Waarom hetzelfde kopje koffie voor de een veel te duur, maar voor de ander een koopje is
Wat voor baan je ook hebt, de kans is groot dat je iedere dag met andere mensen te maken hebt: collega’s, klanten, opdrachtgevers of leidinggevenden. Dan is het wel fijn als je de anderen meekrijgt met jouw plannen. Mirjam Wiersma, spreker en auteur van Elke werkdag een topdag, weet hoe je je invloed kunt vergroten. Deze keer: de juiste vergelijking kiezen.
Jij kunt wel beoordelen of er in een glas warm, koud of lauw water zit, toch? Mwaaah: dat valt te bezien. Als je eerst je hand in koud water steekt en daarna in lauw water, voelt die tweede keer lekker warm aan je hand. Maar als je je hand eerst in warm water steekt en dan in lauw water, voelt datzelfde lauwe water opeens heel koud. Zo werkt het contrastprincipe, een klassieker onder de beïnvloedingsprincipes. Welke vergelijking je kiest, kan beïnvloeden hoe groot of klein het verschil voelt voor je publiek.
Als je als bedrijf in de luxe markt zit, waarbij je al weet dat je zeker niet de goedkoopste bent, kan het lastig zijn mogelijke klanten te overtuigen dat jouw product een goede koop is. Als je bijvoorbeeld een kopje Nespresso qua prijs vergelijkt met een kopje filterkoffie van een ‘gewoon’ pak gemalen koffie, dan valt die vergelijking niet gunstig uit.
Maar door goed te kiezen wat je wel en niet in je vergelijking betrekt, kun je jouw product toch voordelig uit de bus laten komen. Wat doet Nespresso? In hun communicatie naar de consument maken ze de vergelijking met een luxe koffie die je bestelt in een koffietentje. Dan is je thuis gezette espresso opeens wél voordelig.
Het contrastprincipe geldt niet alleen voor vergoedingen en prijzen. Misschien ontwerp je een reorganisatietraject. Mensen veranderen niet altijd even graag en gemakkelijk. Door eerst een hele radicale verandering te presenteren - ‘Eigenlijk zou de hele afdeling naar het buitenland verhuizen het voordeligst zijn’ - en het daarna te hebben over een kleinere verandering die ingevoerd gaat worden - ‘Maar we hebben ervoor gekozen de Nederlandse vestigingen samen te voegen’ - lijkt deze laatste verandering opeens veel kleiner. Iets waar je eigenlijk niet moeilijk over kunt doen.
Totaalverbod op tuintegels
Een ander voorbeeld: Stel je voor, je werkt voor gemeente ‘A’. Om hittestress en wateroverlast te voorkomen, moet er minder bestrating in de tuinen komen, maximaal dertig procent van het tuinoppervlak. Kondig als gemeente eerst een compleet verbod op verharding van tuinen af. Voor maximaal resultaat moeten alle tegels eruit. Inwoners zullen daarvan schrikken, en protesteren. Vervolgens geef je aan dat, bij nader inzien, een dergelijke maatregel toch wel erg ver gaat. Je voert een herziene maatregel in, waarbij de bestrating nog maximaal 30 procent van de tuin moet beslaan. Daar zullen de inwoners beter mee kunnen leven.
Contrastwerking is zelfs effectief als je cijfers in elkaars buurt zet die niets met elkaar te maken hebben
Het contrastprincipe vergroot hier het gevoelsmatige verschil: de impact van een maximum van 30 procent lijkt klein in verhouding met een compleet verbod op tuintegels. Als je meteen het maximum van 30 procent had geïntroduceerd, dan wordt dat door de inwoners afgezet tegen de complete vrijheid om hun eigen tuin in te richten en lijkt die 30 procent juist heel veel.
Groot nummer op de factuur
Contrastwerking is zelfs effectief als je cijfers in elkaars buurt zet die niets met elkaar te maken hebben. In mijn offertes - niet verder vertellen - maak ik daar zelf ook gebruik van. Vlak voor ik het benodigde investeringsbedrag vermeld, neem ik in mijn offerte op dat ik meer dan 60.000 exemplaren van mijn boek Zakelijk flirten heb verkocht. Zo lang mijn benodigde investering nu maar lager is dan 60.000 werkt ook hier het contrastprincipe fijn de goede kant op: de benodigde investering lijkt altijd lager naast dat grote getal.
Bekijk hier al onze video’s over werk en carrière:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Waarom ‘jezelf zijn’ niet altijd het beste is voor je carrière
Wat voor baan je ook hebt, de kans is groot dat je iedere dag met andere mensen te maken hebt: collega’s, klanten, opdrachtgevers of leidinggevenden. Dan is het wel fijn als je de anderen meekrijgt met jouw plannen. Mirjam Wiersma, spreker en auteur van Elke werkdag een topdag, weet hoe je je invloed kunt vergroten. Deze keer: acteren om succesvol te worden -
naar de rechter
Huwelijksaanzoek aan schoonmaakster leidt tot flinke rel bij Amsterdamse farmaceut
Bij de grote Amsterdamse farmaceut Prothya Biosolutions is vorig jaar seksueel grensoverschrijdend gedrag geconstateerd. Dat blijkt uit onderzoek van bedrijfsrecherche Hoffmann. Een teamleider die niet op tijd zou hebben ingegrepen blijkt echter onterecht op non-actief gezet, zo valt te lezen in een zondag gepubliceerd vonnis van het Gerechtshof in Amsterdam. -
Met video2
UWV ziet dé oplossing voor vergrijzing en personeelstekort: ‘Houd pensionado aan boord’
Werkgevers moeten het ouderen makkelijker maken om na het pensioen door te werken. Dat vindt het UWV. Dat kan bijvoorbeeld door een standaard ‘exit-gesprek’ twee jaar à drie jaar vóór het pensioen waarin de optie ‘doorwerken’ nadrukkelijk aan de orde komt. -
column
Dit kan het opleveren als je slecht nieuws meteen deelt
Gedragspsycholoog Chantal van der Leest bekijkt onze gedragingen op de werkvloer: wie of wat bepaalt onze dagelijkse beslissingen? Vandaag: het ‘stealing thunder’-effect -
Zo zorg je dat mensen jouw idee het beste onthouden
Wat voor baan je ook hebt, de kans is groot dat je iedere dag met andere mensen te maken hebt: collega’s, klanten, opdrachtgevers of leidinggevenden. Dan is het wel fijn als je de anderen meekrijgt met jouw plannen. Mirjam Wiersma, spreker en auteur van Elke werkdag een topdag, weet hoe je je invloed kan vergroten. Vandaag: plakkracht.
-
PREMIUM
'Meiden mogen later net zo van seks genieten als jongens’
Tijdens de Week van de Lentekriebels, die vandaag op basisscholen begint, horen oudere leerlingen nu ook alles over, jawel, de clitoris. Want die is net zo belangrijk als de piemel, stelt Elsbeth Reitzema. -
-
-
PREMIUMGeld & Geluk
Stephanie en zoon Freek: ‘Zijn er 6000 euro per jaar op achteruit gegaan na zijn 18de verjaardag’
Om voor zoon Freek te zorgen, krijgt Stephanie een deel van zijn persoonsgebonden budget. Het geld dat hij met beleggen verdient, zet hij opzij. In deze Mezza-rubriek vragen we lezers naar hun relatie tussen Geld en Geluk. -
column
Waarom deze trend op LinkedIn zo irritant is - en wat je beter kan doen
Psycholoog Thijs Launspach is psycholoog en stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: humblebragging