijd mee startte. Koud douchen is een blijvertje!
Mirjam Wiersma is trainer, spreker en auteur. Meer weten over Mirjams mini-experimenten? Lees haar boek Elke werkdag een topdag (2019).
Van koud douchen word je dus goed wakker. Maar wat doet (plotselinge) kou voor je gezondheid? Thermofysioloog Hein Daanen (Vrije Universiteit) vertelt:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Met je partner aan het thuiswerken? Zo blijft het gezellig
Psycholoog Thijs Launspach is stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: geweldloos communiceren. -
Onderzoek: meeste bedrijven doen niet aan vacaturestop
Gaan de sollicitatieprocedures nog wel door, vragen veel werkzoekers zich nu af. Het is gelukkig niet alleen maar kommer en kwel in deze coronatijd, laat een onderzoek van vacatureplatform Spielwork zien. Bijna de helft van de bedrijven zegt gewoon door te gaan met de werving. -
PREMIUM
In 2017 kwam ze naar Nederland, nu is Iman (23) de eerste vrouw met hoofddoek in Rode Kruis-campagne
Iman (23) is de eerste vrouw met een hoofddoek die in een campagne van het Nederlandse Rode Kruis een hoofdrol te pakken heeft. En wie haar cv bekijkt, kan niet anders dan respect hebben voor de jonge vrouw uit Stolwijk. -
PREMIUM
Radiodeejay Rámon Verkoeijen: ‘Hoe krijg je nou van plaatjes draaien een burn-out?’
Radiodeejay Rámon Verkoeijen (35) is hersteld van een burn-out. De oude wordt hij nooit meer, zegt hij. Maar na anderhalf jaar herstel is hij wel terug op 3FM, met twee avondshows. ,,Ik ga niet meer doen wat anderen van me verwachten.’’ -
PREMIUM
Deze hoteluitbater heeft zestien hotels in zes landen: ‘Ik ben soms een beetje té vasthoudend’
Grote belangen, groot geld, veel werknemers: wat drijft topbestuurders? Het succes is voor hen, maar ook de tegenslagen in crisistijd. Liran Wizman (44), oprichter en voorzitter van hotelgroep Sircle Collection, gebruikt de coronatijd om nieuwe dingen te bedenken.
-
PREMIUM
Zo doorstonden deze startende ondernemers de crisis: ‘Ik dacht echt: Valt het nu al in duigen?’
Veel startende ondernemers hebben het door de coronacrisis niet gered en moesten weer snel hun deuren sluiten. Maar er zijn ook ondernemers die wél het hoofd boven water hielden, ondanks de moeilijke omstandigheden. Hoe hebben zij dat gedaan? ,,Corona was ook onze redding.’’ -
PREMIUMaan de stok
Ze vinden hem gek, maar Paul ziet toekomst in koffie, warme broodjes en water voor het paard
,,Er is hier behoefte aan een kop koffie, een glas melk en water voor het paard’’, zegt de nieuwe eigenaar van het historische koffiehuisje aan de Buurtweg in Wassenaar. Deze week liepen wij met hem mee voor de rubriek Aan De Stok. -
wat doet een...
Agnes is productmanager loempia's: ‘We maken er 5 miljoen per week’
Wie ons banenlandschap bekijkt, ziet bijzondere functies voorbijkomen. Een field service engineer, een lab technician of een assemblagemedewerker: we hebben ze blijkbaar hard nodig, maar waarvoor en waarom? In deze serie vertelt elke week iemand over zijn of haar beroep. Vandaag: Agnes van der Niet (38) internationaal productmanager bij snackproducent Goodlife Foods.