De kans dat de 2000 QW7 op aarde terechtkomt is nihil. © NASA

Imposante ruimtekei 2000 QW7 vliegt ook dit keer zonder risico langs aarde

De imposante ruimtekei 467317 (2000 QW7) komt eens in de 19 jaar bij ons op bezoek. De asteroïde, met een doorsnede van bijna 300 meter en een lengte van 650 meter, scheert op 14 september aan de aarde voorbij, meldt Amerikaanse tv-zender The Weather Channel.

De baan die de asteroïde volgt, brengt hem dicht bij de aarde. © NASA

Kans op een hardhandige ontmoeting met de buitenaardse bezoeker is er gelukkig niet, verzekeren astronomen. ,,Niets om je druk om te maken.’’ Een afstand van ruim 5,3 miljoen kilometer lijkt ver genoeg om een aanvaring uit te kunnen sluiten, maar toch houdt ruimtevaartorganisatie NASA het kosmische stuk puin scherp in de gaten.

Dat geldt overigens voor elke asteroïde groter dan 130 meter die dichterbij komt dan 7,48 miljoen kilometer. Maar goed, ook van de passage op 1 september 2000 merkten we hier op aarde niets. Zien kunnen we de 467317 (2000 QW7), die met een vaartje van 23.000 kilometer per uur door heelal kruist, met het blote oog sowieso niet.

Potentieel gevaarlijk

Behalve de torenhoge 467317 (2000 QW7) houdt NASA ook 5000 andere, als potentieel gevaarlijk aangemerkte, aardscheerders in de peiling. Allen met een diameter groter dan 300 meter. De deskundigen schatten in dat het leven op aarde, anders dan de dinosaurussen 65 miljoen jaar geleden, deze eeuw behoorlijk veilig is.

Een andere passant die voor ellende zou kunnen zorgen, is de asteroïde Apophis. Die intergalactische zwerfkei komt in 2029 op een afstandje van slechts 30.000 kilometer langszij. Astronomisch gezien scheert het ruimterotsblok, dat langer is dan de Eiffeltoren hoog, echt op een haartje voorbij.

God van de chaos

Bang dat Apophis - vernoemd naar de Egyptische god der chaos - de aarde raakt zijn wetenschappers echter niet. Sterker nog, het feit dat de asteroïde in de praktijk tussen twee satellieten door zou kunnen vliegen, maakt het een uitgelezen moment om het ding eens van dichtbij te kunnen bestuderen.

Maar ook gewone stervelingen kunnen de chaosgod op zijn reis langs de hemel volgen. Naar verwachting zal hij net zo helder zijn als de omringende sterren en dus goed waarneembaar.  Het volgende bliksembezoek van Apophis, ergens in 2036, zal op een veel ‘veiliger’ afstand van 36 miljoen kilometer plaatsvinden.

1. Giechelen en vreugdesprongetjes: ratten zijn volgens onderzoek dol op verstoppertje spelen

Giechelen en vreugde­spron­ge­tjes: ratten zijn volgens onderzoek dol op verstopper­tje spelen

Met ratten kun je goed verstoppertje spelen. De knaagdieren zijn experts in het vinden van creatieve schuilplekjes én hebben er zichtbaar plezier in. Dat suggereert althans een Duits onderzoek. Het bewijs? Ze maken vrolijke vreugdesprongetjes en giechelen piepend tijdens een potje verstoppertje. De wetenschappers registreerden het gedrag van de diertjes en publiceerden de bevindingen in het gerenommeerde wetenschappelijke tijdschrift Science.