Voor de industrie is corona alweer voorbij
De industriële bedrijvigheid steeg fors in november en ondernemers verwachten dat die groei alleen maar doorzet. Zelfs de werkgelegenheid steeg alweer. Voor de industrie lijkt corona al iets uit het verleden.
Delen per e-mail
De industrie heeft het dal verlaten. Dat blijkt uit de inkoopmanagersindex van Nevi. Die stond in november op 54,4. Een getal boven de 50 betekent groei, onder de 50 wijst op krimp. Het is voor het eerst in twee jaar dat het vertrouwen zo fors steeg.
De opleving is opmerkelijk. Juist in november werd duidelijk dat Nederland, net als een groot deel van de rest van de wereld, getroffen werd door een tweede golf aan corona-uitbraken. Dat zorgde weer voor strenge regels die de economie schaden.
De belangrijkste reden voor het optimisme is de aankondiging dat er vaccins zijn tegen corona. ,,Bedrijven rekenen erop dat de coronacrisis over een jaar voorbij is’’, zegt Albert Jan Swart, sectoreconoom industrie bij ABN Amro. ,,Ondernemers denken het komt weer goed en besluiten nu alsnog die investering te doen die ze eerder dit jaar uitstelden.’’
Die inhaalvraag is niet de enige verklaring voor de verwachte groei. Ondernemers investeren ook weer in uitbreiding van de productiecapaciteit. De verwachting is dat er meer nieuwe bestellingen zullen volgen en daar willen de bedrijven klaar voor zijn. Dat is belangrijk want meer capaciteit zorgt voor meer economische groei op de wat langere termijn. En dat leidt weer tot meer welvaart en werkgelegenheid. Door de extra investeringen trok ook de werkgelegenheid licht aan in november.
Het optimisme is niet beperkt tot de Nederlandse ondernemers. Ook vanuit het buitenland is meer vraag naar Nederlandse producten zoals machines. ,,We zien grote vraag uit Duitsland’’, zegt Swart. ,,Daar draait de industrie goed.’’ Vooral de auto-industrie in Duitsland is uit een diep dal gekomen. In april dit jaar stonden veel fabrieken stil omdat er nauwelijks onderdelen uit China kwamen. Dat raakte ook Nederlandse toeleveranciers aan de Duitse autofabrikanten.
Die problemen zijn over. Meer nog, de vraag naar Duitse auto’s is flink aangetrokken, met name uit China. Daar draait de economie alweer een tijdje op volle toeren. De schade van corona is daar inmiddels al meer dan goedgemaakt. ,,En dat helpt niet alleen de Duitse autobouwers’’, zegt Swart. ,,De Chinezen bestellen ook veel machines in Duitsland. En daar profiteren Nederlandse toeleveranciers aan de Duitse industrie weer van.’’
,,Dat China nu de wereld op sleeptouw neemt is nieuw’’, zegt Swart. Tot voor enkele jaren was het wel en wee van de wereldeconomie vooral afhankelijk van de Verenigde Staten. Als dat land in een recessie raakte ging het wereldwijd slecht en omgekeerd. ,,China is al de tweede economie ter wereld en zal naar verwachting in 2030 de grootste economie ter wereld zijn’’, aldus Swart. ,,Meer dan een kwart van de wereldwijde industriële productie komt uit China.’’
In de dienstensector, onder andere horeca, toerisme en evenementen, is het leed nog niet geleden. Maar ook die sectoren zullen herstellen als mensen massaal gevaccineerd zijn. Vooralsnog is de industrie het trekpaard voor Nederland. ,,Laten we hopen dat we ons uit de crisis kunnen investeren’’, aldus Swart.
Bekijk hier onze video's over de coronacrisis:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMPandemie
Deze grafieken tonen hoe corona invloed heeft op ons reisgedrag
Net toen Nederland na de zomer weer een beetje in beweging kwam, is er de tweede lockdown. Opnieuw werken we massaal thuis en blijven de wegen en parkeergarages leeg. Hoe verandert het vervoer nog meer door corona? Deze site duikt in de cijfers. -
PREMIUM
In 2017 kwam ze naar Nederland, nu is Iman (23) de eerste vrouw met hoofddoek in Rode Kruis-campagne
Iman (23) is de eerste vrouw met een hoofddoek die in een campagne van het Nederlandse Rode Kruis een hoofdrol te pakken heeft. En wie haar cv bekijkt, kan niet anders dan respect hebben voor de jonge vrouw uit Stolwijk. -
PREMIUMdrie doden
Zakenreis in Ghana eindigt in drama: Amsterdamse Stephany (33) en twee vrienden overlijden bij zware crash
De lichamen van de drie bevriende Nederlanders die vorige maand omkwamen bij een crash in Ghana, zijn aangekomen in Nederland. Dat bevestigt de vader van de 33-jarige Stephany Leonora, een van de slachtoffers, tegen deze nieuwssite. De in Amsterdam bekende interieurdesigner was in Ghana voor een zevendaagse zakentrip. ,,Door keihard te werken en de juiste scholing te volgen, heeft Stephany van haar passie haar droombaan kunnen maken”, stelt haar vader. -
Help het mkb herstellen, zegt ONL-voorzitter: ‘Ze eten nu hun pensioenpotje op’
Hans Biesheuvel, voorzitter van ondernemersorganisatie ONL, vindt dat er meer oog moet zijn voor problemen in het mkb. ,,Zorg dat bedrijven straks kunnen rekenen op coulance bij het wegwerken van schulden.’’ -
Zo helpt Google werknemers de coronacrisis door: ‘Focus op veerkracht’
De coronacrisis bezorgt werknemers wereldwijd uitdagingen. Hoe kun je hen het beste helpen? Misschien kunnen we wat leren van topsporters, dacht Lauren Whitt van Google. Zelf sportte ze op hoog niveau en verdiepte ze zich in mentale weerbaarheid en sport. Deze kennis zet ze bij Google in om het personeel mentaal fit te houden.
-
PREMIUM
Honderden metaalarbeiders leggen vandaag het werk neer voor hoger loon: ‘Het is tricky om te staken’
Honderden werknemers van metaalbedrijven rondom Dordrecht leggen vandaag en morgen het werk neer. Ze staken om een hoger salaris af te dwingen. Maar hoe effectief is het middel nu echt bij de cao-onderhandelingen? -
Voor het eerst meer elektrische auto's verkocht dan diesels in Europa
Er zijn in Europa voor het eerst meer elektrische auto's verkocht dan diesels. Dat blijkt uit cijfers van Jato Dynamics over de autoverkopen van september. -
Michiel (21) heeft twee banen én een bedrijf : ‘Het ondernemen zit in mijn bloed’
Hoeveel verdien je? Dat vragen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Michiel (21) werkt als bron- en contactonderzoeker bij de GGD (16 uur), bij een grote supermarkt als bezorger (tussen de 18-21 uur) en heeft een eigen bedrijf in bijlessen (2-3 uur per week).