Zo geef je feedback waar je collega wél iets aan heeft
Werk aan jezelfFeedback – lees: kritiek – ontvangen vinden veel mensen lastig. Maar ook feedback géven is een kunst, weet Beatrice van der Heijden, hoogleraar strategisch HRM aan de Radboud Universiteit. Acht tips om het goed en constructief te doen.
Delen per e-mail
Feedback geven is belangrijk, zegt Beatrice van der Heijden „Je laat ermee zien dat je graag een duurzame relatie met de andere partij wilt aangaan. Wanneer je iemand, oneerbiedig gezegd, maar wat laat aanmodderen, is dat niet echt constructief leiderschap. Door feedback te geven doe je een eerste aanzet tot verbetering.”
Maar hoewel we het dagelijks doen, van het uiten van kleine irritaties tot het voeren van beoordelingsgesprekken, is feedback geven bij de meeste mensen ‘zeker geen natuurlijke competentie’, weet Van der Heijden.
Acht gouden regels voor het geven van feedback:
1. Wees specifiek
Een van de belangrijkste regels, volgens de hoogleraar. Zeg niet dat iemand ‘altijd’ te laat komt, of ‘nooit eens’ koffie haalt. Dan vraag je erom dat de ander in de verdediging schiet.
2. Doe het meteen
„Geef de feedback liefst gelijk nadat de ongewenste gedraging heeft plaatsgevonden. Als je wacht, boet het aan kracht in.”
Geef de feedback liefst gelijk nadat de ongewenste gedraging heeft plaatsgevonden
3. Geef alleen feedback op veranderbaar gedrag
„Je kunt niet zeggen: wat heb je een saai hoofd. Het moet gedrag zijn dat iemand kan veranderen. Laat de ander niet ontredderd achter, maar maak ook duidelijk wat gewenst gedrag zou zijn en geef handvatten voor verbetering.”
4. Gebruik de ik-vorm
„Zeg bijvoorbeeld: ‘Ik vind het vervelend dat je vanochtend te laat was op de vergadering. Dit is niet de eerste keer, want vorige week gebeurde het ook.’ Daarmee geef je gelijk aan dat het een patroon is. Als je zegt ‘ik heb er last van’, zijn mensen minder geneigd in de verdediging te gaan.”
De tekst gaat verder onder de vacaturetool.
5. Geef geen overdosis
Doe het punt voor punt, één ding tegelijk. Geef de ander de kans om te reageren en probeer samen naar oplossingen toe te werken. Spreek af om over een bepaalde tijd weer eens te kijken hoe het gaat. De ander verdient het om zich te ontwikkelen, zegt Van der Heijden. „Het moet eigenlijk regelmatig gebeuren. Niet alleen bij een beoordelingsgesprek, want dan krijgt het zo’n zwaard van Damocles-karakter.”
6. Verifieer
Vergewis je ervan dat de ander je feedback begrijpt. Dan pas weet je dat hij of zij er iets aan heeft. Van der Heijden: „Niemand vindt het leuk om op gebreken gewezen te worden. Iedereen wil een 10, zeker Nederlanders. Als leidinggevende probeer ik altijd een handreiking te doen en te laten blijken dat ik oprecht het beste met de ander voorheb. ‘Ik weet dat je die potentie hebt, laten we samen kijken hoe we dat kunnen bereiken, heb je hier iets aan?’”
7. Doe het een-op-een
Kritiek geven waar iedereen bij is, is echt not done. Van der Heijden: „In een restaurant heb ik er zelfs een keer wat van gezegd toen een medewerker voor het oog van alle gasten een veeg uit de pan kreeg van de chef. Zo straf je iemand wel heel erg hard.”
8. Doe het face-to-face
Een lastige, nu we weer massaal thuiswerken. Mailen dan maar? Nooit doen, zegt Van der Heijden. „Je loopt het risico dat het uit de context wordt gehaald. Bovendien moet je ook de non-verbale communicatie van de ander kunnen duiden en kunnen zien hoe iemand op de feedback reageert. Als iemand heel boos of verdrietig wordt, moet je actie kunnen ondernemen. Dat gaat niet via de mail.” Kan het niet live, doe het dan via Zoom, Teams of Hangouts. En zorg dat er geen huisgenoten in de buurt zijn (zie regel 7).
