Voor de industrie is corona alweer voorbij
De industriële bedrijvigheid steeg fors in november en ondernemers verwachten dat die groei alleen maar doorzet. Zelfs de werkgelegenheid steeg alweer. Voor de industrie lijkt corona al iets uit het verleden.
Delen per e-mail
De industrie heeft het dal verlaten. Dat blijkt uit de inkoopmanagersindex van Nevi. Die stond in november op 54,4. Een getal boven de 50 betekent groei, onder de 50 wijst op krimp. Het is voor het eerst in twee jaar dat het vertrouwen zo fors steeg.
De opleving is opmerkelijk. Juist in november werd duidelijk dat Nederland, net als een groot deel van de rest van de wereld, getroffen werd door een tweede golf aan corona-uitbraken. Dat zorgde weer voor strenge regels die de economie schaden.
De belangrijkste reden voor het optimisme is de aankondiging dat er vaccins zijn tegen corona. ,,Bedrijven rekenen erop dat de coronacrisis over een jaar voorbij is’’, zegt Albert Jan Swart, sectoreconoom industrie bij ABN Amro. ,,Ondernemers denken het komt weer goed en besluiten nu alsnog die investering te doen die ze eerder dit jaar uitstelden.’’
Die inhaalvraag is niet de enige verklaring voor de verwachte groei. Ondernemers investeren ook weer in uitbreiding van de productiecapaciteit. De verwachting is dat er meer nieuwe bestellingen zullen volgen en daar willen de bedrijven klaar voor zijn. Dat is belangrijk want meer capaciteit zorgt voor meer economische groei op de wat langere termijn. En dat leidt weer tot meer welvaart en werkgelegenheid. Door de extra investeringen trok ook de werkgelegenheid licht aan in november.
Het optimisme is niet beperkt tot de Nederlandse ondernemers. Ook vanuit het buitenland is meer vraag naar Nederlandse producten zoals machines. ,,We zien grote vraag uit Duitsland’’, zegt Swart. ,,Daar draait de industrie goed.’’ Vooral de auto-industrie in Duitsland is uit een diep dal gekomen. In april dit jaar stonden veel fabrieken stil omdat er nauwelijks onderdelen uit China kwamen. Dat raakte ook Nederlandse toeleveranciers aan de Duitse autofabrikanten.
Die problemen zijn over. Meer nog, de vraag naar Duitse auto’s is flink aangetrokken, met name uit China. Daar draait de economie alweer een tijdje op volle toeren. De schade van corona is daar inmiddels al meer dan goedgemaakt. ,,En dat helpt niet alleen de Duitse autobouwers’’, zegt Swart. ,,De Chinezen bestellen ook veel machines in Duitsland. En daar profiteren Nederlandse toeleveranciers aan de Duitse industrie weer van.’’
,,Dat China nu de wereld op sleeptouw neemt is nieuw’’, zegt Swart. Tot voor enkele jaren was het wel en wee van de wereldeconomie vooral afhankelijk van de Verenigde Staten. Als dat land in een recessie raakte ging het wereldwijd slecht en omgekeerd. ,,China is al de tweede economie ter wereld en zal naar verwachting in 2030 de grootste economie ter wereld zijn’’, aldus Swart. ,,Meer dan een kwart van de wereldwijde industriële productie komt uit China.’’
In de dienstensector, onder andere horeca, toerisme en evenementen, is het leed nog niet geleden. Maar ook die sectoren zullen herstellen als mensen massaal gevaccineerd zijn. Vooralsnog is de industrie het trekpaard voor Nederland. ,,Laten we hopen dat we ons uit de crisis kunnen investeren’’, aldus Swart.
Bekijk hier onze video's over de coronacrisis:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Krantenbezorger Arie (83) stopt nu écht: ‘Op mijn hoogtepunt, net als een artiest’
Ruim 1,5 miljoen kranten bezorgde Arie Schüller in 25 jaar tijd. Of het nu plensde, sneeuwde of stormde, altijd kon zijn wijk op hem rekenen. Nu stopt de 83-jarige Delftenaar er mee. ,,Wie zo lang de krant loopt, leert niet alleen zijn wijk, maar ook de mens kennen.” -
PREMIUM
Pandemie Deze grafieken tonen hoe corona invloed heeft op ons reisgedrag
Net toen Nederland na de zomer weer een beetje in beweging kwam, is er de tweede lockdown. Opnieuw werken we massaal thuis en blijven de wegen en parkeergarages leeg. Hoe verandert het vervoer nog meer door corona? Deze site duikt in de cijfers. -
Zo maak je van 2021 een goed werkjaar: ‘Van ellende kun je ook groeien’
De economie krimpt, de werkloosheid stijgt en we werken allemaal massaal thuis. De uitbraak van de coronacrisis heeft een flinke impact op ons leven. Drie auteurs van de best gelezen managementboeken blikken terug op dit heftige jaar én geven hun tips voor 2021. -
Dit zijn de voordelen van mindful werken: ‘Niets zweverigs aan’
Uitstelgedrag, slaapgebrek of stress doen je prestaties op het werk geen goed. Mindfulness kan een oplossing bieden, zeggen trainers. Misschien is het zelfs een van je goede voornemens om ermee te beginnen. Maar hoe werkt het precies? En hoe houd je mindful zijn vol op een drukke werkdag? -
PREMIUM
Zo veranderen jouw arbeidsvoorwaarden in 2021
De coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat we meer dan ooit thuiswerken. Dat heeft óók gevolgen voor ons loonstrookje en de secundaire arbeidsvoorwaarden die werkgevers willen bieden. Wat verandert er in 2021? En wat voor invloed heb je daar als werknemer zelf op?
-
Baan kwijt door corona Tom (53): ‘Dat ik eruit moest, had ik echt niet zien aankomen’
Het ene na het andere bedrijf maakt bekend mensen te moeten ontslaan. Reden: corona. Er zijn minder vluchten, minder treinreizen, minder vakanties, minder festivals, en ga zo nog maar even door. Tom Verbeek (53) uit Haaksbergen was manager verkoop bij een bedrijf gespecialiseerd in hang- en sluitwerk. Zijn ontslag in mei viel Tom Verbeek (53) koud op zijn dak. Maar je moet wel verder, benadrukt hij. ,,Natuurlijk heb ik gerouwd, maar ik vroeg me ook snel af: wat ga ik nu doen?’’ -
PREMIUM
Dennis (42) verruilt tabakszaak voor baan in de zorg: ‘Ik was toe aan nieuwe energie’
Na 24 jaar is Dennis Smith (42) gestopt met zijn tabakswinkel. Niet omdat de zaken zo slecht liepen, maar omdat hij een carrièreswitch maakt naar de zorg. De Bosschenaar laat zich in het nieuwe jaar opleiden tot begeleider van mensen met een beperking. -
Voor het eerst meer elektrische auto's verkocht dan diesels in Europa
Er zijn in Europa voor het eerst meer elektrische auto's verkocht dan diesels. Dat blijkt uit cijfers van Jato Dynamics over de autoverkopen van september.