Waarom je die ene tv-reclame nooit meer vergeet
Wat voor baan je ook hebt, de kans is groot dat je iedere dag met andere mensen te maken hebt: collega’s, klanten, opdrachtgevers of leidinggevenden. Dan is het wel fijn als je de anderen meekrijgt met jouw plannen. Mirjam Wiersma, spreker en auteur van Elke werkdag een topdag, weet hoe je je invloed kunt vergroten. Deze keer: storytelling
Wow, wat is er veel geschreven over storytelling! Als ik even googel struikel ik al over 130.000.000 resultaten. Storytelling kent veel fans, zoveel is duidelijk. Maar wat is het nu precies? Het is eigenlijk gewoon je boodschap gieten in de vorm van een mooi, aansprekend verhaal dat de zintuigen kietelt. Je ziet het overal om je heen.
In de tv-reclames van telecombedrijf Telfort bijvoorbeeld. Het bedrijf zegt niet gewoon dat het goedkoop is. Ze tonen niet een telefoon in beeld met gele en rode ‘van... voor...-’ of ‘elders... en hier...-’ stickers waar het goedkope, aantrekkelijke tarief uit zou moeten blijken. Telfort kiest er wel voor om een verhaal te vertellen: Het verhaal van een miljonair die zijn vermogen is kwijtgeraakt en zich nu redt met een budgetabonnement van Telfort.
Auteurs Tesselaar en Scheringa noemen in hun Storytelling Handboek een aantal kenmerken die maken dat we een tekst als storytelling kwalificeren. Ten eerste de structuur: een verhaal heeft een begin, midden en einde. Neuroloog Paul Zak voegt daar aan toe dat er een spanningsboog in het verhaal moet zitten. En ten derde moet de tekst prikkelen, het moet emotie oproepen.
Waarom storytelling zo goed werkt
Als we iemand een argument horen geven, spitsen we de oren en stoffen we onze denkvermogens af. We kijken eens goed naar de spreker: geloven we wat hij zegt? Zijn argumenten reviewen we kritisch en zetten we af tegen wat we al weten.
Bij een mooi verhaal luisteren we opeens veel minder kritisch. We leunen verwachtingsvol naar achter: klaar om meegenomen te worden. Dat een verhaal verzonnen is, maakt helemaal niet uit. Dat hoort juist bij de charme! De intentie van de spreker? Zijn geloofwaardigheid? Daar zijn we niet mee bezig, we laten ons meevoeren. Een verhaal overtuigt ons dus makkelijker dan een afgewogen set argumenten.
Verhalen raken ons ook emotioneel en dat heeft effect op ons gedrag: ze zetten ons aan tot handelen
Nog een voordeel van storytelling is het gehalte waarmee een verhaal beklijft. Allemaal losse gegevens vinden we maar lastig te onthouden. Rangschikken we ze als een verhaal, dan wordt dat opeens een stuk gemakkelijker.
Verhalen raken ons ook emotioneel en dat heeft effect op ons gedrag: ze zetten ons aan tot handelen. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat de empathie die verhalen in ons opwekken maken dat we meer doneren. In deze video legt neuroloog Paul Zak aan de hand van zijn onderzoek uit hoe dit werkt.
Kans om je boodschap ononderbroken over te brengen
Storytelling kietelt dus onze zintuigen en legt een vruchtbare voedingsbodem voor onze boodschap. Maar het doet nog iets. Een mooi verhaal maakt dat we de spreker niet onderbreken. Het houdt ons op het puntje van onze stoel: het maakt een bijna niet te bedwingen nieuwsgierigheid los naar het einde.
We stellen tussendoor dus geen (kritische) vragen en werpen geen tegenargumenten op. Iedereen blijft gebiologeerd luisteren totdat de spreker zijn verhaal heeft afgemaakt. Als spreker krijg je dus toestemming om je boodschap ononderbroken, genuanceerd en compleet op de kaart zetten. Een niet te onderschatten voordeel. Zou daar de uitspraak ‘je verhaal doen’ vandaan komen?
Bekijk hier al onze video’s over werk en carrière:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Worden jouw ideeën vaak afgewezen? Waarschijnlijk loop je in deze valkuil
Wat voor baan je ook hebt, de kans is groot dat je iedere dag met andere mensen te maken hebt: collega’s, klanten, opdrachtgevers of leidinggevenden. Dan is het wel fijn als je de anderen meekrijgt met jouw plannen. Mirjam Wiersma, spreker en auteur van Elke werkdag een topdag, weet hoe je je invloed kunt vergroten. Deze keer: een overtuigende pitch. -
De zin en onzin van een digitaal notitieblok
Ze duiken steeds vaker op, digitale notitieblokken: tablets puur om aantekeningen op te maken. Waarom kan dit handiger zijn dan pen en papier? -
PREMIUMmantelzorg
‘Ik heb het idee dat ze het op mijn werk zien alsof ik twee extra vrije dagen heb’
Werk combineren met de zorg voor een van je ouders of kind, veel Nederlanders doen het. Makkelijk is het allesbehalve. 10 procent van de werkende mantelzorgers denkt na over stoppen met werken. Wat kun je doen om het vol te houden? -
Voor werk verhuizen naar Curaçao of Aruba: ‘Onthoud dat het er op een eiland anders aan toe gaat’
Na je werkdag op het strand liggen met een cocktail in je hand. Het lijkt een droom, maar op bijvoorbeeld Bonaire, Curaçao en Sint Maarten kan het gewoon. Ook Nederlanders kunnen hier werken. Docent Daniël van der Bilt en accountmanager Kim Lameris van detacheringsbureau TMI leggen uit wat je van tevoren moet regelen. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Mag je autorijden met een koptelefoon op?’
‘Ik zie steeds meer mensen met een koptelefoon op achter het stuur van hun auto zitten’, schrijft lezer Hendrik de Groot in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Ik heb het idee dat deze mensen de geluiden van buitenaf missen en daardoor niet goed kunnen reageren bij noodsituaties. Is dit niet verboden?’
-
Deze manier om iemand te overtuigen lijkt té simpel, maar werkt uitstekend
Wat voor baan je ook hebt, de kans is groot dat je iedere dag met andere mensen te maken hebt: collega’s, klanten, opdrachtgevers of leidinggevenden. Dan is het wel fijn als je de anderen meekrijgt met jouw plannen. Mirjam Wiersma, spreker en auteur van Elke werkdag een topdag, weet hoe je je invloed kunt vergroten. Deze keer: de kracht van geven -
PREMIUMvideo
Hoe deze tweelingen samen succesvol zijn: ‘We hebben maar twee keer per jaar ruzie’
De broers Ronald en Erwin Koeman gaan nog één keer samenwerken, bij Oranje. Maar hoe is het om met je tweelingbroer of -zus aan het roer te staan? Deze drie tweelingen hebben samen een eigen onderneming en vertellen over hun ervaringen. -
PREMIUM
Schatrijke zakenman Salar Azimi sleept cafébaas voor de rechter: ‘Mijn bloed kookt’
Salar Azimi bulkt van het geld, maar heeft een hekel aan vragen waar hij recht op heeft. Daarom sleepte hij plaatsgenoot Marco IJben voor de rechter. ,,Ik houd niet van bedelen. Mijn bloed kookt. Ik wil mentale rust”, zei de Iraniër.