Veel mensen vinden het moeilijk om op een constructieve manier feedback te geven en kunnen ook lastig omgaan met kritiek. Gelukkig zijn er vele opleidingen en cursussen die je hierbij kunnen helpen. Bekijk hier het aanbod.
Veel trainingen zijn online te volgen, bekijk hier het volledige online cursusaanbod van Intermediair.
In de Succesminuut geeft coach Charlotte van ‘t Wout je nuttige werktips in 60 seconden. Bekijk hieronder alle afleveringen:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Werk aan jezelf Zo boost je je zelfvertrouwen in onzekere tijden
Het liefst zouden we altijd blaken van het zelfvertrouwen, maar wie is er nu nooit onzeker? Als je baan op de tocht staat of je ineens geen klussen meer krijgt, helpt dat je gevoel voor eigenwaarde niet. Dit kun je doen om je zelfvertrouwen een oppepper te geven. -
Zo maak je van 2021 een goed werkjaar: ‘Van ellende kun je ook groeien’
De economie krimpt, de werkloosheid stijgt en we werken allemaal massaal thuis. De uitbraak van de coronacrisis heeft een flinke impact op ons leven. Drie auteurs van de best gelezen managementboeken blikken terug op dit heftige jaar én geven hun tips voor 2021. -
PREMIUM
Bezorger Marcos blikt terug op drukste jaar ooit: ‘Weet je wat zwaar is? Die zakken kattensteentjes’
Gesloten winkels en de drukke decembermaand: het is topdrukte bij de pakketbezorgers. Iedere dag heeft Marcos Bergsma 160 stops. ,,Ik houd van dit werk, ik heb zo mijn vrouw leren kennen.” -
Baan kwijt door corona Oud-collega’s en klanten hielpen Jan-Willem zoeken naar nieuwe baan: ‘Machtig mooi’
Het ene na het andere bedrijf maakt bekend mensen te moeten ontslaan. Reden: corona. Er zijn minder vluchten, minder treinreizen, minder vakanties, minder festivals, en ga zo maar door. Jan-Willem Küper (50) uit Holten was consultancy manager. Twee weken voor hij met zijn nieuwe baan zou beginnen, kreeg hij te horen dat het vanwege de coronacrisis niet doorging. Zijn netwerk schoot hem te hulp. -
PREMIUM
New York Pizza verkocht nog nooit zoveel pizza's: ‘Iemand die nu laat bezorgen stopt er niet meer mee’
De 221 vestigingen van New York Pizza verkochten nog nooit zoveel pizza's als vorig jaar. En de vooruitzichten zijn goed, verzekert Philippe Vorst, de topman van het Amstelveense bedrijf.
-
rechtbank Broodjesbezorger weigert mondkapje, mag na 6,5 jaar niet meer op werk komen
Een bezorger en een banketbakkerij uit Bilthoven liggen volledig met elkaar overhoop vanwege een conflict over het dragen van een mondkapje. De medewerker werd de toegang tot het bedrijf ontzegd omdat hij weigerde de instructies op te volgen. De rechter stelt de werkgever in het gelijk en oordeelt dat de man pas weer aan het werk mag zodra hij zijn mondkapje opdoet. Ook mag de banketbakkerij de betaling van zijn loon tot die tijd opschorten. -
Onderzoek Starter onzeker over toekomst loopbaan: ‘Niemand had een plekje voor me’
Het begin van je loopbaan is voor iedere werkende spannend, maar wat als dat moment samenvalt met een crisis? Nederlandse starters zien de toekomst een stuk minder rooskleurig in dan andere werkenden, blijkt uit nieuw onderzoek. Drie werkenden aan het begin van hun carrière vertellen hoe het hun vergaat in coronatijd. -
PREMIUM
Deze medewerkers krijgen 100 euro als ze zich laten vaccineren tegen het coronavirus
De 160 medewerkers van DeltaSafe Security krijgen een bonus van 100 euro als ze zich laten vaccineren tegen het coronavirus. Het beveiligingsbedrijf hoopt hen zo te stimuleren om zich in te enten.